آیا دیدن اینکه همه پشت فرمان شاسی بلندهای لوکس سه خودروساز مطرح آلمان یعنی آئودی Q5، ب ام و X3 و مرسدس GLC مینشینند شما را اذیت نمیکند؟ میدانیم در چه فکری هستید…
شما میتوانید در بازار خودروهای کارکرده با بهایی نازل صاحب کراس اوورهای شناخته شده و حتی بعضاً لوکس شوید؛ اما اگر به دنبال یک کراس اوور لوکس با قیمت معقول، کارکرد نسبتاً کم و البته سواری بسیار خوب باشید چه؟!
اگر شما به دنبال چنین خودرویی باشید ما توصیه میکنیم چشم خود روی ب ام و X3 با قیمت زیر 30 هزار دلار در بازار دستدومها بسته و به دیگر اعضای این کلاس یعنی جگوار اف پیس و آلفارومئو استلویو نگاه کنید.
اول از همه اینکه دو خودروی یاد شده تقریباً سه سال پیش و بهصورت همزمان وارد بازار خودروی آمریکا شدهاند و سن نسبتاً پایینی دارند. به این ترتیب شما شاهد سطح مناسبی از تجهیزات رفاهی و ایمنی خواهید بود.
شما همچنین میتوانید این دو شاسیبلند را با پیشرانههای 4 سیلندر بنزینی مدرن و یا حتی پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری سوپرشارژردار در جگوار انتخاب کنید؛ و بله همهی این ویژگیها در خودروهایی با قیمت زیر 30 هزار دلار دیده میشوند.
در آغاز باید گفت استایل این خودرو کاملاً متمایز است. برخلاف برخی رقبای آلمانی، استلویو نمیخواهد خیلی شما را تحت تأثیر قرار دهد و البته نیازی هم به این کار ندارد.
این خودرو از همان پلتفرم جیولیا استفاده کرده و اگرچه سواری آن به تیزی سدان چهار درب آلفارومئو نیست اما قطعاً اسپورت تر از رقبای مستقیم خود میباشد.
برخی کارشناسان تحت تأثیر چابکی و توازن این کراس اوور قرار گرفتهاند و این در صورتی بوده که استلویو از سیستم تعلیق اسپورت و دامپرهای تطبیقی بیبهره بوده است. این خودرو سواری سفتی دارد اما نسبتاً پایدار میباشد.
شما میتوانید این خودرو را با بهای حدود 25 هزار دلار پیدا کنید و برخی نمونهها حتی کارکرد بالایی هم ندارند.
استلویو از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF استفاده میکند. این پیشرانه که صدای خیلی خوبی هم دارد قدرت 276 اسبی و گشتاور 400 نیوتون متری تولید کرده و شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت حدود 5.5 ثانیهای را ثبت میکند.
بله شما با این مبلغ نازل مالک شاسیبلندی جذاب، هیجانانگیز اما دو ساله خواهید شد. قیمت این خودرو تقریباً مشابه قیمت نسخه پایه تویوتا راو 4 مدل 2020 میباشد.
جگوار از زمانی که شروع به استفاده از پلتفرم D7 کرده روی ریل افتاده است. از جمله خودروهایی که این معماری را به کار گرفتهاند میتوان به XE، XF و رنجروور ولار اشاره کرد. نسلهای فعلی سدان های جگوار ثابت کردهاند که سواری هیجانانگیزی دارند.
تقریباً همان موضوع درباره اف پیس هم صدق میکند. این خودرو طراحی بسیاری جذابی داشته و کمی بزرگتر از استلویو میباشد. به همین خاطر شاید نتوان آن را کامپکت دانست. اگرچه ابعاد این خودرو بین ب ام و X3 و X5 قرار میگیرد اما بیشتر شبیه X3 است تا X5 و بنابراین خیلی بزرگتر از استلویو نیست.
اما اف پیس هنوز هم طویلتر، پهنتر و جادارتر از استلویو بوده و بنابراین میتواند راحتتر از رقیب ایتالیایی باشد.
دیگر دلیل ترجیح این خودرو میتواند به ویژگیهای کابین آن همچون متریال بهتر مربوط باشد. البته اگر شما اولویت اصلی خود را سواری خودرو قرار دهید این استلویو است که با چابکی بیشتر خود خودنمایی خواهد کرد؛ اما در کل اف پیس ابهت بیشتری داشته و در سر پیچها نیز پایداری بیشتری را نشان میدهد.
اگرچه برخی مدلهای اف پیس با پیشرانه 2 لیتری 247 اسبی عرضه میشوند اما برخی نسخهها دارای پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری 335 اسبی هستند. شتاب صفر تا 96 کیلومتر مدلهای ضعیفتر به خوبی استلویو نیست اما مدل قویتر هیجان بیشتری دارد.