طی چند روز اخیر شمار زیادی از خودروهای چینی از جک، جیلی، برلیانس، لیفان، هایما، چانگان، دانگفنگ، بسترن، ام. جی، بی.وای.دی، چری، گریتوال، هنتنگ، بایکموتور و اخیرا متفرقه هایی مثل بیسو را در جادهها و خیابانهای کشور شاهد هستیم.
این خودروها ابتدا با قیمتهایی مناسب وارد بازار شدند اما متاثر از افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، شانه به شانه سایر خودروها قیمتها بالا رفتند؛ با این حال، این روزها شاهدیم که بازار، این قیمتها را نمیپذیرد و برای کاهش آن فشار میآورد؛ به نوعی که قیمت کارخانه غالب خودروهای چینی از قیمت بازار گرانتر است.
گروههای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو دیزل به جمع خودروسازانی پیوستهاند که قیمت محصولاتشان در کارخانه، بیش از بازار است. بر این اساس گروه خودروسازی سایپا در حالی قیمت خودرو ساینا با رینگ آلومینیومی را ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کرده که قیمت این محصول در بازار ۵۵ میلیون تومان است.
در واقع سایپا این محصول را ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالاتر از بازار میفروشد. همچنین این شرکت قیمت سراتو را ۲۹۵ میلیون تومان تعیین کرده، در حالی که این خودرو در بازار آزاد حدود ۱۲ میلیون ارزانتر و به قیمت ۲۸۳ میلیون تومان به فروش میرسد.
اما بزرگترین اختلاف قیمتی کارخانه و بازار، در پیکاپ دو کابین ایرانخودرو دیزل و در حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی در کارخانه ۳۵۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده؛ در حالی که قیمت خودرو مذکور در بازار ۲۵۹ میلیون تومان است. همچنین پیکاپ دوکابین فوتون دیزلی در کارخانه ۳۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در بازار ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
این اختلاف قیمتها در حالی است که پیش از این، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرده هر گونه عرضه خودرو از سوی خودروسازان به قیمتهایی بیش از نرخ بازار تخلف محسوب میشود. پیش از این اعلام شده بود که شرکتهای مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور برخی محصولات خود را گرانتر از نرخهای بازار میفروشند.