لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 

لنت ترمز مناسب خودروی شما کدام است؟

 
همانطور که مستحضر هستید، عبارت وسایل نقلیه به آن دسته از مصنوعات ساخته دست بشر گفته می‌شود که قابلیت حرکت داشته و حین جابجایی بتواند افراد یا بار را نیز همراه خود حمل نماید.
 
اساسی‌ترین و پایه‌ای ترین ویژگی یک وسیله نقلیه بعد از قابلیت تحرک، توانایی توقف آن است. بنابراین یک جسم متحرک را تنها زمانی می توان به عنوان وسیله نقلیه در جامعه به شمار آورد که علاوه‌ بر متحرک بودن، در مواقع لازم بشود آن را از حرکت باز ایستاند و یا از سرعت آن تا حد مناسب کاست. در غیر این صورت آن وسیله دیگر کارایی لازم را نداشته و امنیت سرنشینان خود را کاملا به خطر می‌اندازد. در واقع وسیله نقلیه بدون ترمز را جز ارابه مرگ چیز دیگری نمی‌توان دانست.
 
 
 
نیروی اصطکاک مهمترین نیرویی است که در متوقف نمودن یک وسیله نقلیه نقش ایفا می‌کند و بنیادی‌ترین قطعه‌ای که در این قسمت اصطکاک لازم را برای توقف خودرو یا وسیله نقلیه فراهم می‌آورد، لنت ترمز نامیده می‌شود. حتما می‌توانید تصور کنید که اگر این قطعه را از روی خودروهایمان برداریم چه بلبشویی سراسر جامعه را در بر خواهد گرفت و چه فجایع جانسوزی رقم خواهد خورد؛ حتی می‌توان به جرات گفت که نظم و امنیت عمومی جامعه به خطر خواهد افتاد.
 
 
 
بله! با وجود ظهور و بروز انواع و اقسام مختلف سیستم‌های مدرن و تکنولوژیک مرتبط با مبحث ایمنی خودرو، اما هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها، لنت ترمز اساسی ترین و مهمترین بخش امنیت یک خودرو و در نتیجه ایمنی سرنشینان آن را تشکیل می‌دهد؛ در نتیجه انتخاب یک لنت ترمز مناسب برای خودرو از مهمترین وظایفی است که مالک یا راننده بر عهده دارد و نباید هیچ گونه قصوری از این بابت رخ بدهد وگرنه عواقب ناگواری گریبان سرنشینان خودرو اول از همه خود شخص راننده را خواهد گرفت.
 
 
 
در این مقاله قصد داریم تا انواع و اقسام لنت ترمزهای موجود در بازار را خدمتتان معرفی نموده و اطلاعاتی پیرامون لنت ترمز مناسب خودرویتان را به استحضار برسانیم. لطفا در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
سیستم ترمز از طریق ایجاد اصطکاک بین ترمز و دیسک‌ها (یا کاسه‌ها) باعث کاهش سرعت و توقف کامل خودرو می‌شود. لنت ترمز از یک بخش فلزی سخت و یک بخش نرم که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود، تشکیل شده است. در واقع در اثر تماس بخش نرم (معمولا تیره رنگ) با سطح دیسک ترمز و ایجاد نیروی اصطکاک بین دو قطعه سرعت خودرو نیز کاهش می‌یابد.
 
 
 
معمولا بخش نرم به صورت چسبی یا با پرچ به بخش فلزی متصل شده و تا امروز راه بهتری برای متصل نمودن این دو قسمت به یکدیگر یافت نشده است. هنگام به اتمام رسیدن قسمت نرم لنت، علاوه بر کاهش قدرت ترمزها صدایی جیغ مانند در اثر برخورد بخشی از قسمت فلزی لنت با دیسک‌ها به گوش می‌رسد که در حکم زنگ هشدار خطر برای تعویض لنت‌هاست.(گاهی اوقات به دلیل جنس خاص لنت ترمز ممکن است بدون به اتمام رسیدن لنت، چنین صدایی به گوش برسد که البته این مورد به طور معدود و محدود امکان وقوع دارد.)
 
 
 
در صورت عدم تعویض به موقع لنت‌ها احتمال شکسته شدن کفشک‌های ترمز و خط افتادن بر روی دیسک ترمز وجود دارد که علاوه بر بروز خطرهای جانی هزینه مالی بعضا سنگینی را می‌تواند بر شما تحمیل نماید. بسته به شرایط رانندگی، نوع مسیر ،میزان استفاده از ترمز‌ها، ترافیک مسیر، جنس لنت و... عمر لنت ها می‌تواند متفاوت باشد.
 
 
امروزه انواع مختلفی از لنت ترمز خودرو شامل لنت‌های آلی (ارگانیک)، نیمه فلزی، فلزی و سرامیکی در بازار وجود دارد.
 
 
لنت‌های ترمز ارگانیک: برخی لنت‌های ترمز از مواد ارگانیک ساخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها اگرچه باعث طول عمر بیشتر اجزای سیستم ترمز خودرو می‌شوند اما از قدرت بازدارندگی کافی در هنگام یدک‌کشی یا در سرازیری ها برخوردار نیستند. همچنین در هنگام خیس شدن لنت های ارگانیک بخش زیادی از توانایی خود در توقف خودرو را از دست خواهند داد. این لنت ها دارای ساختاری نسبتا نرم بوده و عمر آنها کمتر از سایرین است. استفاده از این نوع لنت‌های ارگانیک در سطح شهرهای پرترافیک که نیاز به ترمزهای پی در پی وجود دارد، توصیه نمی شود.
 
