فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 

فن آوری مخفی به کار رفته در ترمزهای امروزی

 
به همان اندازه که شتاب گیری و قدرت موتور می تواند نقش موثری در لذت رانندگی داشته باشد ترمز گیری قدرتمند نیز می تواند نقش مشابه ای بازی کند. با وجود این که تمامی ترمزها از یک اصول مشخص یعنی تبدیل انرژی جنبشی به حرارت برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنند اما فن آوری های جدید باعث شده تا عملکرد ترمزها به نسبت پیشینیان رشد خارق العاده ای داشته باشد.
 
جدای از ترمزهای کاسه ای که عموما در چرخ های عقب خودروهای ارزان قیمت با ابعاد کوچک استفاده می شود، ترمزهای دیسکی حرف اول را در تمامی صنایع می زنند.
 
 
کارکرد ترمزهای دیسکی نیز بسیار ساده است زمانی که پدال ترمز را فشار می دهید کلیپر هیدرولیکی با فشرده سازی دیسک یا روتور بین دو لنت قرار گرفته با اصطکاک بالا دیسک را از حرکت باز نگه می دارد.
 
هرچه سرعت و وزن خودرو بیشتر باشد نیروی بیشتری برای متوقف سازی خودرو نیاز است که در نتیجه حرارت بیشتری نیز تولید می شود.
 
 
در خودروهای شهری طراحان ترمز باید موارد دیگری همچون میزان سایش، اصطکاک لنت ترمز و دیسک و سر و صدای اضافی را مد نظر قرار دهند. پیش از این آزبست جز اصلی ترین مواد برای ساخت لنت های ترمز به شمار می رفت اما امروزه لنت ها از مواد آلی غیر آزبست موسوم به (NAO) ساخته می شوند.
 
اگر مجموعه ترمز بیش از حد گرم شود نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در صورت گرمای بیش از حد روغن ترمز در کلیپر شروع به جوشیدن می کند و گاز (بخار) از ترمز بلند می شود. در این وضعیت ترمز حالت اسفنجی پیدا می کند و قدرت توقف پذیری خودرو به شدت کاهش پیدا می کند.
 
هرچه سطح اصطکاک بیشتر در نتیجه گرمای بیشتری تولید شود، ضریب اصطکاک افت می کند و توانایی لنت ها برای توقف دیسک کاهش پیدا می کند.
 
 
برای خنک کردن سطوح درگیر دیسک های معمولی از آهن ریختگری ساخته شده است و در بین دو سطح لنت مسیرهای خروجی به صورت انحنا شکل قرار دارد تا هوای داغ را از مرکز ترمز به خارج هدایت کند. همچنین استفاده از دیسک های سوراخ دار یا شیار دار نیز برای کاهش هرچه بیشتر گرما مرسوم است.
 
نقش ترمز در سوپرخودروها پیچیده تر است. لنت های ساخته شده از فرمول خاص که توانایی کار در دماهای بالا را دارند اما در زمانی که هوا سرد باشد کارایی خود را از دست می دهند.
 
به همین دلیل تا به امروز مهندسین و طراحان به دنبال ساخت ترمزهایی هستند که توانایی کار در تمامی شرایط را داشته باشد.
 
امروزه کلیپرهای ترمز پیچیده و گران قیمت شده اند. در حال حاضر ساده ترین نوع کلیپرها موسوم به کلیپر شناور (پیستونی) است که تنها از دو بخش با یک پیستون ساخته می شوند. گرچه در صورت نیاز به قدرت بیشتر باید از پیستون های بیشتر و سطح تماس بزرگ تر استفاده کرد. امروزه حتی از کلیپر ترمزهای 10 پیستونه نیز در خودروهای SUV همچون لامبورگینی اوروس استفاده می شود. همچنین به جای ساخت این بخش از آهن ریختگری شده می توان از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت آن استفاده کرد تا انتقال گرما بهتر صورت بگیرد و وزن کلی ترمز نیز کاهش پیدا کند.
 
