استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 

استرلینگ ماس، اسطوره دنیای فرمول یک و رانندگی حرفه‌ای درگذشت

 
سر استرلینگ ماس، تنها راننده‌ی بریتانیایی دارنده‌ی نشان شوالیه از خاندان سلطنتی انگلستان، در ۹۰ سالگی درگذشت. او با هفت عنوان دومی و سومی در فرمول یک، به راننده‌ی بزرگ بدون قهرمانی معروف بود.
 
 
استرلینگ کرافورد ماس (Sir Stirling Craufurd Moss) ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۹ متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و ۱۹ سالگی، نخستین تجربه‌ی رانندگی حرفه‌ای خود را با قهرمانی در رقابت‌های بریتیش فرمول ۵۰۰ سی‌سی آغاز کرد. سر استرلینگ ماس از همان ابتدای فعالیت در دنیای موتوراسپرت، رانندگی و مدیریت تیم S. C. Moss را برعهده داشت و تا سال ۱۹۵۰، تقریبا در هر رقابتی که شرکت می‌کرد، به رتبه‌های اول تا سوم آن می‌رسید.
 
 
سر استرلینگ ماس با عبارت لقب «بزرگ‌ترین راننده‌ای که هرگز قهرمان نشد» در دنیای فرمول یک شناخته می‌شود. او اولین‌بار در سال ۱۹۵۱ با تیم HW موتورز وارد رقابت‌های جایزه‌بزرگ شد. در فصل ۱۹۵۵، استرلینگ ماس به تیم فرمول یک مرسدس پیوست و عنوان نایب‌قهرمانی جهان را کسب کرد. در سه‌ سال بعد هم با رانندگی برای تیم‌های مازراتی و واندرول (Vanderwell) و R.R.C جمعا چهار مرتبه نایب‌قهرمان فرمول یک شد. همچنین بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱، سه‌بار به عنوان سومی جهان رسید تا ناکام بزرگ تاریخ فرمول یک باشد. استرلینگ ماس تا ۸۲ سالگی در رقابت‌های مختلف اتومبیل‌رانی حرفه‌ای و آماتور شرکت می‌کرد. او با رکورد ۲۱۲ قهرمانی در ۵۲۹ مسابقه، ۴۰ درصد رقابت‌هایی که آغاز کرد، با رتبه‌ی اول به‌پایان رساند.
 
مشهورترین راننده‌ی بریتانیایی فرمول یک در دوران کلاسیک با سه رکورد جالب در سال‌های دهه‌ی ۱۹۵۰ معروف شد. در سال ۱۹۵۰، او به‌همراه لسلی جانسون با یک دستگاه جگوار XK120 به‌مدت ۲۴ ساعت با سرعت ثابت ۱۷۳ کیلومتربرساعت در پیست بیضی‌شکل نزدیک پاریس رانندگی کرد. این رکورد در حالی ثبت شد که رانندگان هر سه ساعت عوض می‌شدند و خودرو برای سوخت‌گیری و تعویض لاستیک توقف می‌کرد. درنهایت، مجموع مسافت طی‌شده‌ی استرلینگ ماس و لسلی جانسون به ۴،۱۲۷ کیلومتر رسید.
 
سال ۱۹۵۵، ماس و جانسون همراه دو راننده‌ی دیگر رکورد سال ۱۹۵۰ را ارتقا دادند. آن‌ها به پیست اتودروم پاریس بازگشتند و هفت شبانه‌روز کامل با سرعت ثابت ۱۶۱ کیلومتربرساعت رانندگی کردند و ۲۷،۱۲۰ کیلومتر را پیمودند. این رکورد هم پشت فرمان جگوار XK120 ثبت شد.
 
 
سومین رکورد باورنکردنی استرلینگ ماس در سال ۱۹۵۷ با رانندگی روی دریاچه‌ی نمک بانویل و رسیدن به نهایت سرعت ۳۹۳ کیلومتربرساعت بود. در آن سال، خودرو تک‌سرنشین ساخت ام‌جی (MG EX181) به ماس کمک کرد تا پنج رکورد مختلف در کلاس F ثبت کند.
 
سال ۱۹۹۰، استرلینگ ماس عضو تالار مشاهیر بین‌المللی موتور اسپرت شد و سال ۲۰۰۰ به‌خاطر ثبت رکوردهای مختلف و افتخارآفرینی برای مردم انگلستان، از ولی‌عهد بریتانیا عنوان شوالیه گرفت. سال ۲۰۰۹، شرکت خودروسازی مرسدس بنز نسخه‌ای ویژه از سوپراسپرت SLR مک‌لارن را با اسم سر استرلینگ ماس نام‌گذاری کرد که ۷۵ دستگاه از آن تولید و با قیمت یک‌میلیون دلار عرضه شد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , استرلینگ ماس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد