سرنوشت قطعه سازان پس از حذف پراید

 

سرنوشت قطعه سازان پس از حذف پراید

 
در حالی حذف پراید از چرخه تولید به زودی وارد فاز اجرایی می شود که هنوز برنامه ای پس از توقف تولید پراید برای قطعه سازانی که در تولید این خودرو مشارکت دارند، تعریف نشده است.
بدون شک با حذف پراید از چرخه تولید ابهامات زیادی در خصوص سرنوشت قطعه سازان همکار به وجود خواهد آمد. قطعه سازانی که تمام سرمایه خود را صرف اماده سازی خطوط تولید این خودرو کرده اند و حال با تصمیم جدید این گروه خودروسازی، این پرسش مطرح می شود که آیا خودروساز به آینده این قطعه سازان توجهی خواهد داشت؟
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی د با تاکید بر این که در صورت مطالعه بازار، تاثیرات مثبت توسعه محصول بیشتر از اثرات منفی آن است، می گوید: توسعه محصول در دنیا با در نظر گرفتن تمام جوانب انجام می شود و حال با مطرح شدن حذف پراید از چرخه تولید، قدیمی بودن این خودرو باعث شده بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری انجام شده از سوی خودروساز بازگشت داده شود اما نکته مهم اینست که باید دید سرمایه گذاری انجام شده از سوی قطعه ساز نیز در سال های گذشته، بازگشته یا خیر؟
وی می افزاید: با توجه به فرایند طولانی تخصیص ارز و همچنین واردات قطعات و زیرمجموعه ها، برخی از قطعه سازان به دلیل جلوگیری از بروز مشکل در خطوط تولید خودروسازان نسبت به تجمع قطعات اقدام کرده اند که در این شرایط مشخص نیست در تصمیمی که خودروساز مبنی بر حذف پراید گرفته این موضوعات دیده شده یا خیر چرا که رصد و بررسی این موضوع در حیطه اختیار و وظایف خودروساز است.
 
رضایی با بیان این که شکی در دستاوردهای مثبت توسعه محصول نیست ادامه می دهد: به طور قطع هراندازه فناوری های نوین زودتر وارد خطوط تولید خودروسازان شود به طور قطع به نفع صنعت خودرو است اما اگر در وضعیت نامساعدی این تصمیم گرفته شود، شرایط وخیم خواهد شد. بنابراین وقتی در تامین قطعات خودروی جاری با مشکل مواجه هستیم تغییر خودجوش نسبت به تغییر وضعیت جای ریسک دارد اما اگر خودروساز این شرایط را در نظر بگیرد و فرصت مناسب را برای سوییچ کردن به قطعات جدید برای قطعه ساز در نظر بگیرد شرایط مساعدی رقم خواهد خورد.
 
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی تصریح می کند: اما در همین حال نگریستن یک طرفه به موضوع می تواند اثرات سوئی داشته باشد و قطعه سازان فعال محدود را از گردونه خارج کند، اما بر اساس اخبار رسیده بخش قابل توجهی از قطعات خودروهای جایگزین، قطعاتی است که در بضاعت قطعه سازان بوده و با دانش فنی موجود امکان جایگزینی آن ها وجود دارد. 
 
رضایی معتقد است، قطعاتی که بر روی پراید وجود دارد را می توان بخش بندی کرد بنابراین بخشی از قطعات بهبود می یابد و در بخش دیگر با ثابت ماندن بخش سخت افزاری، تنها نرم افزار آن تغییر می کند و بخش سوم نیز شامل محصولات جدیدی است که باید از سوی قطعه ساز به تولید برسد که مشکل جدی در این بخش است و باید خودروساز طرحی برای این بخش در نظر بگیرد.
 
وی اظهار می کند: در صورت پیش بینی شرایط تغییر در روند تولید خودروها به نفع خودروساز و قطعه ساز خواهد بود اما نگرانی که هم اکنون در خانواده قطعه سازی به وجود آمده این است که شاید خودروساز شرایط حاد را ندیده باشد که اخذ هرگونه تصمیم در این شرایط می تواند تبعات منفی به همراه داشته باشد.
 
به گفته این فعال صنعت قطعه، هرکدام از این قطعات وارد فرایند تولید شوند نیز نیازمند نقدینگی هستند این در حالیست که هم اکنون تولیدکننده در هزینه های جاری خود مانده چه برسد برای سرمایه گذاری محصول جدید؛ بنابراین این دوران گذار و تیغ دو لبه نیازمند نگاه ویژه است که در صورت توجه دو طرف، موقعیت برد-برد خواهد بود در غیر این صورت احتمال دارد خودروساز ناگزیر به واردات قطعه شود که در صورت بروز چنین شرایطی، با دست خود قطعه سازان محدود را به لبه پرتگاه سوق می دهیم.
 
