سر استرلینگ ماس، تنها رانندهی بریتانیایی دارندهی نشان شوالیه از خاندان سلطنتی انگلستان، در ۹۰ سالگی درگذشت. او با هفت عنوان دومی و سومی در فرمول یک، به رانندهی بزرگ بدون قهرمانی معروف بود.
استرلینگ کرافورد ماس (Sir Stirling Craufurd Moss) ۱۷ سپتامبر ۱۹۲۹ متولد شد. در سال ۱۹۴۸ و ۱۹ سالگی، نخستین تجربهی رانندگی حرفهای خود را با قهرمانی در رقابتهای بریتیش فرمول ۵۰۰ سیسی آغاز کرد. سر استرلینگ ماس از همان ابتدای فعالیت در دنیای موتوراسپرت، رانندگی و مدیریت تیم S. C. Moss را برعهده داشت و تا سال ۱۹۵۰، تقریبا در هر رقابتی که شرکت میکرد، به رتبههای اول تا سوم آن میرسید.
سر استرلینگ ماس با عبارت لقب «بزرگترین رانندهای که هرگز قهرمان نشد» در دنیای فرمول یک شناخته میشود. او اولینبار در سال ۱۹۵۱ با تیم HW موتورز وارد رقابتهای جایزهبزرگ شد. در فصل ۱۹۵۵، استرلینگ ماس به تیم فرمول یک مرسدس پیوست و عنوان نایبقهرمانی جهان را کسب کرد. در سه سال بعد هم با رانندگی برای تیمهای مازراتی و واندرول (Vanderwell) و R.R.C جمعا چهار مرتبه نایبقهرمان فرمول یک شد. همچنین بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱، سهبار به عنوان سومی جهان رسید تا ناکام بزرگ تاریخ فرمول یک باشد. استرلینگ ماس تا ۸۲ سالگی در رقابتهای مختلف اتومبیلرانی حرفهای و آماتور شرکت میکرد. او با رکورد ۲۱۲ قهرمانی در ۵۲۹ مسابقه، ۴۰ درصد رقابتهایی که آغاز کرد، با رتبهی اول بهپایان رساند.
مشهورترین رانندهی بریتانیایی فرمول یک در دوران کلاسیک با سه رکورد جالب در سالهای دههی ۱۹۵۰ معروف شد. در سال ۱۹۵۰، او بههمراه لسلی جانسون با یک دستگاه جگوار XK120 بهمدت ۲۴ ساعت با سرعت ثابت ۱۷۳ کیلومتربرساعت در پیست بیضیشکل نزدیک پاریس رانندگی کرد. این رکورد در حالی ثبت شد که رانندگان هر سه ساعت عوض میشدند و خودرو برای سوختگیری و تعویض لاستیک توقف میکرد. درنهایت، مجموع مسافت طیشدهی استرلینگ ماس و لسلی جانسون به ۴،۱۲۷ کیلومتر رسید.
سال ۱۹۵۵، ماس و جانسون همراه دو رانندهی دیگر رکورد سال ۱۹۵۰ را ارتقا دادند. آنها به پیست اتودروم پاریس بازگشتند و هفت شبانهروز کامل با سرعت ثابت ۱۶۱ کیلومتربرساعت رانندگی کردند و ۲۷،۱۲۰ کیلومتر را پیمودند. این رکورد هم پشت فرمان جگوار XK120 ثبت شد.
سومین رکورد باورنکردنی استرلینگ ماس در سال ۱۹۵۷ با رانندگی روی دریاچهی نمک بانویل و رسیدن به نهایت سرعت ۳۹۳ کیلومتربرساعت بود. در آن سال، خودرو تکسرنشین ساخت امجی (MG EX181) به ماس کمک کرد تا پنج رکورد مختلف در کلاس F ثبت کند.
سال ۱۹۹۰، استرلینگ ماس عضو تالار مشاهیر بینالمللی موتور اسپرت شد و سال ۲۰۰۰ بهخاطر ثبت رکوردهای مختلف و افتخارآفرینی برای مردم انگلستان، از ولیعهد بریتانیا عنوان شوالیه گرفت. سال ۲۰۰۹، شرکت خودروسازی مرسدس بنز نسخهای ویژه از سوپراسپرت SLR مکلارن را با اسم سر استرلینگ ماس نامگذاری کرد که ۷۵ دستگاه از آن تولید و با قیمت یکمیلیون دلار عرضه شد.