روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟

 

روغن سوزی موتور چیست و چه علایمی دارد؟

 
روغن سوزی از جمله معایبی است که بیشتر پیشرانه‌های احتراقی بعد از یک دوره کارکرد نسبتا طولانی، خواه‌ ناخواه به آن دچار می‌شوند. در این مطلب قصد داریم ضمن تعریف عیب روغن سوزی و ارائه توضیحاتی درباره آن، اطلاعاتی پیرامون علائم و روش‌های تعمیر این نقص را به استحضار برسانیم. لطفا با دیجیاتو همراه باشید.
 
روغن موتور یکی از ارکان مهم پیشرانه‌های احتراق داخلی است که عملکرد صحیح و روان اجزای موتور را تضمین می‌کند. در صورت فقدان و یا کمبود روغن موتور، دشمن اصلی دستگاه‌های مکانیکی یعنی نیروی اصطکاک مزاحم، وارد عمل شده و خیلی زود آن وسیله را به آهن پاره‌ای غیر قابل مصرف تبدیل می‌کند.
 
در پیشرانه های احتراق داخلی، روغن موتور توسط پمپ روغن (اویل پمپ) از سمت کارتر به سوی منافذ و مجاری مخصوص ارسال شده تا کارکرد روان اجزای حساسی نظیر: یاتاقان‌های ثابت و متحرک میل لنگ، میل بادامک، پیستون‌های درون سیلندر و... به مخاطره نیافتد.
 
سطح روغن پیشرانه بایستی همواره در یک بازه مشخص که توسط شاخص (گیج) روغن قابل رویت است، قرار داشته باشد. نباید اجازه داد هیچ عاملی از جمله نشتی و یا روغن سوزی سطح روغن موتور را کاهش دهد.
 
 
روغن سوزی چیست؟
 
روغن پیشرانه صرفا مجاز است که درون منافذ و مجاری ویژه تردد کند؛ در صورتی که این روغن از مدارات مختص خود خارج شود، احتمال وقوع دو نوع رخداد وجود خواهد داشت؛ اول نشتی روغن و دوم روغن سوزی. تکلیف نشتی روغن که مشخص است و می‌توان آثار آن را با چشم مشاهده کرد و نسبت به رفع آنها در تعمیرگاه اقدامات لازم را به عمل آورد.
 
اما روغن سوزی چه زمانی رخ می‌دهد؟ هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده ناخوشایند روغن سوزی در موتور مواجه هستیم.
 
از جمله مهم‌ترین نشانه‌های روغن سوزی می‌توان به کاهش سطح روغن پیشرانه، خروج دود مایل به آبی رنگ از اگزوز، وجود دوده نسبتا چرب در انتهای لوله اگزوز و روغنی شدن سر شمع‌ها اشاره کرد. در این بین بارزترین نشانه سوختن روغن موتور، خروج دود آبی رنگ از لوله اگزوز است که البته شاید در شرایط عادی کارکرد موتور چندان مشهود نباشد.
 
به جهت اطمینان از وجود عیب روغن سوزی در موتور بایستی پس از گرم شدن پیشرانه، دور موتور را تا حد نسبتا زیادی ( 4 هزار به بالا) در حالت درجا افزایش داد؛ چراکه در وضعیت پُرگاز، دود آبی رنگ با شدت و وضوح بیشتری از لوله اگزوز خارج شده و راحت‌تر می‌توان آن را تشخیص داد.
 
اصولا روغن سوزی در موتور از دو بخش ناشی می‌شود؛ اولین مورد نفوذ روغن از سمت سوپاپ‌ها به داخل محفظه سیلندر است. در این حالت معمولا خروج دود آبی رنگ از اگزوز فقط در ابتدای کار و هنگام سرد بودن موتور مشاهده شده اما پس از مدتی و با گرم شدن پیشرانه، انتشار دود آبی رنگ نیز متوقف می‌شود.
 
در اینجا منشاء روغن سوزی به معیوب بودن کاسه نمد آب بند سوپاپ یا لاستیک ساق سوپاپ باز می‌گردد. برای رفع این مشکل کافیست تا سرسیلندر دمونتاژ شده و پس از تعویض لاستیک ساق سوپاپ‌ها و آب بندی کزدن سوپاپ‌ها، دوباره در سر جای خود نصب گردد. البته اکثر تعمیرکاران به جهت اطمینان از عدم بروز مجدد روغن سوزی، پس از تعمیر سرسیلندر به سراغ رینگ و پیستون‌های موتور نیز رفته و آنها را هم تعویض می‌کنند.
 
در صورتی که انتشار دود آبی رنگ در همه حال و نه فقط حین سرد بودن پیشرانه رخ بدهد، به احتمال قریب به یقین روغن سوزی از ناحیه رینگ‌ها، پیستون‌ها و دیواره سیلندر نشات می‌یابد.
 
در چنین موقعیتی، تعمیرکار بدون پیاده کردن کامل موتور از روی اتاق خودرو، صرفا اقدام به تعویض رینگ‌ها و پیستون‌ها می‌کند. لازم به ذکر است که اگر پیشرانه خودرو همانند موتورهای پژو 405 و پژو 206 تیپ 2 و 3 از نوع سیلندر تر باشد، در این صورت بوش‌های سیلندر نیز همراه با رینگ و پیستون تعویض خواهند شد.
 
