حکایت چالش جدید خودروسازان/ موازی کاری در داخلی سازی قطعات

 

حکایت چالش جدید خودروسازان/ موازی کاری در داخلی سازی قطعات

 
در حالی برخی اظهارات حاکی از موازی کاری وزارت دفاع و قطعه سازان در داخلی سازی است که سیاست تعریف شده ورود این وزارتخانه به حوزه داخلی سازی و همچنین خودروسازان، تمرکز بر حوزه هایی است که قطعه سازان توان ورود به آن را ندارند.
 
ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه و داخلی سازی در حالی وارد فاز جدی شده که به گفته سردار امیر حاتمی، وزیر دفاع، این وزارتخانه تنها وارد حوزه هایی خواهد شد که قطعه سازان توان ورود به آن را ندارند.
 
این تاکیدات در حالی مطرح می شود که پیش از این و همزمان با اعلام خبر ورود صنایع دفاع به حوزه داخلی سازی، نگرانی ها از تداخل کاری بالا گرفته و قطعه سازان خواستار نظارت بیشتر بر این موضوع بودند.
 
در این میان اظهاراتی مبنی بر ورود صنایع دفاع به داخلی سازی برخی از قطعاتی که پیش از این قطعه سازان نسبت به داخلی سازی آن اقدام کرده بودند، نیز مطرح شد.
 
فعالان این حوزه بر این موضوع تاکید داشتند که این ورود باید در حوزه هایی صورت گیرد که قطعه سازان داخلی توان اجرای آن ها را ندارند؛ مانند قطعات های تک.
 
حال وزارت دفاع در تازه ترین اظهار نظر نیز بر این رویه تاکید داشته و عنوان می کند که قصد موازی کاری با قطعه سازان را ندارد.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرونحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: اگر موازی کاری در این زمینه انجام شده این ایراد به خودروساز بر می گردد زیرا خودروساز عنوان و تاکید کرد سیاستی را در پیش خواهد گرفت که قطعاتی که سازنده داخلی برای آن وجود دارد و نسبت به توسعه آن اقدام شده باشد، اجازه ورود صنایع دفاع به آن داده نخواهد شد.
 
وی می افزاید: بر این اساس مقرر شد از توان صنایع دفاع در قطعاتی که هنوز داخلی سازی آن ها آغاز نشده، استفاده شود و واقعا نیز به دنبال این اتفاق بودند.
 
رضایی ادامه می دهد: برخی از فناوری های موجود در صنعت قطعه هیچ انگیزه ای برای صنایع دفاع ندارد زیرا قیمت تمام شده آن ها در سال های گذشته به اندازه ای از قیمت پایین برخوردار بوده که برای ورود صنایع دفاع ایجاد انگیزه نمی کند و سود چندانی برای او ندارد براین اساس سود واقعی برای او در زمانی محقق می شود که وارد حوزه هایی شود که تاکنون در آن زمینه داخلی سازی انجام نشده باشد.
 
این فعال صنعت قطعه تصریح می کند: شاید در مواردی خودروساز در کوتاه مدت در قطعاتی خاص که حتی ساخت داخل شده اما توان دستیابی به تیراژ مورد نیاز خودروساز در قطعه سازی وجود ندارد، از توان صنایع دفاع استفاده کند که در این صورت نقدی به او وارد نیست اما در غیر این صورت، واگذاری تولید قطعات داخلی سازی شده به وزارت دفاع توجیه پذیر نیست چرا که دود اصلی این موازی کاری به چشم خودروساز می رود.
 
رضایی ادامه می دهد: در برخی موارد عنوان می شود بزخی قطعه سازان که نسبت به داخلی سازی برخی قطعات اقدام کرده اند، تولید مناسبی نداشته اند و وزارت دفاع دوباره به این حوزه وارد شده است که در صورت واقعی بودن این موضوع باید از چند منظر به آن نگاه کرد اما بعید به نظر می رسد که وزارت دفاع انرژی، توان و سرمایه خود را وارد این حوزه ها کند .
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در خصوص فراهم شدن شرایط و درخواست های خودروسازان با هدف تحقق نهضت داخلی سازی نیز می گوید: در نشست فناورانه ساپکو، مدیرعامل ساپکو بر تحقق درخواست های قطعه سازان تاکید کرد این در حالیست که صندوق نوآوری و فناوری رییس جمهور نیز با هدف کمک های مالی به قطعه سازان در زمینه توانمندسازی مجموعه های دانش بنیان به موضوع ورود کرده است.
 