در خودروهای مسابقه ای از روغن ترمز مخصوص با نقطه جوش 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود. هرچه کلیپر ترمز سبک وزن تر و به اصطلاح ساختار اسکلتی تری داشته باشد عملکرد آن افزایش پیدا می کند. به طور مثال این کلیپر ترمز مسابقه ای ساخت شرکت AP Racing Pro مدل 5000 R که 4 گلدان (پیستون) دارد از آلیاژ فورج کاری شده ساخته شده تا فرار حرارتی بهتر صورت بپذیرد و قدرت ترمز گیری افزایش پیدا کند.
 
پیش از این در مطالبی به فن آوری های دیگر در ترمزها همچون ترمز شرکت بوش و بهترین لنت ترمز مناسب خودروی شما پرداخته بودیم.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترمز اتومبیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : سلام آخه من 17اذر تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
مصطفی : سلام مگه شاهین جی راه افتاده تحویلش میگفتن سانروف نداریم که؟
رها : سلام خدمت دوستان یلدا همگی مبارک🍉🍉🌹🌹 انشاءالله به کوری چشم عوامل تاخیر در سایپا همگی سلامت و تندرست باشین و خدا خودش از در غیب واسه همگیمون برکت و سر سلامتی بفرسته ک جای هزاران شاهین پر کنه تو زندگیامون .🙏🙏
T8 : ثبت‌نام های شهریور t8کسی شاسی شده؟ چند شهریور ثبت‌نام کرده ؟ چه رنگی بوده؟
X5 03/03 . مشهد : با سلام و احترام ؛ دوستانی که ثبت نام x5 دو مرحله ای سوم خردادماه هستند ، در صورت دریافت پیامک شاسی و صدور فاکتور ، حتما داخل گروه اطلاع رسانی کنند جهت اطلاع و پیگیری . سپاس فراوان
محمد : داداش برا تحویل های تابستون هم هنوز پیامک تکمیل وجه نرفته دیگه شما که زمستونی . از الان بفکر پول نباش شاید بعد عید پیامک اومد که قیمتشم معلوم نیست
علیرام : بله منم شنیدم امسال دیگه پیامک تکمیل وجهی ارسال نمیشه حتی برای اونایی که مثلا تحویل مرداد 1404 بودن ... امسال اگه شاهکار کنه شاهین های تکمیل وجه شده رو تحویل میده ... پیامک تکمیل وجه از سال 1405
شاهین تحویل زمستان : سلام ،چند روز پیش ازوزارت صمت تماس گرفتن برای نظر سنجی درباره خودرو تحویلی ،ازشون پرسیدم چرا جریمه تاخیر ومابتفاوت رو نمیدن گفت که حدود6 ماه تا 12 ماه زمان میبره ،متاسفانه شرکت سایپا فعلا تو این شرایط قرار داره
جهان : بمنsr3ثبت نام کردم الانزده درحال پلاک تحویل چقدرطول میکشه
امیرمهدی : دوستان ما طرح بازنشستگی بودیم و ۲۸ اسفند پارسال تکمیل وجه کرده بودیم و بالاخره امروز فاکتور شدیم،انشالله زودتر همه ی دوستان هم ماشینشون رو تحویل بگیرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک جی : کوییک جی ایکس ال تا کی فاکتور شده کسی امروز فاکتور شد تحویل مردادماه منظورمه
ایمان : دعوت نامه آذرماه تکمیل وجه تو آبان اومد
حسن : من امروز رفتم نمایندگی گفتن آخرین فاکتور ساینا اس پیش فروش 6 شهریور بوده
علوی : ساینا دوگانه شد 900 نیسان 950 خنده. داره
مازیار : کسی از تو نظر نخاست گفتم کسی که میدونه داستانش چطوره بگه ن تو که فقط پیامهای مردم میخونی گفتم بعد تحویل فرسوده داستانش چطوره
مرتضی : سلام دوستان کسی می دونه در طرح تبدیل ساندرو اتوماتیک، چند تا کوییک و به چه قیمتی می‌دهند؟ ممنون
کوییک اس : منم همه آپشن ها رو زدم و فعلا فاکتور نشدم
خوزستان : سلام ساینا تک تا کی فاکتور شد؟ خبر موثق کسی داره ؟
احسان : یوخ نگین خانم
اطلس اذر : 19 اسفند تکمیل وجه کسی مونده فاکتور نشده باشه