هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم

 

هنگام بالا رفتن آمپر آب چکار کنیم

 
اگر سیستم خنک کننده خودرو به درستی عمل نکند گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد و باعث آسیب رسیدن به اجزای داخلی موتور می شود. برای پیشگیری از بالا رفتن آمپر آب باید از سلامت کامل سیستم خنک کننده و داشتن مایع کافی در آن مطمئن شوید و هنگام رانندگی هر از چند گاهی چشمتان به آمپر دمای موتور باشد تا به محض اینکه دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟ جواب این سوال با چک کردن عقربه آمپر آب هنگام روشن و خاموش شدن فن های رادیاتور در حالت دور کند مشخص می شود. برای پی بردن به این موضوع در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شده و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید. بنابراین محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. البته این محدوده برای حالت عادی است و هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.
 
حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟
 
1 – خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.
 
2 – سراغ فن ها رفته و کارکرد آنها را بررسی کنید اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود) در خودروهای قدیمی که فن آنها مکانیکی است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شوید زیرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما می شود.
 
   در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید. (به خصوص هنگامی که در ترافیک گیر کرده اید و امکان حرکت وجود ندارد)
 
خرابی سنسور دمای آب یا رله فنها از دیگر دلایل عمده مختل شدن کارکرد فن های الکتریکی می باشد.
 
3 – اگر فن ها در حال چرخش بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد. پس از اینکه دما کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در صورت کم بودن آب مقدار کسری آن را جبران کنید. سپس اگر نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد که باعث کمبود آب شده است آن را شناسایی کرده و رفع کنید. (فقط در مواقع اضطراری از آب شهر استفاده کنید و  تا حد امکان از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاد کنید.)
 
  4 – اگر فن ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی 3 حالت پیش می آید:
 
1 – وجود هوا در سیستم:
 
همانطور که می دانید اگر در سیستم خنک کننده هوا وجود داشته باشد جلوی گردش آب را می گیرد و باعث بالا رفتن دما می شود. برای رفع این مشکل موتور را خاموش کرده و برای جلوگیری از چسبیدن رینگ پیستون ها نکات ذکر شده در مورد سوم را رعایت کنید و پس از خنک شدن موتور باید عمل هواگیری توسط مکانیک ماهر انجام شود تا مشکل رفع شود.
 
2 – قفل کردن ترموستات:
 
    روش تشخیص قفل شدن ترموستات به این صورت است که دست خود را به رادیاتور نزدیک کنید و اگر حس کردید دمای آن بالا نیست دستتان را روی رادیاتور بگذارید. اگر احساس کردید رادیاتور سرد است ولی دمای آمپر آب موتور از حد نرمال بالاتر بود احتمال قفل شدن ترموستات وجود دارد. در چنین مواقعی چاره ای جز خاموش کردن موتور و صبر کردن ندارید تا پس از خنک شدن اقدام به تعویض ترموستات کنید. لازم به ذکر است که دیر عوض کردن مایع سیستم خنک کننده و جرم گرفتن داخل سیستم از عواملی هستند که باعث قفل شدن ترموستات می شوند.
 
3 – مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور:
 
برای اینکه مطمئن شوید داخل رادیاتور شما جرم ندارد یا مسدود نشده است باید به رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا وضعیت کل سیستم را برای شما بررسی کند. مسلما در صورت انسداد، آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و ...) بروز کند.
 
وجود برگ و گل و لای و حشرات در میان پره های رادیاتور نیز از بازدهی آن به شدت می کاهد.    4 – از کار افتادن واتر پمپ:
 
این حالت معمولا به ندرت اتفاق می افتد. اگر با تعویض ترموستات همچنان مشکل پا بر جا بود می توان به خرابی واتر پمپ شک کرد. برای رفع عیب باید واتر پمپ بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.
 
مشکل سرسیلندر و واشر:
 
در خودروهایی که مایع سیستم خنک کننده آنها مدت زمان زیادی تعویض نشده است یا به جای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهر یا ضد یخ خالی در رادیاتور آنها جریان داشته پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود. تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور (در حدی که با دست نتوانید آنها را فشار دهید)، کم کردن مداوم آب رادیاتور، بد کار کردن موتور هنگام استارت اول صبح و شنیدن صدایی مانند باز کردن در نوشابه هنگام باز کردن در رادیاتور (پس از پایین اومدن آمپر آب) است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.
 
برای جلوگیری از مشکلات فوق چه اقداماتی می توان انجام داد؟
 
رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از مهمترین اقداماتی است که می توان انجام داد تا از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری شود.
 
 
 

منبع (source)