رضایی می افزاید: همچنین مدیرعامل ساپکو تاکید کرد که نه تنها مساعدت لازم برای ساخت قطعات داخلی سازی نشده انجام می شود بلکه با همان قیمت گذشته و لحاظ کردن هزینه های حمل و ترخیص با قطعه ساز قرارداد منعقد خواهد شد . همچنین انعقاد قراردادهای دو تا سه ساله با قطعه سازان نیز مورد تاکید قرار گرفت.
 
وی با اشاره به اعلام عمومی این موارد از سوی خودروساز نیز اظهار می کند: بدون شک اگر این مشوق ها پیش بینی نشود انگیزه ای برای قطعه ساز باقی نمی ماند که مدیرعامل ساپکو و ایران خودرو نیز بر آن تاکید دارند.
 
این فعال صنعت قطعه یاد آور می شود که در صورت عدم پرداخت تسهیلات و تامین نقدینگی به موقع بخشی از چرخ تولید که در حال چرخش است، متوقف می شود بنابراین باید بالانس برقرار باشد و اینگونه نباشد که تمرکز تنها برروی قطعاتی باشد که ساخته نشده واز جریان اصلی قطعه سازی غافل شویم چرا که عدم تامین نفدینگی آن حوزه می تواند اثر منفی بر نهضت داخلی سازی بگذارد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس 14اردیبهشت : پلاک شدم دوست دارم تمام اردیهشتی ها وبقیه زودتر فاکتور و پلاک بشن چون خیلی اذیت شدیم تواین چندماه انتظار خیلی سخته
سیدان : ای خدا اینجا کی پزشکه سوال زیست دارم
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : X5مشکی ،سلام برادر پیگیر شدم تهران ،گفتن x5ها ،در حال بارگیری هستن انشاالله تا ۱۰ دیماه میرسه
SR3 : ۳ یا ۴ روز کاری طول کشید
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقا بسلامتی مبارک باشه اگه امکان داره تاریخ بیمه و پلاک رو ارسال کنید
شاهین پلاس 14اردیبهشت : بلاخره فاکتور شدم
Sr3 : سلام ازبیمه تا پلاک چندروز طول کشید
شاهین پلاس 14اردیبهشت : ساعت 10صبح تکمیل وجه کردم 25آذر فاکتورشد سخا که زمانش گذشته بود برج 8 بروزرسانی کردم
J7 خرداد : برای ماه ۹ آذر اومد دعوتنامه
X5تهران : سلام به همگی آخر تیر اقساطی ثبت نام کردم دیروز برگه سبز رسید، امروز هم زنگ زدن برای فردا گفتن برم تحویل بگیرم ان‌شاءالله ماشین همه دوستان به سلامت برسه دستشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده فوری واریز 9 آذر : سلام کسی پانا رینگ فرسوده فروش فوری تحویل دی فاکتور شده؟
کوییک اس : مبارکتون باشه کدوم استانید؟
سورن تک : سلام امروز کسی سورن تک تحویل دی فاکتور نشده
ساینا تک تحویل مهر : سلام من 7شهریور تکمیل وجه کردم کسی کی فاکتور میشه
ایمان : سلام عزیزم نگران نباش حتما زودتر از موعد تحویل میدن اینقدر ماشین دپو کردن که حد و حساب نداره شما قطعا تا چند روز دیگه نهایت 10روز دیگه فاکتور میشی و یک هفته بعد تحویل میگری
مقبلی : سلام . عزیزان امروز رفتم نمایندگی گفتم این چه وضعشه چرا ماشینا مردمو تحویل نمیدین . گفتم آتیشتون میزنم . طرف گفت بیا بیا جرم بده آتیشم بزن راحتشم 4ماهه حقوق نگرفتم و شرو ع کرد کولی بازی منم باریک شدم زدم بیرون . بچها فک کنم دارن ورشکس میشن . دیدی که رسواشد دلم. غرق تمنا شد دلم . ای داد بیداد
شاپرک رحمانی : سلام منم فاکتور شدم.
دوستان و همراهان همیشگی : سلام آقا ایمان ممنون تشکر اره پیام امد دیدم برای منبع بزرگ ولی من منبع کوچک میخوام برای استفاده شخصی صندوق یکم جا دار تر
علوی : سایت ایران جیب اکستند رو زده 1280 نیسان آبی 1 تومن جریان چیه
علوی : سلام یعنی نیسان آبی بالا نمیبره فقط اکستند بالا میره