در حالی مطرح شدن پیشنهادی مبنی بر تعیین سقف قیمتی با هدف کنترل عرضه و تقاضا در بازار خودرو و جلوگیری از سفته بازی از سوی کارشناسان این بازار مطرح می شود که کارشناسان تعیین فرمولی با در نظر گرفتن همه جوانب را از ضرورت های این امر عنوان می کنند.
پیشنهاد تعیین سقف قیمتی در بازار خودروها در حالیست که برخی از فعالان این بازار، این اقدام را تنها راهکار تثبیت و کاهش قیمت های کاذب در بازار خودرو می دانند و معتقدند تعیین سقف قیمت از سوی دستگاه های نظارتی می تواند بازار را تا اندازه زیادی کنترل کند چرا که نبود پایه قیمتی در خودرو باعث شده تا هر سایتی اقدام به اعلام قیمت های کاذب خودرو در بازار کند که این امر در نهایت باعث ایجاد فضای منفی روانی و آشفتگی قیمتی و استفاده سودجویان از این بازار خواهد شد.
در همین حال سعید موتمنی، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران نیز با تایید این موضوع معتقد است که در حال حاضر خودروهای سبدی که از آن تحت عنوان خودروی ویرایشی یاد می شود، تحویل داده شده که این خودروها از جمله عوامل تاثیر گذار در تغییر جریان قیمت در بازار خودرو بوده اند چرا که به دلیل نبود سقف قیمتی، دارندگان آن ها اقدام به عرضه با قیمت دلخواه می کنند.
این فعال بازار ادامه می دهد: تحریک تقاضای کاذب در بازار خودرو با هدف حفظ ارزش سرمایه بخشی از عوامل اثر گذار در شرایط قیمتی در بازار خودرو بوده است.
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر اثرات مثبت تعیین سقف قیمتی برای عرضه خودرو در بازار می گوید: هرچند این اقدام می تواند اثرات کنترلی بر بازار و قیمت ها داشته باشد اما توجه به این نکته ضروری است که باید فرمولی متناسب با این بازار تعریف شود.
وی می افزاید: تعیین فرمولی متناسب با شرایط بازار و سود زیان خودروساز و فروشنده می تواند بازار را به تعادل قیمتی نزدیک کند.
ابن کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مزایای تعیین سقف قیمتی ادامه می دهد: این موضوع می تواند منجر به خروج دلالان از بازار خودرو شود البته توجه به این نکته ضروری است که مکانیزم تعیین قیمت همانند قیمت گذاری دستوری عمل نکند بلکه تنها کنترل کننده بازار عرضه و تقاضا باشد.
آزادی می افزاید: قیمت گذاری دستوری در سال های اخیر منجر به زیاندهی بالای خودروسازان شده و تکرار این روند به شکل دیگر، در شرایطی که اثرات منفی این اقدام همچنان قابل لمس است، کار عقلانی نیست بنابراین لازم است در ابتدا با در نظر گرفتن همه جوانب و سود خریدار و فروشنده نسبت به تعیین فرمول سقف قیمت خودرو اقدام شود.
به گزارش خودروکار، کارشناسان معتقدند اگر عرضه به اندازه کافی بود و سقف قیمتی برای خودروهای موجود در بازار تعیین می شد، شاهد رشد افسارگسیخته قیمتها نبودیم. به گفته آن ها، اگر سقف قیمتی وجود داشته باشد، فرد دارنده خودرو به قیمتگذار و تعیینکننده قیمت تبدیل نمیشود؛ موضوعی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان متولی آن است.