بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 

بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 
انتظار می رفت که با توافق هسته ای در بدنه صنعت خودروسازی کشور که دهه ها تحریم و آزمون خطاهای متفاوت را پشت سر گذاشته خون تازه ای به جریان افتاد و سرانجام دست ایرانیان نیز به خودروهای با کیفیت و ایمن تولید داخل کشور برسد.
 
در آن زمان خبر از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مختلف جهانی به گوش می رسید تا دست خودروساز ایرانی برای تولید محصولات بروز باز شود. یکی از این شرکت ها پانچ بلژیک (تولید کننده گیربکس های CVT، دو کلاچه و هیبریدی) بود که قصد همکاری مشترک با هر دو خودروساز بزرگ وطنی را داشت.
 
 
 
در اواخر سال 95 ماحصل اولین همکاری با رونمایی از سایپا کوییک به وقوع پیوست و اولین محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT بر روی یک خودروی تولید داخل قرار گرفت. گرچه با بازگشت مجدد تحریم های اقتصادی تولید کوییک اتوماتیک متوقف شد اما فرصتی دست داد تا به بررسی کوییک اتوماتیک بپردازیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
 
کوییک اتوماتیک ؛ اولین خودروی تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
 
پیش از رونمایی کوییک خبرهای زیادی مبنی بر تولید پراید با گیربکس AMT (اتوماتیک با تعویض دستی) منتشر شده بود که با کنار رفتن این دست از گیربکس ها و روی کار آمدن گیربکس های CVT و فراگیر شدن آنها سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به عنوان اولین خودروی داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
کوییک در واقع فیس لیفتی بر روی تیبا هاچ بک است و از این جهت خودروی کاملا جدیدی به حساب نمی آید. با این وجود سایپا این هاچ بک را در رسته کراس ها قرار داده است که دلیل اصلی آن ارتفاع 40 میلی متری بیشتر و اضافه شدن زه پلاستیکی دورتا دور خودرو، باربند پایه کوتاه و چرخ های بزرگ تر آن است.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
 
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر است با 4005، 1678، 1492 و 2415 میلی متر و وزن آن برابر با 1105 کیلوگرم است. همچنین چرخ ها از نوع 14 اینچی به سایز 185/65 هستند.
 
معجون عجیب سایپا در بخش قوای محرکه
 
در بخش قوای محرکه نیز به جز گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ و فرمان برقی (در مدل اتوماتیک) تغییر محسوسی به چشم نمی آید. این خودرو موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 یورو 4 را داراست که توانایی تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در دور 4000 rpm را دارد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
شتاب صفر تا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل 13.6 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند.
 
طبق اعلام سایت سایپا، کوییک دارای 3 تیپ متفاوت پایه، فول و پلاس است که تیپ فول و پلاس مربوط به مدل اتوماتیک آن می شود.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
از تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب با قابلیت خواباندن، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه بالا بر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای و...اشاره کرد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
اسپرت ترین محصول سایپا
 
در بخش طراحی ظاهری طراحان شرکت سایپا سعی کرده اند تا جای ممکن از طرح اسپرت تری  به نسبت تیبا هاچبک استفاده کنند که نتیجه کار نیز طراحی بهتر نمای جلو و عقب را در پی داشته است با این وجود نتیجه نهایی در برخی از زوایا ناهماهنگ به نظر برسد چرا که فرم کلی سقف، ستون ها و گلگیرهای کوییک از تیبا هاچ بک به ارث رسیده است.
 
 
فرم کلی چراغ های جلو، جلو پنجره و مه شکن ها وضعیت مناسبی دارد اما چراغ روشنایی روز کوچک در بخش پایینی سپر هماهنگی کلی این بخش را بهم زده است. فاصله درز کاپوت با جلو پنجره نیز بیش از حد به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می رسد که درب کاپوت به طور کامل بسته نشده است.
 
در نمای عقب نیز الهام گسترده ای از کوچک ترین SUV شرکت بی ام و یعنی X1 گرفته شده است و قرار گرفتن چراغ های دو تکه عقب در کنار حجم پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می دهد. اما مهم ترین نکته کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نهایی است که در نتیجه آن با انبوهی از اشکالات مونتاژی روبرو هستیم.
 
 
در داخل اتاق نیز وضعیت وخیم تر می شود و کیفیت کلی قطعات بشدت در ذوق بیننده خواهد زد. در واقع تقریبا در هیچ بخشی از پلاستیک نرم استفاده نشده است و تمامی اجزا از پلاستیک خشک و کیفیت پایین پوشانده است.
 
حتی اضافه کردن رنگ دوم به تریم خودرو نیز چندان کمکی به آن نکرده و شاید تنها نکته جذاب داخل اتاق، فرمان با طراحی کف تخت (D-Cut) آن باشد.
 
با قرار گیری در پشت فرمان کوییک اتوماتیک اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت های فرمان برقی به شمار می رود. با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور رفته رفته حجم صدای ورودی موتور و جعبه دنده به اتاق بیشتر می شود. با توجه به ماهیت گیربکس CVT که عموما در دور موتور بالا قرار دارد حجم صدا بیشتر نیز خواهد شد. در فصل تابستان و در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع وضعیت بغرنج تر نیز می شود که مشکلی رایج در محصولات شرکت سایپا است.
 
 
گیربکس CVT شرکت پانج عملکرد به نسبت خوبی را از خود نشان می دهد اما قوای محرکه قدیمی کوییک اتوماتیک که تقریبا از هیچ یک از فن آوری های روز پشتیبانی نمی کند و بازده کم آن باعث شده تا کوییک به خصوص در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت و سربالایی ها که در شهری همچون تهران به وفور دیده می شود به دردسر بیفتد.
 
از آنجا که کوییک به کنترل کشش الکترونیکی مجهز نیست تنها به قدرت ترمز خودرو باید کفایت کرد که با توجه به فرمان تیز تر آن دقت عمل بیشتری را می طلبد.
 
در دیگر بخش ها کوییک اتوماتیک وضعیت مشابه با مدل های پیش از خود دارد و حتی می توان بازی بدنه را بیشتر از مدل های پیشین توصیف کرد.
 
در پایان کوییک تقریبا چیزی جز ظاهر کمی متفاوت، جعبه دنده CVT و فرمان برقی ندارد و اکثر امکانات آن قابلیت نصب شخصی را دارند. خودروساز ایرانی علاوه بر فرصت سوزی مجدد و صرف وقت و هزینه در خلق یک محصول اتوماتیک ارزان قیمت ناموفق بوده است و حتی در زمینه مونتاژ و کیفیت نهایی کار را به جایی رسانده است که جای هیچ دفاعی را از کوییک باقی نمی گذارد. خودروهایی همچون رنو کویید و داتسون Go در صورت تولید با توجه به کنترل کیفی سازندگان آن می توانست انتخاب بسیار بهتری به نسبت کوییک باشد.
 
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98)  کوییک در تیپ فول پلاس قیمتی در حدود 95 میلیون تومان دارد و تنها انتخاب اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کوییک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نداره این ماشین و دارن هر روز ازش کم میکنن قطعات
21:46  1398/08/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
207اتو سقف فلز30دی : مهدی،آره متاسفانه به ماها که رسیده همچی برعکس شده!تاحالا سقف فلزوسفیدو قالپاق رو زودتر میدادن،حالا پاناوتیتانیوم و مشکی و رینگ رو زودتر دارن میدن...!آخر سراز کار ایرانخودرو در نیاوردیم