افزایش حق التحریر سند خودرو پس از 4 سال / سهم 10 درصدی دفاتر اسناد رسمی از هزینه نقل و انتقال خودرو

 

افزایش حق التحریر سند خودرو پس از 4 سال / سهم 10 درصدی دفاتر اسناد رسمی از هزینه نقل و انتقال خودرو

 
در حالی افزایش سالانه هزینه نقل و انتقال خودرو در سال جاری، شامل افزایش حق التحریر پس از ۴ سال بوده که فعالان دفاتر اسناد رسمی معتقدند ۹۰ درصد این مبلغ شامل هزینه های دولتی است که روزانه به حساب دولت واریز می شود.
 
افزایش سالانه هزینه های ثبت رسمی و همچنین صدور وکالتنامه خرید و فروش خودرو در حالیست که بازار خودرو بیشتر از هر زمان دیگری در رکود به سر می برد و قانون افزایش هزینه انتقال سند خودرو، در وضعیت نامناسب فعلی می‌ تواند نبض کم‌ توان بازار خودرو را متوقف کند. بدون شک با توجه ‌به افزایش قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مردم، بالا رفتن هزینه انتقال سند خودرو موجب کاسته ‌شدن از قدرت خرید مشتریان می‌ شود. این افزایش در حالیست که دفاتر اسناد رسمی معتقدند که سهم حدود ۱۰ درصدی از هزینه های ثبت تنها به دفاتر تعلق می گیرد و باقی هزینه ها به هزینه های دولتی بازمی گردد.
 
علیرضا عموزاده، عضو کانون سردفتران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که در حال حاضر در رسانه های عمومی تاکید می شود که همه هزینه ثبت سند رسمی به جیب دفاتر اسناد رسمی می رود و این دفاتر بیش از میزان تعیین شده نسبت به دریافت این مبلغ اقدام می کنند، می گوید: این در حالیست که بخش زیادی از مبلغ دریافتی شامل حقوق دولتی و مالیات نقل و انتقال است که از سالانه از سوی دولت تعیین می شود.
 
عموزاده می افزاید: این میزان مبلغ بر اساس تصمیم مجلس مصوب شده که شامل حق ثبت، مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارزش افزوده می شود که این موارد سالانه تغییر می کند، مبالغ منطقه ای نیز بر اساس ارزش گذاری است که از سوی اداره دارایی تعیین شده و یک درصد از مبلغی که از سوی دارایی اعلام می شود به عنوان مالیات نقل و نقل اخذ خواهد شد.
 
عضو کانون سردفتران با اشاره به حق ثبت دولتی نیز می گوید: حقوقی که از بابت ثبت سند رسمی به اداره ثبت داده می شود، بر اساس بخشنامه های صادر شده در سال جاری بوده که براین اساس در سال جاری حق ثبت از نیم به یک درصد افزایش یافته که در کنار این مبلغ، مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می شود.
 
وی در خصوص مبلغ حق التحریر اسناد رسمی نیز اظهار می کند: بر اساس قانون، حق ثبت دولتی باید هر 4 سال یکبار افزایش یابد که باید در سال گذشته این تعرفه تغییر می کرد اما تغییری در آن ایجاد نشد اما امسال افزایش تعرفه اعمال شد البته افزایشی که در مواردی کاهش هم داشته به طوری که تاثیر چندانی در قیمت خودرو نخواهد داشت.
 
عموزاده ادامه می دهد: با توجه به این هزینه ها، برای نمونه از مبلغی معادل دو میلیون تومان سهم دفترخانه ها، تنها کمتر از 500 هزار تومان خواهد بود و باقی حقوق دولتی است که روزانه به حساب دولت واریز می شود و در صورت عدم واریز، جریمه مربوطه صادر می شود.
 
عضو کانون سردفتران با تاکید بر افزایش سالانه مبالغ حق ثبت، مالیات بر نقل و انتقال و همچنین افزایش حق تحریر هر 4 سال یکبار اظهار می کند: افزایش ها به صورت معقولانه بوده و بر اساس قیمت خودرو این میزان درصد متغیر خواهد بود چرا که دارایی بر اساس ارزش سیف، قیمت گذاری و نسبت به اعلام و دریافت مالیات اقدام می کند. 
 
