در حالی به موعد مقرر توقف تولید پراید در دی ماه امسال نزدیک می شویم که بر اساس آمار ارایه شده پراید با بیش از 6 میلیون دستگاه پرتقاضا ترین خودرو به شمار می رود.
این آمار در حالیست که از سوی راهنمایی و رانندگی پراید در صدر آمار تصادفات قرار دارد که به اعتقاد فعالان این حوزه دلیل این امر تعدد و همچنین تیراژ بالای این خودرو است.
طبیعی است در شرایطی که تعداد این خودرو در جاده های کشور بیش از 6 میلیون دستگاه است و میزان تولید آن نیز در حدود یک سوم تولید از کل خودروهای تولیدی را شامل می شود آمار تصادفات نیز به این خودرو اختصاص می یابد.
بر اساس آمار ارائه شده در سال های گذشته مهمترین عامل تصادفات جاده ای را خطای انسانی با سهم 52 درصدی تشکیل می دهد که البته برخی این آمار را بیشتر از این میزان عنوان می کنند اما با این حال آن چه مسلم است خطاهای انسانی با هر خودرویی در تصادفات اجتناب ناپذیر خواهد بود.
در همین حال براساس گزارشهای منتشره از سوی راهور ناجا، سازمان استاندارد و سازمان پزشکی قانونی کشور، در 5 سال گذشته از حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی سالیانه در ایران، سهم پراید به طور میانگین ۲۴ درصد بوده که باتوجه به گستردگی تولید و استفاده از این خودرو، این آمار چندان هم غیرمنطقی نیست چرا که طبیعی است محصولی با این فراگیری در کشور میتواند در بسیاری از تصادفات نقش آفرین باشد.
آمار ارایه شده مبنی بر سهم 24 درصدی پراید از تصادفات در حالی اعلام می شود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان این خودرو با این میزان سهم در رتبه دوم تصادفات قرار دارد.
در حالی توجهات به پراید به عنوان پرتصادف ترین خودرو جلب شده که آمار ارایه شده نشان می دهد پژو 405 در صدر تصادفات قراردارد و در کنار این موضوع باید به خطاهای انسانی، جادههای پرخطر، نبود استانداردها و قوانین مناسب در حوزه راهنمایی و رانندگی نیز توجه داشت و تنها اعلام یک خودرو و به زبان آوردن و مقصر دانستن آن در تصادفات کار منطقی و عقلانی نیست.
در همین حال سعید صبوری، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی استان تهران در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص نقش پررنگ پراید در تصادفات اظهار می کند: با وضعیت جاده ای و همچنین قوانین راهنمایی و رانندگی و در عین حال لوازم قاچاق موجود در بازار وقتی تاکید می شود که میزان تصادف پراید بیشتر است باید اعلام شود که این امر به دلیل تعدد بالای این خودروها در بازار است و طبیعی است تلفات بیشتری داشته باشد.
وی می افزاید: صنعت خودرو با همه کاستی ها اشتغالزایی ایجاد کرده که نباید با تخریب آن باعث روی آوردن به خودروهای هاری شد این در حالیست که ایرادهای وارده به پراید و کیفیت آن در حالیست که ظرف 10 سال اخیر دستمزدها و قیمت دلار 11 برابر شده و نهادهای تولید نیز افزایش 5 تا 6 برابری را تجربه کرده و طبیعی است پراید 6 میلیون تومانی باید به نسبت افزایش قیمت داشته باشد اما این افزایش را تجربه نکرده و خودروی اقتصادی برای قشر متوسط به شمار می رود.
صبوری در مورد دلیل اصلی سوانح رانندگی و تلفات ناشی از آن نیز اظهار می کند: دلیل اصلی سوانح رانندگی در کشور، فرهنگ پایین رانندگی و ایمن نبودن جادهها است، چراکه خودروهای تولید داخل، به خودی خود باعث تلفات و ایجاد سانحه نمیشوند، بلکه ناامن بودن جادهها و پایین بودن فرهنگ رانندگی باعث ایجاد سانحههای رانندگی میشود و به جای فشار آوردن به خودروساز، کمی باید به فکر اصلاح فرهنگ رانندگی و افزایش ایمنی جادهها بود، چراکه ایمنترین خودروهای دنیا هم در سوانح رانندگی مشابه، نتایج دلخراشی دارند، ضمن آن که نباید از یک خودروی پنج هزار دلاری انتظاری بیش از این داشت.
بر اساس این گزارش، در حالی در سال گذشته پراید با حدود سهم ۲۸ درصدی در تصادفات در رتبه نخست ایستاد که پژو نیز با سهم 26 درصدی در رده دوم بود بنابراین نمی توان تنها این خودرو را مقصر اصلی تصادفات دانست و حتی اختلاف دو درصدی نیز به تفاوت تیراژ پراید و پژو بازمی گردد چرا که بدون شک پراید سهم بیشتری از بازار دارد.