رپورتاژ-آنهايي كه به اتومبيلهايي با طراحي فانتزي علاقهمند هستند حتما «نيسان جوك» جزو فهرست خودروهاي دوستداشتنيشان است. اتومبيلي كه نسل اول آن 10 سال توليد و به بازارهاي جهاني عرضه شد. همين سابقه طولاني توليد نسل اول نشان از استقبال خوب مردم دنيا از اين اتومبيل دارد. نيسان جوك به عنوان يك كراساوور جمعوجور يا همان خودرويي در كلاس ميني اسيووي توانست اتومبيلهاي همرده كمپانيهاي بزرگي مثل تويوتا را به چالش بكشد. نيسانهاي جوك مدل 2016 تا 2017 هم با آن قيافه بامزه و بانمك توانستند به بازار خودرو كشورمان راه پيدا كنند و دل بسياري از جوانان را به دست بياورند. اما مهمترين خبر ماههاي اخير درباره اين اتومبيل شركت نيسان، نسل جديد يا دوم اين اتومبيل است كه در آستانه نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمايي شد. فكر ميكنيد چه نكتهاي در نسل جديد نيسان جوك شگفتزدهتان خواهد كرد؟
آشنايي با نسل اول نيسان جوك
قطعا براي اينكه سراغ ويژگيهاي جديد و شگفتانگيز نسل دوم نيسان جوك برويم بايد با نسل اول آن كه در بازار خودروي كشورمان هم فروش خوبي داشته آشنا شويم. اين اتومبيل در سال 2016 با دو تيپ «اسكايپك» و «پلاتينيوم» وارد كشورمان شد. ظاهر فانتزي اين اتومبيل باعث شد نظرات درباره آن كاملا متفاوت باشد؛ يعني خيليها در همان نگاه اول عاشقش شدند و خيليها هم از شكل و شمايل اين محصول ژاپنيها بدشان آمد.
چند ماه بعد تيپ سوم اين اتومبيل هم به نام «اسپرت» به بازار ايران عرضه شد كه البته تفاوت اين تيپها، نه در ظاهر، بلكه در ميزان آپشنها و وضعيت فني بود. ابتدا سراغ آپشنها ميرويم؛ ضعيفترين تيپ اين اتومبيل از اين نظر، اسكاي پك است كه البته امكاناتي مثل كروز كنترل، سنسور باد تاير، ديلايت، مانيتور 5.8 اينچي، چراغ بدرقه، 6 ايربگ و... دارد، اما تيپ پلاتينيوم از آپشنهاي بيشتري مثل دوربین 360، سنسورهای نقطه کور و تغییر لاین، گرمکن صندلیهای جلو، سنسور باران و چراغهای اتولایت برخوردار است. نيسان جوك اسپرت هم از نظر امكانات رفاهي و آپشنها دقيقا شبيه پلاتينيوم است. در مقايسه فني تيپها، دست برتر با تيپ اسپرت خواهد بود.
تيپهاي اسكايپك و پلاتينيوم از پيشرانه 1.6 ليتري بهره ميبرند كه ميتواند 117 اسببخار قدرت توليد كند. اما پيشرانه تيپ اسپرت اولا توربوشارژ است و ثانيا دو دهم درصد افزايش حجم موتور داشته است. همين تغييرات باعث شده اين موتور بتواند 190 اسب بخار قدرت توليد كند. اختلاف بعدي تيپها در سيستم محرك اتومبيل است. اسكايپك و پلاتينيوم، ديفرانسيل جلو هستند، اما تيپ اسپرت با سيستم محرك دو ديفرانسيل 3 حالته به مشتريان تحويل داده شده است. در مجموع نيسان جوك اسپورت آنقدر از نظر كارشناسان، اتومبيل خوبي به حساب ميآيد كه بر اساس اين منبع، آن را با بيامدبليو ايكس وان 28 آي مقايسه ميكنند.
آشنايي با نسل دوم نيسان جوك
همانطور كه گفتيم نسل دوم اين خودرو در همين سال جاري ميلادي، يعني 2020 رونمايي شد، يعني درست بعد از 10 سال از رونمايي نسل اول. مديران شركت نيسان هم از قبل وعده داده بودند كه نسل جديد هم از نظر ظاهري و هم از نظر فني و امكانات رفاهي، كاملا متفاوت از نسل اول باشد. اگر ظاهر اتومبيل برايتان خيلي اهميت دارد بايد بگوييم كه تغييرات در نسل دوم زياد است، اما همچنان به دليل ظاهر فانتزي، احتمال اينكه مثل نسل اول، برخيها را دلزده و برخيها را عاشق كند وجود دارد.
اگر فكر ميكنيد كه طراحان نيسان بيخيال چراغهاي گرد جلوي اتومبيل شدهاند سخت در اشتباهيد، آنها اين چراغهاي گرد را در نسل دوم هم در نظر گرفتهاند. در عوض چراغهاي بالايي كنار كاپوت يا همان چراغهاي ثانويه را بسيار باريك كردهاند كه باعث جذابتر شدن قيافه جوك شده است.
تغيير بعدي در نماي جلوي نيسان جوك مربوط به جلوپنجره ميشود كه به شكل V طراحي و شكيلتر شده است. طراحان در ابعاد نسل دوم جوك هم تغييراتي دادهاند؛ طول 75 ميليمتر، ارتفاع 25 ميليمتر و عرض 35 ميليمتر افزايش يافته است و با توجه به استفاده بيشتر از خطوط شكسته روي بدنه، نيسان جوك بزرگتر و عضلانيتر به نظر ميرسد.
از چراغهاي بومرنگي عقب جوك هم در نسل جديد خبري نيست و به جايش چراغهايي برجسته و نسبتا كشيده جايگزين شده است. اما مهمترين تغييرات در بخش فني و آپشنهاي جديد است كه احتمالا برايتان جالب باشد. پيشرانه جوك نسل دوم يك ليتري با سه سيلندر توربو است كه ميتواند 117 اسببخار قدرت توليد كند. با توجه به مشخصات اين موتور ميتوان گفت كه مصرف سوخت در نسل دوم كاهش چشمگيري يافته است. گيربكس را هم در دو حالت 6 سرعته دستي و 7 سرعته اتومات در نظر گرفته است. درضمن يادتان باشد كه اگر نقدهايي به فضاي داخل كابين نيسان جوك داشتيد، طراحان به اين نقد شما توجه كردهاند و اين فضا را براي راحتي راننده و سرنشينان افزايش دادهاند. اما بخش جالب نسل دوم نيسان جوك وجود آپشنهاي هوشمند در اين اتومبيل است. نيسان جوك جديد ميتواند در مواقع اضطراري عابران و دوچرخهسواران را به طور خودكار تشخيص دهد و اقدام به ترمز كند. همچنين شناسایی علائم ترافیکی، راهنمای تعویض خط هوشمند، هشدار خروج از پارک و نقطه کور نيز جزو فناوريهاي هوشمند استفاده شده در نسل دوم نيسان جوك است. به هر حال اگر با اين توضيحات جزو علاقهمندان اين اتومبيل ژاپني شدهايد بايد بدانيد كه قیمت ماشین juke نسل اول بعد از افزايش چند برابري قيمت ارز، افزايش قابل توجهي يافته و چند برابر قيمت چند سال قبل آن شده است.