وی با اشاره به افزایش بیش از 15 درصدی هزینه نقل و انتقال برخی از خودروها اظهار می کند: سهم هزینه های دولتی در افزایش هزینه های انتقال خودرو بیشتر از 90 درصد است و دفاتر اسناد رسمی سهمی در این هزینه ها ندارند و تنها محلی برای وصول هستند.
 
عموزاده درخصوص مقاومت دفاتر اسناد رسمی با صدور سند سبز در مراکز شماره گذاری نیز می گوید: در برخی موارد بحث حقوقی مطرح می شود اما بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی که می توان نقل و انتقال مالکیت را در آن انجام داد، دفاتر اسناد رسمی است.
 
وی تصریح می گوید: دفاتر اسناد رسمی ابزار قانونی دارد در حالی که مراکز تعویض پلاک به لحاظ حقوقی شامل این موارد نیستند و تنها تغییر نام صورت می گیرد و مالکیت تحت عنوان این واگذاری تغییری نمی کند چرا که سند رسمی در قانون مشخص و تعریف شده و نمی توان تغییر نام را تحت عنوان سند رسمی مطرح کرد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سند خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام و درود ، مصوبه شامل حال ما و شما نمیشود . از مبلغ کل پولی که موقع ثبت نام دادید رو کم کنید بهمراه سود مشارکت و تخفیف اگر در قرارداد بهتون دادن و قید شده در قرارداد . تمام مؤید باشید
جی۷تیرماه تحویل دی : دوستان کسی میدونه الان که دعوتنامه جی 7 میاد چند دیگه باید پرداخت کنیم؟ایا مصوبه ۴۷۳ قانون شورای رقابت اعمال میشه؟ما که اول کار ۸۰۰تومن پرداخت کردیم پول نصف ماشین رو دادیم.الان هم باید نصف قیمت روز رو دوباره پرداخت کنیم یا اینکه ۸۰۰تومن از مبلغ کل کم میشه مابقی رو باید پرداخت کنیم؟
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه : ساینا دوگانا تو هم همدستی با عوامل سایپا هندونه ها نریزه شب یلدایی
کوییک اس .رضا : خیر .آپشنی ندارم
کوییک اس دی ماه : والا ماهم عجله ای برای ارسال دعوتنامه نامه نداریم ولی از یه سمت هم قیمت کارخانه دم به دقیقه میکشه بالا ترس اون رو داریم خودتون میگین که من طلاهای رو ارزون فروختم ما هم همین مشکلو داریم الان مبلغش رو جمع کردیم ولی اگه دوباره افزایش بخوره دیگه نداریم بدیم .
سهیلا ساینا تک : کامنت اولم هنوز منتشر نشده و این کامنت دوم هست
سهیلا ساینا تک : یکسال هنوز به پولشون نرسیدن اینا مصداق مشتری مداری و احترام به ملته بعدشم ماشین میدن بیرون با هزار تا عیب و ایراد خدا شاهده ساینا اس 403 داشتم اینقدر تو نقطه حرکت لرزش داشت که حتی با تعویض دیسک و صفحه و تراش فلاویل هم مشکلش فقط برای یکی دو ماه حل شد خلاصه اینو بگم هیچ عهدی از اینکه ماشینتون رو کی میدن و دعوت نامه کی میاد خبر نداره صرفا فقط از روی تجربه و عملکرد شرکت در دوره های گذشته جوابتون رو میدن نه زیاد خوشبین باشید نه هم خیلی بدبین من خودم از امروز رفتم تو تاخیر خدا میدونه کی ماشین رو بدن ثبت نام 15 مرداد پذیرش 20 مرداد تکمیل وجه 29 آبان تحویل هفته چهارم آذر خدا میدونه کی میخوان بدن ایشالا تا یکی دو ماه دیگه همه رو بدن که هممون از بیشتر از هم به ماشینمون نیاز داریم ببخشید طولانی شد
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