نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 

نگاهی به آینده جعبه‌ دنده‌ در خودروسازی

 
نقش جعبه‌دنده در خودرو همواره زیر سایه‌ی عملکرد پیشرانه قرار دارد، اما حقیقت این است که جعبه‌دنده می‌تواند تفاوت میان یک سواری عالی و متوسط را رقم بزند.
 
در دنیای خودروسازی همواره عملکرد پیشرانه‌ها در کانون توجهات بوده است و این امر سبب شده تا به جعبه‌دنده‌ها آن‌طور که شایسته است بها داده نشود. در حقیقت بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن نقش جعبه‌دنده‌ها و تأثیرشان بر کیفیت سواری خودرو، تنها پیشرانه‌ها را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند. با ظهور استفاده‌ی گسترده از انرژی الکتریکی در خودروها بالاخره فرصتی طلایی برای شرکت‌های فعال در زمینه‌ی فناوری انتقال قدرت پدید آمده است تا بتوانند جعبه‌دنده‌ها را در کانون توجهات قرار دهند.
 
در جعبه‌دنده‌های هیبریدی امروزی بیشتر قسمت‌ها نسبت به نمونه‌های به‌کار رفته در خودروهای معمولی دست‌نخورده باقی مانده است و تنها تفاوت را می‌توان در به‌کارگیری یک ژنراتور الکتریکی درون جعبه‌دنده دانست.
 
 
شرکت ZF که در زمینه‌ی تولید جعبه‌دنده‌های مختلف سرآمد است، چند سالی است که سبد محصولات خود را گسترش داده تا تنوعی از جعبه‌دنده‌های نوین را برای پاسخ‌گویی به نیازهای تازه‌ی بازار خودروسازی تولید کند. محصولات جدید ZF به خودروسازان اجازه می‌دهد تا از میان انتخاب‌های گوناگون مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. این محصولات عملکردی مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی دارند، اما مبدل گشتاور در آن‌ها جای خود را به یک موتورالکتریکی داده است.
 
ظاهر جعبه‌دنده‌های جدید ZF تقریباً مشابه نمونه‌های قبلی است و به همین دلیل ابعادشان تغییری نکرده است و خودروسازان برای به‌کارگیری آن‌ها در محصولات خود با مشکل مواجه نمی‌شوند. حس و حال منتقل شده توسط جعبه‌دنده‌های جدید مانند نمونه‌های CVT نیست، بلکه مشابه جعبه‌دنده‌های معمولی تغییر دنده توسط راننده حس می‌شود. این جعبه‌دنده‌ها می‌توانند از طریق سیستم‌های بازیاب انرژی ترمز، انرژی الکتریکی تولید کنند و در زمان مورد نیاز با تولید گشتاور اضافی به پیشرانه کمک کنند.
 
جعبه‌دنده‌های هیبریدی ZF شامل نمونه‌های کوچک نیمه هیبریدی با ۴۸ ولتی با قدرت ۲۰ اسب‌بخار، نمونه‌های تمام هیبریدی با قدرت ۵۴ و ۱۲۱ اسب‌بخار و نمونه‌های ولتاژ بالا با قدرت ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است که می‌توانند در سیستم‌های انتقال قدرت چهار چرخ محرک و محور عقب محرک مورد استفاده قرار گیرند. ارتباط نمونه‌های تمام هیبریدی با پیشرانه می‌تواند در هنگام رانندگی تمام الکتریکی کاملاً قطع شود و انرژی الکتریکی تولیدی صرف به جریان انداختن و گردش مایعات در مکانیزم‌های هیدرولیکی پیشرانه شود، به‌علاوه قابلیت اعمال تغییرات برای هماهنگی با پیشرانه‌ها را دارند.
 
