تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 

تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 
در حالی خبرها حاکی از پیش بینی کمبود قطعه به واسطه گسترش ویروس کرونا و ممنوعیت واردات قطعه از چین است که فعالان این حوزه بر این عقیده هستند که با اختصاص هرچه سریع تر تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو، امکان تامین قطعه به غیر از چین وجود خواهد داشت.
 
پس از شیوع این ویروس نه تنها خودروسازان فعال در چین نسبت به تعطیلی خطوط تولید خود اقدام کردند بلکه تاکید کردند که به دلیل مشکلات موجود در مسیر واردات قطعات از چین، با چالش جدی تولید مواجه شده اند. نمونه این شرکت ها فیات کرایسلر، جنرال موتورز و سایر برندهای شناخته شده صنعت خودرو بودند نه تنها فعالیت خود در چین را متوقف کردند بلکه سایر کارخانه های آن ها در سایر کشورها نیز برای تامین قطعات دچار مشکل شدند و حال که ویروس کرونا به ایران رسیده، اثرات این ویروس نیز به صنعت خودرو ایران رخنه کرده و فعالان این صنعت از جمله قطعه را با نگرانی بزرگی مواجه کرده است.
 
در این شرایط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرده که پس از انتشار ویروس کرونا، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل برخورده چرا که تا پیش از این برخی قطعات از چین وارد شده بود که اکنون توان واردات آن وجود ندارد.
 
اکنون نه تنها راه هوایی بلکه راه‌های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست و فعالان صنعت قطعه معتقدند که در صورت ادامه این روند، مشکلات جدی در مسیر تامین قطعات به وجود خواهد آمد.
 
این در حالیست که پس از اعمال تحریم های دوباره، خودروسازان برای تامین قطعات خودروهای نیمه کاره به تامین قطعات از چین پرداختند و حال با این شرایط برای تکمیل خودروهای ناقص ناگزیر به تامین قطعات از موجودی ها هستند که با وجود مشکلات اخیر در مسیر واردات قطعات، این موجودی نیز به زودی به اتمام رسیده و این احتمال وجود دارد که بعد از عید صنعت خودرو با مشکلات جدی مواجه شود.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که پایت لاین نیاز به تامین دارد و از آن جا که تامین به چین وابسته است، تعطیلی در چین مشکل ساز شده است، می گوید: امکان تامین قطعات از سایر کشورها در صورت عملکرد سریع وجود دارد و بخش خصوصی صنعت قطعه توان انجام این امر را دارد به شرط آن که مصوبه پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شود چرا که این مصوبه در نطفه خفه شده است.
 
وی با اشاره به پرداخت سهم اندکی از این رقم که شاید تنها ۱۵ درصد این مصوبه را شامل شده است، می افزاید: بانک مرکزی این‌ مصوبه را همانند توپ پینگ پنگ میان خود ردوبدل می کنند و آن چه نصیب قطعه ساز شده تنها صدای این توپ است و هرچند تعداد محدودی از قطعه سازان موفق به دریافت این مصوبه شده اند، اما پرداخت هرچه سریع تر این رقم، امکان تامین قطعات از راه های دیگر را فراهم می سازد.
 
محبی نژاد با بیان این که هم اکنون دیرکرد در پرداخت تسهیلات، خسارات غیرقابل جبرانی را به صورت تصاعدی به صنعت خودرو و قطعه وارد می کند، ادامه می دهد: بدعهدی نظام بانکی در انجام تعهدات و تاخیر در پرداخت تسهیلات در روزهای پایانی سال در شرایطی که کرونا در چین و ایران به شدت گسترش یافته و بحران آن دامنگیر صنعت خودرو شده، نشان از از سوء مدیریت داخلی است.
 
وی می افزاید: باید هرچه سریع تر این تسهیلات که از ۱۰ هزار میلیارد تومان در تابستان به ۵ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته پرداخت شود اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، خط اعتباری داده شده از سوی بانک مرکزی به برخی از بانک ها مورد تایید و رضایت بانک ها نبوده و بنابراین اشتیاقی از سوی بانک ها برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد این در حالیست که قدرت مرکزی حاکمیتی قوی پشت این قضیه وجود ندارد تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در صورت عدم پرداخت این تسهیلات خسارات عمیق و غیرقابل جبرانی به صنعت خودرو وارد خواهد آمد، تصریح می کند: در صورت پرداخت تسهیلات فعالان صنعت قطعه شاهد فرایند طولانی برای خرید قطعات ، تامین و یافتن راه های جایگزین ،مسیرهای موازی و شیوه های دور زدن تحریم و کرونا خواهند بود و تنها شتاب دهنده مقابله با کرونا و بحران های فعلی، نقدینگی است اما تامین، خالی بوده و فرصت ها در حال از دست رفتن است. 
 
محبی نژاد اظهار می کند: نظام بانکی حمایت گر نیست و تنها درگیر تبصره و بند است و اتفاق عملیاتی چشمگیری در زمینه پرداخت این تسهیلات انجام نشده و نگرانی قطعه سازان در این شرایط نزدیک شدن به روزهای پایانی سال است چرا که تکمیل پایت لاین زنجیره تامین ،سفارش گذاری و یافتن راه های جایگزین، فرایندی زمانبر است این در حالیست که در قطعه سازی توان مقابله با این بحران وجود دارد به شرط آن که حداقل های این موضوع کخ تبدیل به قانون شده و مسیر خود را طی کرده، هرچه سریع تر عملیاتی و اجرایی شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد