هرچند مطرح شدن اخذ مالیات در ماه پایانی سال که تقاضا برای خرید خودرو تا اندازه زیادی افزایش می یابد، توانست قیمت ها را نزولی کند اما با این حال به دلیل بالا بودن تقاضا از سویی و تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای از سوی دیگری، شاهد بازگشت روند صعودی قیمت ها به بازار خودرو هستیم. هم اکنون برخی دارندگان سرمایه به منظور تبدیل نقدینگی خود به کالا از جمله خودرو در بازار حضور پیدا کرده و همین اتفاق نیز رشد قیمتها را تشدید میکند و از آن جا که این دسته از افراد با هدف کسب سود و حفظ ارزش دارایی خود در بازار خودرو حضور یافته اند، با امید به گرانی بیشتر خودرو و سود بیشتر، از فروش خودروهای خود سرباز می زنند که این امر منجر به کمبود عرضه در بازار می شود.
از سوی دیگر تحولات سیاسی هفته جاری نیز بر قیمت دلار تاثیر منفی گذاشت و باعث شد دلار به کانال 14 هزار تومان بازگردد که این روند بر قیمت خودرو نیز تاثیرگذار بود.
در همین حال سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار درباره دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته اخیر می گوید: انحصار در هر بازاری افزایش قیمت را به دنبال دارد و زمانی که تقاضا افزایش یافته و برای خرید خودرو صف تشکیل می شود ضمن افزایش قیمت شاهد اتفاق های دیگری نیز خواهیم بود.
وی می افزاید: هم اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه در خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۳ تا ۴۵ میلیون تومان رسیده این در حالیست که در بازه ای از زمان این اختلاف به 2 تا 4 میلیون میلیون تومان رسیده بوده و ثبت نام کنندگان خودرو به دلیل نبود سود مناسب، از ثبت نام خود انصراف می دادند.
موتمنی با تاکید بر این که افزایش قیمت و همچنین کاهش قدرت خرید بازار را به کما برده است، تصریح می کند: بازار از چند ماه گذشته در رکود بوده و روند صعودی قیمت ها نیز منجر به نارضایتی مصرف کنندگان شده و از سوی دیگر به رکود بازار دامن زده چرا که قیمت ها به اندازه ای افزایش یافته که قدرت خریدی وجود ندارد.
رییس اتحادیه فروشندگان خودرو با تاکید بر این که هم اکنون هیچ خرید و فروشی انجام نمی شود، اظهار می کند: رشد بی رویه قیمت ها بسیاری از مشتریان را از خرید خودرو ناامید کرده، این در شرایطی است که در کنار عوامل فزاینده قیمتها، آنچه میتواند در آینده نزدیک به افت قیمت منجر شود نبود خریدار در بازار است.