از زمان شیوع ویروس کرونا صنایع و بازارهای مختلف در سراسر جهان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتهاند. صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
چین نقش بهسزایی در اقتصاد جهانی دارد. این کشور محل تولید بسیاری از کالاها و مواد اولیه در جهان است و همین عامل سبب میشود که با بروز کوچکترین مشکل در اقتصاد این کشور، اقتصاد جهانی دستخوش تغییراتی متناسب شود. شیوع ویروس کرونا در این کشور سبب شد تا صنایع مختلف این کشور تعطیل یا دچار مشکلات فراوان شود و همین عامل زمینهساز تأثیرات مخرب در آیندهی صنایع مختلف خواهد بود.
به گزارش CNN، صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که احتمالا در دراز مدت به دلیل شیوع این ویروس، با مشکلاتی جدی در زنجیرهی تأمین و فروش محصولات جدید روبهرو خواهد بود. باتوجه به نقش چین در اقتصاد جهانی، این تأثیرات تنها به مشکلات ملی برای چین محدود نمیشوند، بلکه صنعت خودروسازی در سراسر جهان تحت تأثیر خواهد بود.
قبل از شیوع ویروس کرونا در چین، فروش خودرو در این کشور برای دو سال پیاپی با کاهش همراه بود که عمدهترین دلایل آن، کاهش سرعت رشد اقتصادی و فقدان مشوقهای مالیاتی برای خرید خودروهای الکتریکی است. با شیوع ویروس کرونا به دستور دولت چین، بسیاری از کارخانههای بزرگ جهت کنترل انتشار این ویروس تعطیل شدهاند و این تعطیلی تا هفتهی آینده ادامه خواهد داشت.
پیشبینیهای انجام شده نشان میدهد که انتشار ویروس کرونا سبب میشود ظرفیت تولید خودروسازان در سراسر آسیا در سهماههی اول سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش یابد. خودروسازانی نظیر جنرال موتورز، نیسان، رنو، هوندا و گروه PSA (پژو سیتروئن سابق) که کارخانههایی در ووهان، مرکز شیوع کرونا دارند، حدود ۹ درصد صنعت خودروسازی چین را شامل میشوند.
حدود ۴۰ درصد از تولید جهانی فولکسواگن نیز با دارا بودن ۲۴ کارخانه در چین در معرض خطر قرار دارد. با این حال، براساس اعلام رسمی این شرکت، موعد تحویل خودرو به مشتریان تغییر نیافته و زنجیرهی تأمین قطعات بدون مشکل در حال پیشروی است. با ادامهی این بحران بسیار محتمل است که زنجیرهی تأمین در مقیاس جهانی دچار آسیب شود، چراکه قطعهسازان بزرگ مانند بوش، شافلر، ZF، Faurecia و والئو فعالیتهای گستردهای در چین دارند. در چند روز گذشته، هیوندای مجبور شد تولید خود را به حالت تعلیق درآورد، چراکه تأمین قطعات از چین با مشکل مواجه است.
سایمون مکآدام، اقتصاددان Capital Economics، در اینباره میگوید:
حتی صنایعی که به ظاهر اتکای کمی به تأمینکنندگان چینی دارند، تحت تأثیر این بحران قرار خواهند گرفت، چراکه در زنجیرهی تأمین بالاخره ارتباطی میان چین و صنایع پایین دستی وجود دارد.