 
لنت های نیمه فلزی: پرکاربردترین نوع لنت خودروهای عادی از همین جنس ساخته می‌شود. این لنت‌ها شامل آهن، فولاد و گرافیت بوده و انتقال حرارت خوبی را از خود نشان داده و دیرتر داغ می‌شوند. به دلیل طول عمر، قیمت و کارکرد مناسب، این لنت‌ها انتخاب مناسبی برای مصارف عادی و خودروهای سواری معمولی به شمار می‌روند. لنت‌های نیمه فلزی معمولا بین 30 تا 80 هزار کیلومتر (بسته به کیفیت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده) کارکرد خواهند داشت.
 
 
لنتهای تمام فلزی: این لنت‌ها از نظر قیمت ،کیفیت و کارآیی در سطح بالاتری قرار دارند. تقریبا تحت هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند اما باعث خوردگی بیشتر دیسک  (یا کاسه ترمز) می‌شوند. در لنت‌های تمام فلزی از روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت ها به دلیل سر و صدای زیاد و عمر کوتاه برای مصارف عادی مناسب نیستند.
 
 
لنت ترمز سرامیکی: در لنت‌های ساخته شده از سرامیک به جای فولاد از مس استفاده شده و انتقال حرارت آن افزایش یافته است که باعث خنک‌تر ماندن آن در حین کار می‌شود. همچنین مس باعث افزایش عمر لنت خواهد شد. این لنت‌ها کم صدا بوده و بیشتر در خودروهای مسابقه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عیب عمده آن‌ها قیمت بالایشان است. همچنین در هنگام مرطوب بودن و یا سرد بودن کارایی آنها کاهش می‌یابد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کمال
0

ماشین مت تو کیلومتر 7000 جیغ ترمزای جلوش شروع شد الان 18000 رفته به نظرتون دلیلش چیه ؟ تو این کیلومتر پایین به نظر نمیاد لنت تموم کرده باشه ، روغن ترمز هم میزونه . ممکنه از جنس لنت باشه ؟
16:09  1398/06/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دی ماه : بله دیگه افزایش قیمت میدن بعد برای شما مابه التفاوت رو میفرستندبرای تکمیل وجه کنید خیر نبینن
شاهین پلاس اتوماتیک : من 22 اسفندم هنوز فاکتور نشده
محمد۲ : سلام دوستان تکمیل وجه اسفند کسی هست فاکتور نشده باشه؟
سعید : قبل عید فاکتور میکردن دیگه از فروردین فاکتور نکرده سایپا دروغگو
رضا : سلام من امروز مجدد با امور مشتریان تماس گرفتم و گفت که تا یک اسفند فاکتور شده منم با سر و صدا بهش گفتم که ۲ هفته س همینو میگی و روی یک اسفند متوقف شده چرا پلاس رو تا آخرای اسفند فاکتور کردین ولی cvt روی یک اسفند مونده خلاصه اینکه دوستان همه زنگ بزنید صدای اعتراضتون رو بشنون اینجوری دست رو دست بزارید هیچ کاری برامون نمی کنن یه خورده فعال باشید لطفا
اکبر از اردبیل : سلام به نوبه خودم از شما و تمام اعضای با معرفت گروه ممنونم
شاهین خرداد : سلام من دیروز تکمیل وجه کردم والله ترسیدم افزایش بخوره قطعا هم تو این هفته افزایش قیمتو داره سایپا ان شاالله برای شما افزایش نخوره ولی من ریسک نکردم و پولشم نداشتم خدا بهترینا رو نصیبتون کنه
شاهین 403 : سلام پس کم کم باید منتظر باشیم ما که اردیبهشت تکمیل وجه کردیم
سارا : سلام کسانیکه شاهین جی پیش فروش شد بهشون و نصف مبلغ رو دادن اگر افزایش قیمت صورت بگیره بعنوان مثال ۳۰ درصد برای این افراد ۱۵ درصد محاسبه میشه چون پول نصفشو دادن
دیانا : سلام از همه ی بزرگوارانی مثل اکبر آقا که این مدت واقعا سنگ تموم گذاشتن و همه ی کسانی که اطلاعات در خدمت گروه گذاشتند بسیار ممنون و سپاسگزاریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگین : بله، ببار 275 گرفتن ببارم 1800000 خوابی؟بیدار شو
حسن : سلام صبح نمایندگی بودم میگفت دعوتنامه همه ماشینای مرداد امده به جز 207 ولی انستا حواله یاب ی نمونه از دعوتنامه 207 رینگ آلومینیوم گذاشته 407 میلیون .
رهگذر : مگه حواله فروش داریم تا قیامت هم نمیفروشیم
پیش فروش تیر : بنظرم تا تعیین تکلیف قطعی خودروها از واریز وجه امتناع کنید. چون اگر یه عده واریز وجه کنند ایرانخودرو اثبات میکنه که مردم با قیمت های جدید مشکلی ندارند و تکمیل وجوه صورت گرفته.
ساینا اس بهمن : سلام کسی میدونه پیش فروش بهمن رو کی تحویل میدن؟؟؟؟؟؟
پانا : سلام دوستان اصلان دعوت نامه مرداد صادرنشد من زنگ زدم همش شایه میکنن من خودم مرداد ماه هست درگاه باز نشد
سعید : سلام دوستان کسی هست موعد تحویل شهریور؟ یا بعد از دعوتنامه مرداد مهر میاد ؟
منوچهر : سلام شما آن قسمت جای میل سوپاپ رو عوض کنی فکر کنم درست بشه
مهدی 25 مهر : دیشب
سورن فوروش فوری : سلام از تیر ماهی های فروش فوق العاده خبری نیست؟ کسی فاکتور نشده؟