car

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بالا رفتن آمپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ب امید خدا : دوستان خامنهای کجاست بیت رهبری هسته من برم مگر او کاری بکنه
شاهین‌ ۲۷‌ اردیبشهت gl : این‌خبر‌از‌کجا‌گرفتی‌ ؟؟؟؟؟
شاهین‌تبد‌یل‌ GL : تعداد‌‌ تبدیل‌به‌ GL ها‌ خیلی‌زیاد‌شده می‌ترسم‌ Gها‌رو‌ تحویل‌بدن‌ ولی‌ما‌هنوز‌تحویل‌نگرفته‌باشیم
بدبخت شدم رفت : تجمع فقط داخل خودتهران...جلوی دادستانی یادادگستری...ببین چطورجواب میده...بایدجایی باشه که رفت وامدزیادباشه که رسانه ای بشه
شاهین : من میدونم فاکتور نمیشه واسه اونایی گفتم که این حرف هارو میزدن بزار اونام برن تجمع
محمدی : سلام تارا v1p اول مرداد تکمیل وجه انجام دادم هنوز فاکتور نشده تا چه قراردادی فاکتور شده کسی خبره داره ؟
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : سلام دوست عزیز کی گفته با رفتن به تجمع فاکتور میشه ؟؟؟؟هیچ خبری از اینجور چیزا نیتستش ،،ما رفتیم هیچ خبری نیست
محمد : باسلام .من دوبار رفتم تجمع هربار 4کیلومتر رفتم آمده .اینا پوست کلفت از این حرفها هستن .پریروز هم دوباره رفتم تجمع خیلی هم داد بیدار کردیم .ولی نتیجه ای نداشت .اینا بیشتر تولید شاهین احتصاص دادن به شاهین پلاس که روزی 40عدد بعد شاهین اتومات 30عددروزی بعد شاهین جی 13عدد .من خودم 800نفر جلوم هستند تا فاکتور بشم باز باید 3ماه منتظر باشم .13آذر پول واریز کردم 14سخا
رضا j7 : منم مثل شما ۵روز پیش فاکتور شدم الان تو وضعیت ارسال پلاک و مدارک هستم پلاک هم بنام خورده به نظرتون چقدر زمان میبره برای تحویل؟
Mostafa : شاهکار دیگری از شرکت فاسد سایپا درحالی که همه انواع مدلهای شاهین در تاخیر چند ماهه هستند،؛(کسانی که در سامانه یکپارچه اردیبهشت ۴۰۲ ثبت نام کرده بودند!) شاهین G تکمیل وجه آذر ۴۰۳ شاهین پلاس تکمیل وجه اسفند ۴۰۳ شاهین cvt تکمیل وجه اسفند ۴۰۳ شاهین GL تکمیل وجه ۱۶ اردیبهشت به بعد؛ امروز پس از چند ماه تعدادی شاهین جی‌ال تکمیل وجه ۱۷ خرداد به بعد فاکتور شده، درحالیکه هنوز تکمیل وجه ۱۶ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد فاکتور نشده‌اند! اما ماجرا چیست!؟ شرکت غیرشفاف و مافیایی سایپا، بدون بخشنامه و اعلام قبلی، گزینه اضافه کردن آپشن sbr (سنسور هشدار کمربند)را در سایت قرار داده (در حالیکه قبلا اتومات آنرا اعمال میکرد) و هرکسی که متوجه آن شده و آنرا فعال کرده ، شرکت سایپا بصورت رندوم آنها را فاکتور کرده است! به بیانی دیگر آنرا چراغ خاموش و در ادامه مقاصد نامبارکش فعال کرده که عده‌ای متوجه آن شده‌اند. این احتمالا ساده‌ترین نوع فساد و بی‌حرمتی‌های سایپا به مردم و قانون است که این بار آشکار شده است. به نظر می‌رسد احترام مردم به شرایط خطیر کشور، سایپا را جری‌تر کرده است تا هرگونه که بخ ...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 9اسفند ساینا : سلام دوستان کسی می دونه فروش فوق العاده بهمن از چندم هستند تا چندم
چین s شهریور : مثلا میخوای زیر زبون بقیه بکشی ! ببینی بقیه چی میگن نخیر کسی فاکتور نشده خیالت راحت شد کم دروغ بگید
مهتاب : هر کی میگه فاکتور شده تحویل شده پذیرش درخواست شماره ملی و شناسنامه بذاره هر کی نداشت دروغ گفته در خصوص اخبار سود تاخیر هم اگر جایی دیدی لینک معتبر که ما هم بتونیم ببینیم بذارید در غیر اینصورت فیک و دروغه دوستان دیگه نیاید بگید طرف دروغ گفت با چی اگر راستگو هست چیزی که من گفتم بزارم همه ببینند آره دیگه گول نخورید ممنون
ساینا دوگانه مرداد ماهی1404 : ساینا دوگانه صبر میکنم تا سود مشارکت و تاخیر بشه 50الی 60میلیون بعدش دعوتنامه بیاد هر چقدر دیرتر بهتر ......انشالله که دوگانه ها را دیر بدهند و دعوتنامه ها اسفند ماه بیاد تکمیل وجه بکنیم مدل 1405بخورند و سود مشارکت 1ساله و جریمه تاخیر 7ماهه از سایپا بگیرم خیلی خوب میشه دیرتر بدند بهترین سرمایه گذاری و منفعت.....
ساینا دوگانه : من خودم پیش فروش 1403/10/25ساینا دوگانه هستم هنوز دعوتنامه دوگانه برام نیومده نوبت یکی یکی اول باید برای ما دعوتنامه دوگانه سوز بیاد بعد تک گانه هم نمی خواهم تا 20سال هم طول بکشد سود مشارکت و جریمه تاخیر میگیرم هم از خودرو سود میکنم و هم از سود مشارکت و جریمه تاخیر هیچ عجله ای هم ندارم ولی نوبت یکی یکی .....اگه بجای ساینا دوگانه شاهین بدهند حاضرم تبدیل بزنم ولاغیر........
حنا : شما فروردین تکمیل وجه کردی فاکتور نشدی پس برچه اساسی فاکتور میکنن اینا
علی : بخدا داغون شدم یه جواب درست حسابی هم نمیدن بهم
فاکتور S : کویک اس تکمیل وجه 18 تیر = امروز فاکتور شد 🥳
13tir : دوستان من13 تیرهستم سورن موتور جدید رنگ خاکستری،بیشتر دوستان 13تیری فاکتور شدن ولی واسه من نشده،ایا رنگی هارو دیرتر فاکتور میکنن،اگه کسی اطلاعات داره لطفا راهنمایی کنید،ممنون
ساینا زخمی : دمت گرم اقا توحید ارومیه