«رضا الفت نسب»، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با دیجیاتو اعلام میکند که سایتهای درج کننده آگهی بار دیگر با یک دستور قضایی مواجه شدهاند و حالا باید به شکل کامل از درج قیمت خودرو جلوگیری کنند. بر اساس این دستور، هیچ یک از آگهیهای موجود و منتشر شده در این سایتها اجازه درج قیمت و یا حتی حدود قیمت را ندارد و صرفا عباراتی چون «نرخ توافقی» جایگزین آن خواهد شد.
بازار خودرو کشور در شرایط پیچیدهای قرار دارد و قیمت این کالا دائما در حال نوسان است. وعدههای مختلفی از سوی نهادهای گوناگون از جمله شورای رقابت و دیگر نهادها برای تنظیم این بازار داده شده اما تا به امروز نوسانات قیمت خودرو در کشور ادامه دارد. در این شرایط به سایتهای آگهیدهنده اعلام شده بود که نمایش آگهیها را به شرط رعایت محدوده قیمت انجام دهند و آنها نیز در همین راستا به فعالیت خود ادامه میدادند. در واقع، اگر تا کنون قیمتی را در آگهیها مشاهده میکردید، آن قیمت تا حد زیادی «منطقی» بوده است و آگهیهایی که قیمت خودرو رو بالاتر از نرخ بازار ارائه میدادند با قیمت توافقی نشان داده میشدند. اما حالا دوباره قرار است هیچ قیمتی در سایتهای آگهی خودرو نمایش داده نشود.
«رضا الفت نسب» عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، در گفتگو با دیجیاتو میگوید قاضی شعبه ۲۸ دادسرای جرائم رایانهای تهران چنین حکمی را صادر کرده و آنها همراه با معاونت دادستانی در فضای مجازی کشور در تلاش هستند تا آن را برطرف نمایند:
«چندی پیش جلسهای با حضور معاونت دادستانی در فضای مجازی، اتحادیه خودرو، فعالان این حوزه و ما و چند نهاد دیگر برقرار شد که اساسا درباره همین سایتهای آگهی بود. در همانجا رییس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران اذعان داشتند که افزایش نرخ خودرو ربطی به درج شدن قیمتها در سایتها ندارد و این پلتفرمها نهایت همکاری را با آنها انجام دادهاند.»
به گفته الفتنسب، یک رنج قیمتی متعلق به بهمن و اسفند سال گذشته برای سایتها تعیین شده بود و آگهیهای خارج از این قیمتها در آنها انتشار پیدا نمیکرد: «تقریبا بیست درصد آگهیها اجازه انتشار پیدا میکرد چرا که باید نرخ درج شده در آگهی با حدود قیمتی که به این سایتها اعلام شده بود و بهروزرسانی هم نشده تطابق داشته باشد.»
الفت نسب در پاسخ به این سوال که اجرا شدن این دستور چه تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت به دیجیاتو میگوید: «وقتی کاربران ببینند که این همه محدودیت در سایتها و پلتفرمها برای انتشار آگهی خود دارد، وارد کانالهای دیگری در تلگرام و اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی میشوند که همین الان هم جریان دارند. این اقدام باعث افزایش فعالیت این دسته از کانالهای مجازی میشود که هیچ نظارتی نمیتواند روی آنها صورت بگیرد و مشکلاتی هم اگر داشته باشد به سختی قابل پیگیری است. در واقع میتوان گفت عدم امکان درج قیمت خودروها در سایتها باعث التهاب بیشتر بازار خودرو خواهد شد.»
اما فارغ از بحث تاثیر بر بازار خودرو، درج نشدن قیمتها چه اثری بر فعالیت پلتفرمهای آگهی دارد؟ الفت نسب در پاسخ میگوید: «جدا از اینکه پاسخ این همه همکاری سایتها و پلتفرمهای درج آگهی نباید اعمال محدودیت بیشتر در روند کاری آنها باشد، این مساله میتواند به تجربه کاربری افرادی که از این سایتها و پلتفرمها استفاده میکنند، خدشه وارد کند. به هر حال قیمتهای آگهیها همیشه قابل نمایش بوده و مشتریان و خریداران با وجود قیمتها بهتر میتوانند به خرید و فروش بپردازند؛ آنها وقتی ببینند این شرایط در گروههای موجود در شبکههای مجازی برقرار است، فعالیت خود را در آنجا ادامه میدهند؛ فعالیتی که به دور از چشم ناظرین خواهد بود.»