تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 

تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 
در حالی خبرها حاکی از پیش بینی کمبود قطعه به واسطه گسترش ویروس کرونا و ممنوعیت واردات قطعه از چین است که فعالان این حوزه بر این عقیده هستند که با اختصاص هرچه سریع تر تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو، امکان تامین قطعه به غیر از چین وجود خواهد داشت.
 
پس از شیوع این ویروس نه تنها خودروسازان فعال در چین نسبت به تعطیلی خطوط تولید خود اقدام کردند بلکه تاکید کردند که به دلیل مشکلات موجود در مسیر واردات قطعات از چین، با چالش جدی تولید مواجه شده اند. نمونه این شرکت ها فیات کرایسلر، جنرال موتورز و سایر برندهای شناخته شده صنعت خودرو بودند نه تنها فعالیت خود در چین را متوقف کردند بلکه سایر کارخانه های آن ها در سایر کشورها نیز برای تامین قطعات دچار مشکل شدند و حال که ویروس کرونا به ایران رسیده، اثرات این ویروس نیز به صنعت خودرو ایران رخنه کرده و فعالان این صنعت از جمله قطعه را با نگرانی بزرگی مواجه کرده است.
 
در این شرایط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرده که پس از انتشار ویروس کرونا، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل برخورده چرا که تا پیش از این برخی قطعات از چین وارد شده بود که اکنون توان واردات آن وجود ندارد.
 
اکنون نه تنها راه هوایی بلکه راه‌های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست و فعالان صنعت قطعه معتقدند که در صورت ادامه این روند، مشکلات جدی در مسیر تامین قطعات به وجود خواهد آمد.
 
این در حالیست که پس از اعمال تحریم های دوباره، خودروسازان برای تامین قطعات خودروهای نیمه کاره به تامین قطعات از چین پرداختند و حال با این شرایط برای تکمیل خودروهای ناقص ناگزیر به تامین قطعات از موجودی ها هستند که با وجود مشکلات اخیر در مسیر واردات قطعات، این موجودی نیز به زودی به اتمام رسیده و این احتمال وجود دارد که بعد از عید صنعت خودرو با مشکلات جدی مواجه شود.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که پایت لاین نیاز به تامین دارد و از آن جا که تامین به چین وابسته است، تعطیلی در چین مشکل ساز شده است، می گوید: امکان تامین قطعات از سایر کشورها در صورت عملکرد سریع وجود دارد و بخش خصوصی صنعت قطعه توان انجام این امر را دارد به شرط آن که مصوبه پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شود چرا که این مصوبه در نطفه خفه شده است.
 
وی با اشاره به پرداخت سهم اندکی از این رقم که شاید تنها ۱۵ درصد این مصوبه را شامل شده است، می افزاید: بانک مرکزی این‌ مصوبه را همانند توپ پینگ پنگ میان خود ردوبدل می کنند و آن چه نصیب قطعه ساز شده تنها صدای این توپ است و هرچند تعداد محدودی از قطعه سازان موفق به دریافت این مصوبه شده اند، اما پرداخت هرچه سریع تر این رقم، امکان تامین قطعات از راه های دیگر را فراهم می سازد.
 
محبی نژاد با بیان این که هم اکنون دیرکرد در پرداخت تسهیلات، خسارات غیرقابل جبرانی را به صورت تصاعدی به صنعت خودرو و قطعه وارد می کند، ادامه می دهد: بدعهدی نظام بانکی در انجام تعهدات و تاخیر در پرداخت تسهیلات در روزهای پایانی سال در شرایطی که کرونا در چین و ایران به شدت گسترش یافته و بحران آن دامنگیر صنعت خودرو شده، نشان از از سوء مدیریت داخلی است.
 
وی می افزاید: باید هرچه سریع تر این تسهیلات که از ۱۰ هزار میلیارد تومان در تابستان به ۵ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته پرداخت شود اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، خط اعتباری داده شده از سوی بانک مرکزی به برخی از بانک ها مورد تایید و رضایت بانک ها نبوده و بنابراین اشتیاقی از سوی بانک ها برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد این در حالیست که قدرت مرکزی حاکمیتی قوی پشت این قضیه وجود ندارد تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در صورت عدم پرداخت این تسهیلات خسارات عمیق و غیرقابل جبرانی به صنعت خودرو وارد خواهد آمد، تصریح می کند: در صورت پرداخت تسهیلات فعالان صنعت قطعه شاهد فرایند طولانی برای خرید قطعات ، تامین و یافتن راه های جایگزین ،مسیرهای موازی و شیوه های دور زدن تحریم و کرونا خواهند بود و تنها شتاب دهنده مقابله با کرونا و بحران های فعلی، نقدینگی است اما تامین، خالی بوده و فرصت ها در حال از دست رفتن است. 
 
محبی نژاد اظهار می کند: نظام بانکی حمایت گر نیست و تنها درگیر تبصره و بند است و اتفاق عملیاتی چشمگیری در زمینه پرداخت این تسهیلات انجام نشده و نگرانی قطعه سازان در این شرایط نزدیک شدن به روزهای پایانی سال است چرا که تکمیل پایت لاین زنجیره تامین ،سفارش گذاری و یافتن راه های جایگزین، فرایندی زمانبر است این در حالیست که در قطعه سازی توان مقابله با این بحران وجود دارد به شرط آن که حداقل های این موضوع کخ تبدیل به قانون شده و مسیر خود را طی کرده، هرچه سریع تر عملیاتی و اجرایی شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 دی ۴۰۳ : مشهد.ان شاالله زودتر هم مدارک و هم ماشین دوستان بیاد راحت شن
وی ۴ تیتانیوم : سلام کاش ساعت واریزتون رو‌هم میفرمودین‌ هم شما هم علی
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
روشنایی : بله آپشن هم داشتم
... : تا اون موقه تحویل میده نگران نباش
فولاد : سلام دوستان کسی میدونه مدارک ماشین،بعد از چند روز میان؟
ایمان : سلام شماره پذیرش تون رو بگید لطفا
دنا اپشنال پیش فروش 8 ابان : سلام دوستان وقت بخیر با توجه به این که ایران خودرو محکوم به گران فروشی شده یه سوال برام پیش اومده تا امروز این افزایش قیمت غیر قانونی بوده و ایران خودرو مجوز افزایش قیمت نداشته پس ما هایی که تکمیل وجه کردیم هم باید به قیمت قبل حساب بشه و این افزایش 15 درصدی باید از این تاییدیه اجرا بشه و شامل تکمیل وجه های گذشته نشه یا این که ایران خودرو اون 5 درصد گران فروشی رو برمیگردونه یا این که کلا دبه میکنه هیچی نمیده یا این که کلا خرش میره نه پول میده نه ماشین (البته اینو من باب مزاح میگم)به نظر شما کدومش درسته
س : میشه کاملتر توضیح بدی؟دقیقا چطوری
بزرگ اقا : وقتی که قرار شد پلاک بشه ،باید حداقل 1 ماه اعتبار داشته باشه.
احمد : داداش قضیه اینه پول اضافه میخوان بگیرن اکستند بدن بهونشونم استاندارده اخه من نمیدونم چه تغییری کرده که همچین کاری میخوان بکنن
اخرتیری : سلام تحویل خودروتون واس چه ماهی بوده
محمود 31مرداد : من رفتم برقی زده بود😤