رضایی در پایان با اشاره به کاهش تعداد خودروهای کف کارخانه تاکید می کند که باید به نسبت جمع شدن خودروهای کف، مطالبات قطعه سازان نیز با شیب ملایم پرداخت شود در این شرایط دو طرف ترازو یکسان است در غیر این صورت فرایند ناخوشایندی ایجاد شده که قطعه سازان را دلسرد خواهد کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کامران
0

موافقم
12:35  1398/08/19
گزارش
پاسخ دادن
رویا
0

خداکنه شرکت هاشون برشکست بشن
12:32  1398/08/19
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

جای پراید ماشین های جدید آوردن خیالتون راحت جا نمیمونه چیزی به ضرر کسی کار نمیکنن
20:36  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 8 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
تارا اتوماتیک : سلام تارا اتومات سفید رنگ فوری یکماهه تاریخ فاکتور 24مهر تاریخ پلاک 26مهر تحویل فوری قرار بود30مهر باشد ولی همچنان در حال حمل از 26مهر هستیم همه چیز هم اوکیه اسناد و...فقط نمی دونم چرا حمل نمیشه،خیلی طولش میدهندخسته مون کردند.
آشغال مونور به جای کرمان موتور : دوستان عزیز با سلام لطفا کسانی که موفق شدند خسارت تاخیر بگیرند روش کار رو مطرح کنند.
رضا 27 اردیبهشت : سلام به همگی . 4 اردیبهشت فاکتور نشده ؟
سهند بهمن : سلام 5/11 تکمیل وجه کردم 12 آبان پلاک شده چراغ تحویل هم روشن شده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : ببخشید اشتباه شد
نازنین 1 سفید رنگ : بچه ها من میگم خدا کنه ماشین ما بشه 1405 حداقل افزایش قیمت خورده کون مون نسوزه واسه سایپا بسوزه
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نازنین 1 شماره پذیرشت 12354660 فک نکنم باشه
شاهین G : داداش یه سوال دو ماه پیش تبدیل زدی ماشین گرفتی سود تاخیر رو دادن یا اونو بالا کشیدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ابوالفضل : سلام کسی هست که 3 آبان شده تیک حضوری زده باشه پیامک اومده برا تحویل بره تحویل بگیره
پانا فولادی : سلام دوستان پانا فولادی مشکی تا واریز دوم چه تاریخی فاکتور شده
سیامک : برای روز یکشنبه 18 آبان روز تجمع دست ما برای اعتراض با طرح پیش فروشی که برای اطلس جی گذاشتن بازتر شد حتما تشریف بیارید تا ببینیم وقتی هنوز ماشین ماها رو ندادن چطوری دوباره طرح پیش فروش کذاشتن
کوئیک شهریور : مشتکرم قیمتی نمیدازه بعدا ماشین رو ؟؟
عرفانخان تبدیل به تک گانه : فاکتور **تبدیلی** یک 2روزه کند شده بازهم.قطره چکانی پیش میره متاسفانه
دوگانه 100 لیتری : دوستان کروز هم تو دوگانه ها برقی میزنه با منیفولد چدنی و رگلاتور بوش صرفا جهت اطلاع
کوییک اس : مبارکه همون بهتر که نداره . بوقش هم رو مخه حتی چند کیلو میوه بذاری رو صندلی باید برایش کمربند ببندی
رضا : سلام من ساینا یگانه تحویل مهر هستم و اینطور که مشخص هست خودرو در دی به دست من میرسه اسفند 403 مبلغ 203 تومن دادم که تا دی حدود 11 ماه میشه و سود پولم بازاری حداقل 5 درصد میشه حدود 110 تومن و تکمیل وجه اول شهریور 230 تومن دادم و سودش تا دی حدود 60 تومن میشه در جمع بنده 170 تومن سود پولم میشه شما بگو 150 تومن با نرخ تورم خودشون که اعلام کردند الان فرق کارخانه و بازار 135 تومن هست اینجا من ضرر کردم اگه پارسال بازار آزاد خرید کرده بودم تو بازار قیمتش 520 بود و الان 650 شده من ماشینم را سوار شده بودم پولم هم ارزش حفظ شده. در کل ماشین ثبت نامی فریبی بیش نیست
نیلوفر : منم طلا فروختم الان 9 ماهه که ثبت نام کردم و از ماشین خبری نیست
چین : مبارکه شیرینی بده