عباسپور گفت: آلایندههای ناشی از گاز گلخانهای در یک خودرو با سوخت گازسوز در مقایسه با خودروی بنزین سوز حدود ۳۰ درصد کمتر است.
مجید عباس پور کارشناس حوزه انرژی و مدرس دانشگاهی اظهار کرد: همانطور که پژوهشگاه علوم و فنون دانشگاه صنعتی شریف در زمان وزارت زنگنه راه اندازی شد، هم اکنون نیز همکاریهای متقابل ، در زمینه سی ان جی نیز میتواند راهگشای توسعه این صنعت باشد.
وی با بیان اینکه در جهان جایگاههای کوچک سی ان جی حتی برای مجتمعهای مسکونی تعبیه میشود، اظهار کرد: به عنوان مثال کمپانی بنز تجهیزات تامین خانگی سوخت سی ان جی را در برخی مکانها بنا کرده است.
عباس پور با بیان اینکه همانطور که اخذ مصوبه اخیر از سوی وزارت نفت در کمک بلاعوض به خودروهای دوگانه سوز بسیار موثر است، بیان کرد: همکاری صنعت با دانشگاه نیز میتواند در گسترش و حل چالشهای پیش رو در توسعه سی ان جی تاثیرگذار باشد.
به گفته وی، همکاری شهرداریها در ارائه زمین مناسب، وزارت صمت و خودروسازان با ظرفیت سازی در مصرف از طریق افزایش خودروهای سی ان جی سوز و وزارت نفت در تولید و توزیع این گاز میتواند با همکاری دانشگاهها یک جهش بزرگی در توسعه صنعت سی ان جی ایجاد کند.
استفاده بهینه از منابع گازی پارس جنوبی با توسعه صنعت سی ان جی
وی با اشاره به اینکه پس از سالها کاهش، میزان برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی سال گذشته به اندازه کشور قطر رسید، تاکید کرد: در سال ۸۴ که تقریبا شروع تحریمها بود، در بهره برداری از این مخازن عقب افتادیم و تا سال ۹۲ این روند ادامه داشت.
عباس پور افزود: بعد از سال ۹۲ تلاشهای زیادی صورت گرفت و بالاخره در سال گذشته این میزان برداشت برابر شد، بنابراین باید راههایی پیدا کنیم که بتوانیم این گاز را به نحو احسن در داخل استفاده کنیم و در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از سی ان جی به عنوان سوخت خودرو هست.
وی با بیان اینکه قطر برنامه بلند مدتی برای افزایش برداشت در دست دارد، بر ضرورت برنامه ریزی برای افزایش برداشت از ذخایر این میدان تاکید کرد.
کاهش گازهای گلخانهای از طریق استفاده از سوخت سی ان جی
وی با بیان اینکه سوخت بنزین در بهترین حالت هم تبعات زیست محیطی به دنبال دارد، گفت: میزان انتشار آلایندههای ناشی از گاز گلخانهای در یک خودرو با سوخت سی ان جی در مقایسه با خودروی بنزین سوز حدود سی درصد کمتر است.
عباسپور ادامه داد: ایران با انتشار ۸۰۰ میلیون تن گازهای گلخانهای رتبه هفتم کشورهای تولید کننده این گازهای آلوده را داراست؛ این در حالی است که جمعیت چین و آمریکا نیز قابل مقایسه با ایران نیست؛ بنابراین توسعه گاز سی. ان. جی با توجه به کاهش قابل توجه گازهای های گلخانهای را ایجاب میکند.
وی با اشاره به متوسط قیمت ۱۰ الی ۱۵ هزار تومانی بنزین در هر لیتر در جهان اضافه کرد: هم اکنون ۱۷ میلیون خودرو در کشور در حال تردد است که این میزان در حال افزایش است از طرفی ما دارای منابع غنی از گاز طبیعی نیز هستیم؛ بنابراین باید برنامه ریزیهای لازم برای جایگزینی سی. ان. جی به جای بنزین را انجام دهیم که این برنامه علاوه بر بهبود شرایط زیست محیطی، ارز زیادی را نیز از طریق صادرات بیشتر بنزین با توجه به دستیابی متخصصان داخلی به دانش فنی تولید بنزین یورو، وارد کشور خواهد کرد.