 
همچنین اگر پیشرانه از نوع سیلندر خشک (بوش جدانشدنی) نظیر پراید و پژو 206 تیپ 5 باشد، در صورت آسیب دیدن سطح داخلی دیواره سیلندرها، بایستی بلوک موتور به طور کامل از روی خودرو پیاده شده و به جهت رفع عیب راهی کارگاه تراشکاری گردد. در این حالت هزینه تعمیرات و دستمزد استادکار بسیار بیشتر خواهد بود.
 
گاهی اوقات امکان دارد به دلیل معیوب بودن واشر سرسیلندر، روغن به درون محفظه سیلندر راه پیدا کرده و شروع به سوختن نماید؛ در این وضعیت مشکل روغن سوزی صرفا با تعویض واشر سرسیلندر رفع خواهد شد؛ البته احتمال بروز این مورد نسبت به دو حالت دیگر بسیار کمتر است.
 
 
در پایان توصیه می‌شود از روغن استاندارد ومورد تایید کارخانه سازنده در پیشرانه خودروتان استفاده کرده و در بازه های زمانی معین و حتی پیش از موعد، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض نمایید. این کار برای سلامت پیشرانه و افزایش طول عمر مفید آن بسیار موثر خواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن سوزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی x5 تیر : سلام. برای کسی از تیرماهی ها پیام تکمیل وجه اومد؟
زری : سلام 15اردیبهشت فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟
ایگل تیر ۹۰ روزه : دقیقا همین هست، ۱۲ روز هنوز ارسال مدارک زرد هست، آدرس میدادن میرفتیم تحویل میگرفتیم زودتر کارمون راه میوفتاد
ATRA : بله فاکتور شدن و در انتظار دریافت نمایندگی هستن
SR3 : سلام. از سامانه سخا قسمت استعلامات، وضعیت کارت و سند را بررسی کردم نوشته درحال شخصی سازی و سند هنوز چاپ نشده. خواستم بدونم چند روزه گذشته هنوز توی این وضعیت هست در قسمت تاریخچه استعلامات. آیا برای آپدیت جدیدش مجدد باید از اول استعلام بگیرم یا که اگر تغییری رخ بده روی همون تاریخچه استعلامات نشان میده؟ بارکد پستی فقط ایجاد شده و در سایت پست هنوز بدست پست نرسیده. باتشکر
شاهین جی ال : سلام کسی هست که شاهین جی ال سفید و به مشکی تغییر رنگ داده و فاکتور شده باشه؟؟
Ali : امروز برای منم پیامک شاسی اومد J4 نود روزه اقساط تاریخ ۱۲ مرداد ثبت نام
پیمان : سلام من ثبت نام تیر ماه هنوز شاسی نشده شما شاید ساله جدید شاسی میشی تی 9شما 90روز ثبت نام کردی
شاهین پلاس 14اردیبهشت : برای من زده خطاي مجوز شماره گذاري یعنی چی؟ به پشتبانی زنگ زدم گفت مشکلی نداری
X5 : تحویل 90 روزه بودی؟ تحویلشون اواخر دی هست چجوری حساب کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک پیش فروش : کوییک پیش فروش بهمن 403 و تکمیل وجه7 مرداد 404 فاکتور و آماده تحویل شد
جمشید : چون اختلافش با بازار کمه
مهدی : اقا من دیروز نیسان دوگانه با باربند ثبت نام کردم امروز فاکتور شد
رامین : آقای اشکی شما که در مورد ساینا های دوگانه گفتی ، در مورد تک ها هم بگو تا کی تحویل میدن؟ ثبت نام مرداد تکمیل وجه نهایی یکم آذر ، طبق قرارداد تحویل آخر آذر
رامین : منم هفته چهارم آذر بودم ، یکم آذر برام دعوتنامه اومد ، البته تک هست دوگانه نیست
حبیب : سلام دوستان سورن دوگانه فوق العاده تحویل دی که شما تبدیل به منبع بزرگ زدین معلوم نیست دریچه گاز یا سیمی هست ؟ یا تا موقع تحویل مشخص نیست
امیر : سلام.قباد جان، نیسان آبی هم افزایش میخوره کارخونه؟ چرا افزایش ندادن
207اتو سقف فلز30دی : به علیرضا، زنگ زدم ایرانخودرو تهران سوال کردم گفتن وقتی دعوتنامه میاد قیمت گواهی اسقاط براساس مدل خودرو فرسوده تحویل داده شده به صورت خودکار توسیستم از مبلغ کل دعوتنامه کم میشه ،مثلا ازشما که 81هست 105 کم میشه.ربطی به تحویل دادن گواهی به نمایندگی نداره
علوی : چرا فقط نیسان اکستند رو ایران جیب برد بالا پس آبی چی
پراید محمودی : من صبح که بیدار میشم بعد از یاد خدا ، فحش میدم به باعث و بانی و مدیر و مسوول این خودرو سازی