شرکت مورِزای آفریقایجنوبی اعلام کرد قصد دارد با همکاری سایپا، محصولاتی مانند تیبا و ساینا و کوئیک را در این کشور مونتاژ و عرضه کند.
شرکت خودروسازی مورِزای آفریقایجنوبی که همزمان در زیمبابوه هم ثبت شده است، دیروز اعلام کرد تصمیم گرفته است با همکاریِ گروه خودروسازی سایپا ایران، برخی محصولات آن را در جنوب قارهی آفریقا مونتاژ کند. مورزا امروز با صدور اطلاعیهای که در اغلب رسانههای آفریقایی انعکاس داشت، اعلام کرد با کمک سرمایهگذاران امارات متحدهی عربی قصد دارد چند خودرو ایرانی از شرکت سایپا را متناسب با ذائقهی رانندگان آفریقایی مونتاژ و وارد بازار کند.
تادندا مونگوفا، مدیر اجرایی مورِزا، اعلام کرد با بررسی قیمت تمامشدهی خودروهای نو و خودروهای فرسوده و وارداتی ارزان در کشورهای آفریقایی به این نتیجه رسیدیم که برخی از مجموعه خودروهای ارزان شرکت ایرانی سایپا از نسل کیا ریو را متناسب با ذائقه و قدرت خرید برخی شهروندان در ۱۴ کشور جامعهی اقتصادی جنوب آفریقا (سادک) بازتولید و مونتاژ کنیم؛ زیرا حتی بر خودروهای دستدوم وارداتی به کشورهای آفریقایی نیز مالیاتهای سنگینی تعلق میگیرد که مصرف آنها را برای کاربران آفریقایی بسیار دشوار کرده است.
مونگوفا گفت:
در اولین مرحله، خودرو کراساور سایپا کوئیک و نوع هاچبک آن در مرکز نمایشگاهی نَزرِک در ژوهانسبورگ (شرکت اتومکانیکا) تولید و در مرحلهی دوم سایپاوانت، «پروجکت ۲۰۱۲»، تیبا و ساینا را پس از افزودن آپشنهای مختلف به آنها، وارد بازار خودروهای ارزانقیمت آفریقایی میکنیم.
خودروهای یادشده بعد از مونتاژ در آفریقایجنوبی و سپس در مرکز مونتاژ خودرو ویلوویل زیمبابوه و نیز شرکت اکس هیوندا در بوتوسوانا بهنام پرایم 8 (Prime 8) یا Primate وارد بازار خواهد شد.
گروه خودروسازی سایپا با هدف بررسی شرایط بازاریابی و چگونگی حضور در بازار جنوب آفریقا در نمایشگاهی که در مهر ۱۳۹۳ در ژوهانسبورگ با حضور خودروسازان برجسته جهان برگزار شده بود، بهنمایندگی از خودروسازان ایران شرکت کرد و بهدلیل ارزانبودن قیمت تمامشدهی تولیدات خود توانسته بود توجه بسیاری از مشتریان خرید خودروهای ارزان را به خود جلب کند.
در این نمایشگاه، نزدیک به ۱۲۰ شرکت فعال در بخشهای مختلف صنعت خودرو و قطعات ازجمله خودروسازان مهم ژاپن، کرهجنوبی، چین، آمریکا و اروپا حضور داشتند و آخرین دستاوردهای صنعت خودرو و قطعات بهنمایش گذاشته شد. در کشورهای آفریقایی، با توجه به وضعیت اقتصادی شهروندان آنها، اغلب خودروهای درجه دو کشورهای آمریکایی و اروپایی فروخته میشود و با درنظرگرفتن قیمت مناسب و رقابتیبودن خودروهای گروه سایپا، امکان رقابت برای خودروسازان ایرانی فراهم است.