 
جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی بسیار ساده‌ترند. این جعبه‌دنده‌ها به‌طور معمول تک سرعته‌اند که برای کاهش سرعت چرخش موتور الکتریکی از حوالی ۱۲ هزار دور بر دقیقه تا سرعت‌های مناسب برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی خودروهای الکتریکی برای صرفه‌جویی در وزن و فضا از موتورهای الکتریکی کوچکتر با گشتاور تولیدی کمتر که و کارکرد ۲۰ هزار دور بر دقیقه ستفاده می‌شود. برای کاهش سرعت کارکرد این موتورها باید از جعبه‌دنده‌های دو سرعته استفاده شود. با وجود سادگی جعبه‌دنده‌های تک سرعته، اما بازهم مهندسی پیچیده‌ای در پس طراحی آن‌ها نهفته است. در این جعبه‌دنده‌ها سرعت چرخش در دو مرحله کاهش می‌یابد که نمونه‌ای از آن‌ها را می‌توان در فولکس‌واگن ID3 یافت.
 
برای کاهش سرعت دورانی شفت موتور و انتقال آن به چرخ‌ها، سرعت باید تا ۱۰ برابر کاهش یابد. تحقق این امر تنها با یک جفت چرخ‌دنده به این معنا است که قطر یکی از چرخ‌دنده‌ها نسبت به چرخ‌دنده‌ی دیگر بسیار بزرگتر است. در عمل استفاده از این حالت به دلیل محدودیت فضا امکان‌پذیر نیست، درنتیجه مهندسان کاهش سرعت را توسط دو جفت چرخ‌دنده و در دو مرحله انجام می‌دهند. اگرچه این سیستم‌ها از لحاظ الکترونیکی پیچیده هستند، اما در مقایسه با جعبه‌دنده‌های قبلی پیچیدگی کمتری دارند و این امر بیانگر آن است که برخی قطعات مهندسی نه‌تنها اهمیت خود را از دست نمی‌دهند، بلکه با گذشت زمان بر میزان حیاتی بودنشان افزوده می‌شود.
 
 
از دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته می‌توان به جعبه‌دنده‌های سکوئنشال اشاره کرد. در این جعبه‌دنده‌ها برای تسریع روند تعویض دنده، کلاچ و قطعات مربوط به همسان‌سازی سرعت چرخ‌دنده‌ها حذف شده و به‌جای آن سیستم‌های الکترونیکی با اتصال به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) خودرو در کسری از ثانیه گشتاور انتقالی را برای تعویض دنده حذف کرده و پس از تعویض دوباره اتصال گشتاور را برقرار می‌کنند.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , جعبه‌ دنده‌






