این 2008 جدید است خودرویی که پژو امیدوار به ادامهی موفقیت آن میباشد. از شاسیبلند 3008 گرفته تا فست بک 508 و سوپرمینی جدید 208، پژو طیف جدیدی از خودروها را تولید نموده که نه تنها ظاهر شیکی دارند بلکه سواری آنها نیز نسبت به محصولات پیشین این خودروساز بهبود قابلتوجهی یافته است.
تولید 2008 بدون نقاط ضعف جدی حیاتیتر از هر زمان دیگری بوده است. کلاس کراس اوورهای کامپکت (جمعوجور) شلوغتر از هر زمان دیگری بوده و از جمله خودروهای قدرتمند این کلاس میتوان به رنو کپچر جدید و اشکودا کامیک اشاره کرد.
2008 هم مثل 208 از پلتفرم CMP استفاده میکند و بنابراین این خودرو با قوای محرکه بنزینی، دیزلی و تمام الکتریکی در دسترس خواهد بود. ساختار این خودرو نیز مستحکمتر از قبل بوده و درحالیکه 141 میلیمتر طویلتر از نسل قبل میباشد اما افزایش وزن آن ناچیز است.
طراحی خودرو حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. ظاهر نسبتاً پیش پا افتادهی نسل پیشین 2008 جای خود را به طراحی جذابتری داده است. طراحی این خودرو کاملاً از مدلهای 208 و 3008 الهام گرفته اما زوایای تیز و جلوپنجره بزرگ باعث شدهاند این خودرو کمی عجیب جلوه کند.
طراحی بخش اعظم کابین از 208 گرفته شده و بخش داخلی این خودرو از نظر طراحی و کیفیتی بسیار سطح بالاست و برخی از رقبا را کاملاً شرمنده میکند. برخی جزئیات جذاب وجود دارند که از جمله آنها میتوان به میانبرهای کلید پیانو در داشبورد اشاره کرد که ظاهر و حس بسیار خوبی دارند. در برخی مدلها نیز دوخت روشن و متضاد بکار رفته که ترکیب رنگی جذابی را ایجاد میکند.
جدیدترین نسل کاکپیت i پژو برجسته جلوه میکند. با استفاده از دو صفحهنمایش که حالت سهبعدی ایجاد میکنند ناوبری بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد. خود پشت آمپرها نیز در سطح بالاتری قرار گرفتهاند و از بالای فرمان کوچک میتوان آنها را دید و بنابراین همانند اکثر محصولات جدید پژو باید به این خصیصه عادت کنید. برخی خریداران این ویژگی را بسته به قد خود دوست خواهند داشت و برخی هم نه.
موضوع دیگر به فضای بسیار زیاد کابین مربوط میشود. با افزایش 65 میلیمتری فاصله بین محورها نسبت به 208، فضای پای این شاسیبلند بهطور قابلتوجهی بیشتر شده است. همچنین فضای پای زیادی زیر صندلیهای جلو وجود داشته و فضای سر نیز بسیار خوب است. محفظه بار 2008 جدید با ظرفیت 434 لیتری خود بالاتر از حد متوسط کلاس قرار میگیرد.
زمانی که موقعیت رانندگی مناسب خود را پیدا کنید سواری 2008 را کاملاً هوشمندانه خواهید داست. این خودرو در سر پیچها پایدار و دقیق حس میشود و سواری آن در عبور از دستاندازها خوب است. البته سیستم تعلیق به اندازه کپچر بخشنده نیست و برخی لرزشها وارد کابین میشود. از نظر صدای باد و جاده نیز 2008 خوب عمل کرده و نمره بالایی میگیرد.
این خودرو با سه نوع پیشرانه بنزینی، یک پیشرانه دیزلی و نسخه تمام الکتریکی عرضه میشود. پیشرانه 1.2 لیتری توربوی بنزینی با سه قدرت 99، 128 و 153 اسبی در دسترس بوده و مدل حاضر در تصاویر از قویترین پیشرانه بنزینی استفاده کرده است. صرفنظر از میزان قدرت، این پیشرانه واقعاً خوب و نرم بوده و مصرف کمی هم دارد. صدای تولیدیاش نیز اصلاً بد نیست. ما همچنین نسخه 128 اسب بخاری را تست کردیم که قدرتش برای رانندگیهای شهری و روزمره بیش از حد نیاز است.
پژو 2008 در تریم های Active، Allure، GT Line و GT عرضه میشود. مدلهای پایه قیمت آغازین 20150 پوندی دارند که در برابر اشکودا کامیک پایه با قیمت 17700 پوندی گران جلوه میکنند. مدل رده میانی GT Line مجهز به پیشرانه 128 اسبی و گیربکس دستی 26100 پوند قیمت دارد. در مقابل باید به رنو کپچر S ادیشن با قدرت 128 اسبی اشاره کنیم که بیش از 4 هزار پوند ارزانتر است. این دو خودرو در مقابل پژو حرفهای زیادی برای گفتن دارند و به همین خاطر به سختی میتوان چنین اختلاف بهایی را هضم کرد.
البته لیست تجهیزات پژو بسیار سخاوتمندانه است. از جمله تجهیزات استاندارد مدل GT Line میتوان به رینگهای 18 اینچی، چراغهای جلوی LED، پوشش چرم کابین، صندلیهای جلوی گرم شونده و نورپردازی داخل کابین اشاره کرد. پشت آمپرهای دیجیتالی و صفحه لمسی 10 اینچی، دوربین دندهعقب، اندروید اتو و اپل کارپلی و… نیز در لیست تجهیزات دیده میشوند.
پژو 2008 جدید خودرویی متمایز، خوشساخت و پیشرفته است که با برخی حقهها خود را از سایر رقبا جدا میکند. کابین جادار، هزینههای نگهداری کم سواری خوب جزو ویژگیهای این خودرو بوده ولی قیمت بالای آن در برابر رقبا یک مشکل بزرگ است.
مشخصات پژو 2008 پیورتک 155 GT
قیمت: 31575 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 153 اسب بخار/240 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.2 ثانیه
حداکثر سرعت: 207 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر