امکانات خودرو های داخلی یکی یکی حذف می شوند و برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفهجویی در هزینه تولید به حذف آپشنها یا جایگزینی برخی قطعات بیکیفیت متوسل شدهاند، اما برخی دیگر نیز کمبود مواد اولیه در اثر تحریم ها را زمینه ساز این تغییرات می دانند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر تازه ترین اخبار پیرامون این حوزه:
چرا رینگ آلومینیومی خودروهای داخلی در حال حذف شدن است؟ [به روز رسانی]
هوشنگ گودرزی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران درباره وضعیت تولید و تامین آلومینیوم خودروسازان اظهار کرد: «تامین آلومینیوم برای خودروسازان مستقیما از طریق شرکت «ایرالکو»، تولیدکننده عمده کشور که در اراک است انجام میشود. شرکتها، شمش آلیاژی را خریداری میکنند و باید گفت که قطعا مشکلی در این زمینه وجود ندارد زیرا خودروسازان هیچ گلهمندی در سندیکای آلومینیوم نداشتهاند. لازم به ذکر است، حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تن به صورت سالیانه از آلومینیوم در صنایع خودروسازی کشور استفاده میشود.»
زیر و بم حذف رینگ آلومینیومی!
وی در خصوص حذف رینگ آلومینیومی از برخی محصولات خودروسازان گفت: «رینگ آلومینیومی هیچ وقت توسط خودروسازان تولید نشده و آن را از سازندگان رینگ خریداری میکنند. طبیعتا وقتی که رینگ آلومینیومی برداشته میشود و رینگ فولادی جای آن قرار میگیرد دلیل این است که از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی بین فولاد و آلومینیوم وجود دارد. در نتیجه این کار برای صرفهجویی نامشخصی که مشتری از آن اطلاعی ندارد انجام میشود. با توجه به این که خودروسازان نمیتوانند مجوز برای فروش خودرو با قیمت بیشتر دریافت کنند چنین اقداماتی را در دستور کار قرار میدهند.»
گودرزی ادامه داد: «غیر از رینگ، از آلومینیوم در بخشهای دیگر مانند سرسیلندر، بدنه سیلندر، پوسته دینام، پوسته زیر خودرو و... استفاده میشود. در مورد این قطعات نمیتوان از فلزی به جز آلومینیوم استفاده کرد چرا که قطعهسازان تولید را انجام میدهند ضمن این که در صورت استفاده از فلز دیگر، وزن خودرو افزایش پیدا و مصرف سوخت بالا میرود. اگر بخواهیم در مورد تفاوت قیمت رینگ آلومینیومی با فولادی صحبت کنیم به طور دقیق نمیتوان اطلاع داد اما حداقل ۲ الی ۳ برابر اختلاف وجود دارد.»
افزایش ۳ برابری قیمت آلومینیوم
وی در پایان گفت: «امسال نسبت به سال گذشته قیمت آلومینیوم تفاوت خاصی نداشته است. اما در سال ۹۷ از ابتدا تا انتهای سال قیمت آلومینیوم از حدود ۷ هزار تومان به تقریبا ۲۱ هزار تومان رسید که یعنی رقم آن ۳ برابر شد. دلیل این افزایش قیمت نیز به نرخ ارز مربوط میشود چرا که قسمت عمده مواد از خارج کشور تامین میشود. این نکته را باید گفت که تقریبا دو سوم آلومینا را از کشورهای خارجی تامین میکنیم.»
حذف ضبط CD خور از 206 تیپ 2
ایرانخودرو در تولیدات جدید خود امکان پخش CD را از پژو 206 تیپ 2 حذف کرده است. عده زیادی این کار را ناشی از ارزان سازی محصول و کاهش هزینه تولید می دانند.
کامپیوتر خودروی 206 داخلی شد
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده است: «امروز موشکهای بسیار پیشرفتهای تولید شده است که رسانهای نشده اما بسیار دقیق زن و نقطه زن هستند. در حال حاضر استقلال کامل در صنعت هوا فضای کشور ایجاد شده است و به ترازهای برتر دنیا رسیدهایم.»
وی در ادامه افزود: «477 میلیارد تومان کار در مراکز علمی صورت دادهایم و سرریز این تکنولوژیها در ساخت زیر مجموعههایی که فرانسویها تحریم کردند را به دوش گرفتیم و کامپیوتر خودروی 206 را داخلی کردیم.»
امکانات خودرو های رانا، دنا و پژو 206 صندوقدار V8 تغییر کرد [به روز رسانی]
بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، گروه صنعتی ایران خودرو فهرست آپشن خودرو های رانا، دنا و پژو ۲۰۶ صندوقدار V8 را مجددا تغییر داده است.
آن طور که در وبسایت رسمی ایران خودرو اعلام شده است، از این پس رانا LX در کلاس ۶۱۰۱۳ تولید خواهد شد. این نمونه از رانا فاقد ترمز دیسکی عقب است و برای همین دیگر با ترمز کاسه ای ارائه می شود. همچنین دنا هم که پیش از این امکاناتی نظیر کروز کنترل و رینگ آلومینیومی خود را از دست داده بود، حال در کلاس های ۷۰۱۱۵، ۷۰۱۱۶، ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ بدون ترمز عقب دیسکی عرضه می شود و مانند سورن و سمند، با ترمز کاسه ای تولید خواهد شد. البته که کلاس ۷۰۱۱۸ و ۷۰۱۱۹ دنا نسبت به نسخه ۷۰۱۱۵ و ۷۰۱۱۶ فولتر بوده و کروز کنترل نیز در آن ها دیده می شود.
پژو ۲۰۶ صندوقدار هم که سال هاست تنها در تیپ V8 تولید می شود، چندی پیش سنسور پارک عقب خود را از دست داد و حال می بینیم که در کلاس ۲۷۴۳۴ نیز بدون ترمز دیسکی عقب و با ترمز کاسه ای تولید می شود. زمانی که پژو ۲۰۶ صندوقدار به خط تولید ایران خودرو آمد، نمونه های ۱٫۶ لیتری آن تنها با ترمز دیسکی عقب تولید می شدند و فقط نمونه هایی چون V20 که دارای پیشرانه ۱٫۴ لیتری TU3 بودند با ترمز کاسه ای عقب به دست مشتریان می رسیدند. حتی وقتی که رانا به عنوان نمونه ملی و اقتصادی پژو ۲۰۶ صندوقدار به بازار کشور معرفی شد به خاطر داشتن پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور، نصب ترمز کاسه ای عقب بر روی آن منتفی شد و تنها با ترمز دیسکی در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می شد.
اما می بینیم که بعد از چند سال، مشکلات اقتصادی و تحریم دلایلی برای حذف برخی قابلیت های نه چندان به روز خودروهای داخلی شده و خودروسازان داخلی مجبور به گذر از اصول خود در گذشته هستند.