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : 2 اردیبهشت خبری نیست
شهرام : سلام.بله برای من اومده بود دوبار
ستار شامحمدی : درود بر مدیران بی شرف سایپا ماشین نیست چرا پولشو میگیرین دازو ندازمون رو گذاشتیم شهریور 403 پذیرش شده اول اردیبیهشت تکمیل وجه. خدا لعنتتون کنه بی شرفا
علی : خیر اجباری نیست و پيشنهادي است وطبق تعهدات باید g تحویل بن نگران نباشید
سعیده : جی ال تا چ تاریخی فاکتور شده؟؟؟ من ۴ تیر تبدیل زدم و تکمیل وجه کردم همچنان منتظرم
طهورا : سلام من امروز تماس گرفتم با نمایندگی سایپا گفتند تا ۱۷ اردیبهشت فاکتور شده مسخره شو درآوردن یه چند هفته بود هر چی زنگ میزدم می گفتن تا ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده ، امروز شاهکار کردن ۲ روز رفته جلو بهش گفتم ما g بودیم تبدیل زدیم به gl، پس گفتن gl ها آماده است و یک ماهه تحویل میدن ، چی شد پس ..... گفت به ترتیب داره پیش می‌ره ، جواب درست و حسابی نمیدن که
فرزاد : سلام منم هم وضعیت شما رو دارم از نمایندگی زنگ زدن گفتن اگه تمایل دارید واریز کنید اجباری نیست ولی گفتن معلوم نیست برای شاهین g کی بفرستن
شاهین g : لعنت به هرچی بی لیاقت که اومده شده مسئول کلا پول ما رفت همه مالباخته هستیم
سعید شاهین g : سلام دوستان عزیز سایپا دیگه کلا قید تحویل ماشین هارو زده و میخواد بعد یه مدت از یاد ما هم بره و کلا تموم بشه.اصلا هیچ ماشینی نمی‌خوان تحویل بدن
شاهین g پذیرش 17اذر : سلام دوستان کسی هست که تاریخ پذیرش یا واریزی مثلا 15 آذر یا16 آذر باشن اخه تعطیلی بوده من خودم 17 آذر هستم تا الانم ندیدم کسی اینجا بگه من 15یا16 آذر پذیرش یا واریزی داشتم یعنی بعد از 14 آذر میرن سراغ 17 آذر خداکنه اینطوری باشه من که بدون وسیله زندگیم داره با اعصاب خوردی میگزره چون ماشین زیر پامو برج 8 فروختم که مثلا یه دفعه ای واریز بیاد وقت 3روزه میدن شاید نشه بفروشم 430 رو باز کردن 594ملیون باز مجبور شدم 160ملیون قرض بگیرم که هنوز که هنوزه 120ملیون قرضمو نتونستم بدم چون هرچی کار میکنم میدم اسنپ و تاکسی برجی 10ملیون فقط پول کرایه اسنپ خودمو زن و بچه که میره کلاس و مدرسه واقعا موندم چیکار کنم خدا ازتون نگزره بی شرفا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : خب منم دهه آخر مردادم .به ترتیب تکمیل وجه دارن فاکتور میکنن.من25خرداددبودم دیروز فاکتورشد شما حساب کن چند روز دیرتر تکمیل وجه کردی و پرونده ات تحویل دادن
محمد دنا : جدی برای شما دو بار تغیر رینگ اومده؟تحویل 31 تیر قالپاق هستین؟برای ما تغییر رنگ اومده ولی رینگ نه
4تیر پانا فوری مادران : تا امروز بیش از 32 میلیون جریمه تاخیر خورده،ببین چقد میصرفه برای ایران خودرو که بیش از 5درصد از پولی که برای خرید دادیم جریمه تاخیر میده،باز عین خیالش نیست
رضا : سلام ماهای که فاکتورشدیم همه پیش فروش 25دی بودیم سایناgxدوگانه همه هم دارن به نوبت فاکتورمیشن شماره پزیرشون نگاه کردم خیلی بالاترازماهست خیلی
خلیل یاری : یعنی هنوز اردیبهشتی ها تموم نشدن؟؟؟؟؟؟؟ بخدا اینا 1 ماه هست میگن تا اخرای اردیبهشت فاکتور شده ، گفتم این اخراش تموم شده بود که همکارتون میگفت تا 3 خرداد هست ، بهم میگه آها بزا رنگ ماشینتو ببینم راست میگه سفید قرمز تا 3/3 فاکتوره، باور کنید هیچی معلوم نیست من فقط اینو میدونم که همش بهمون دروغ میگن همین
تبدیل دوگ به تک 11تیر 12122679 : آقا حمید شماره پذیرش رو میگی لطفا
مسعود : دوستان من موعد تحویلم تو قرارداد 30 مهر زده 5 مرداد تسویه کردم به نظرتون کی قاکتور میشم ؟
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : انشالله شما هم فاکتور بشید انشالله این ایرانخودرو سایپا نابود بشه همه راحت بشن هیچ جای دنیا اینجوری نیست هیچ جا اینجوری حق مردم رو نمیخورن که تو مملکت ما دارن راحت میخورن یه ابم روش از برق بگیر تا همین تحویل ماشین که پولو میدی 1 سال بعد آیا بدن یا نه
حمید : سلام دوستان بزرگوار و عزیز الان من نگاه کردم ساینا اس 85 گانه نوشته بودم 18 اسفند پول ریخته بودیم تحویلش 30 تیر بود ولی امروز دیدم فاکتور شد بالاخره. طرح فرسوده نوشته بودم استان قزوین. ایشالا ماشین همتون فاکتور بشه. باورش سخته ولی یه کاری کردن وقتی دیدم فاکتور شده گریم گرفت از بس منتظر موندیم... ایشالا بزودی زود ماشبن همتون فاکتور بشه. مخلص همتون هستم
مهلا : امروز هرکس فاکتور شد اعلام کنه