بررسی علت زمزمه های آزادسازی واردات خودرو/ دولت ممنوعیت واردات خودرو را لغو می کند؟

 

بررسی علت زمزمه های آزادسازی واردات خودرو/ دولت ممنوعیت واردات خودرو را لغو می کند؟

 
در حالی که حدود 7 هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرکات کشور فرصت ترخیص نیافته، چند روز است که برخی مسوولان پیشنهاداتی برای آزادسازی واردات خودرو ارائه می دهند.
چند روزی هست که دوباره بحث واردات خودرو از زبان مسوولین به گوش می رسد. در راس آن ها عزیز اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است. او  در این باره عنوان کرد که آزادسازی واردات با تعرفه قبلی، قیمت خودرو را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد  و بر همین اساس پیشنهاد واردات با تعرفه قبلی را برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده اند.
 
او همچنین با اشاره به ارائه طرح ساماندهی صنعت خودرو بیان کرده است که  در این طرح تاکید شده که خودروهای هیبرید و برقی بدون تعرفه وارد کشور شود و اگر این اتفاق بیفتد، قیمت و بازار داخلی خودرو سامان می‌یابد.
 
اکبریان معتقد است که  از زمانی که  که ممنوعیت در واردات خودرو به وجود آمد، قیمت خودرو در داخل کشور به شدت بالا رفته و این امر همزمان با تحریم، بر شدت ماجرا اضافه کرده است اما  پیش از آن خودروها وارد  و عرضه و تقاضا روند مناسبی داشت.
 
آرش  محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازان استان تهران نیز در نشست صمیمانه مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با قطعه سازان  حرف از آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر به سه شرط به میان آورده است.
 
 آزاد سازی واردات خودرو با تعرفه صفر اول در برابر واردات مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان ، دوم تخصیص یارانه به مواد اولیه داخلی برای قطعه سازان و سوم توقف قیمت گذاری دولتی خودرو های داخلی سه شرطی است که او بیان کرده است.
 
همچنین مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد، چند روز پیش عنوان کرد: مصوبه ای را در این زمینه به دولت ارسال کرده ایم و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده اند.
 
 اما علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو  نیزدر مورد مطرح شدن بحث واردات خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «از اردیبهشت 97 که واردات خودرو در ایران دچار سکته شد و بعد از آن تا به امروز ادامه یافته است به نظر می رسد مطرح کردن موضوع واردات خودروهای هیبرید در طرح ساماندهی بازار خودرو تنها جنبه تبلیغاتی داشته و تصور می کنند  با مطرح کردن چنین موضوعاتی به  آرام کردن  جو بازار خودرو  کمک می کنند در حالی که آشفتگی در بازار به شکل دیگری ایجاد شده است. »
 
او ادامه می دهد: «مشتریان به سمت واردکنندگان می روند و مطالبات شان را می خواهند و وارد کننده برای آنکه هیچ تکلیف مشخصی برای خود نمی بینند نمی توانند درست برنامه ریزی کنند. در کنار آن بازار نمی تواند قیمت ها را به درستی کنترل و مدیریت کند. بنابراین زیان نهایی چنین بلاتکلیفی هایی به سوی مشتریان  است و  این گونه صحبت ها هیچ گونه نظم و اصولی را برای بازار ایجاد نخواهد کرد و  تنها سبب می شود که بازار از اصول خود  کامل خارج شود.»
 
شکوهی ادامه داد: «از ابتدا مشخص است که تعرفه های واردات به چه نحوی است و واردات خودرو با چه تعرفه هایی باید صورت بگیرد و روند واردات باید به چه صورتی  باشد. اینکه موضوعات جدیدی همانند صفر کردن تعرفه هیبرید ها از سوی نمایندگان مجلس مطرح می شود تنها به مانند یک شو می ماند.»
 
این کارشناس تصریح کرد: «در سال 96 ما با مشکلی رو به رو شده بودیم که شش ماه واردات ممنوع شده بود و بحث آن مطرح بود که می خواستند رویه واردات خودرو را مشخص کنند اما اکنون می بینیم که با وجود آنکه آن زمان 6 ماه واردکنندگان را با چالش مواجه کردند، بعد از دوسال رویه واردات هنوز مشخص نیست و هربار از سوی مجلس و وزارت صمت، گمرک ، سازمان محیط زیست و غیره مشکل بر روی مشکل  بر سر راه واردکنندگان سد می شود. در حقیقیت می توان  گفت این موضوع  ارتباطی با واقعیت خودروهای هیبرید ندارد و مصوبه ای که از سوی مجلس برای واردات خودروهای برقی و هیبرید با تعرفه صفر درصد به امضا رسید، تنها یک کار رسانه ای بود.»
 
شکوهی  تاکید کرد: «تا زمانی که تا در سامانه ثبتارش امکان ثبت وجود نداشته باشد، حتی با مصوبات مجلس نیز امکان واردات وجود نخواهد داشت این در حالیست که در این مصوبه مجلس، قواعد گمرکی این خودروها مدنظر است نه ثبت سفارش آن ها.»
 
او   ادامه می دهد: «مشکل اصلی این است که این خودروها اصلا اجازه ثبت سفارش برای واردات ندارند چه برسد به واردات آن ها،  بنابراین لازمه این کار به تصویب رسیدن واردات است ضمن آن که واقعیت بازار خودرو با آن چه که نشان داده می شود بسیار متفاوت است به طوری که تاثیر خودروهای وارداتی در بازار، بزرگ نشان داده می شود این در حالیست که سهم خودروهای وارداتی ۴ تا ۶ درصد کل بازار خودرو را در بر می گیرد، اما این سهم بیش از ۲۰ درصد در بازار نشان داده می شود.»
 
این کارشناس معتقد است خود دولت نیز اعلام کرده است که در جنگ اقتصادی هیچ هدفی برای واردات خودرو ندارد و مطرح شدن این بحث ها سوال بر انگیز است.
 
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز چندی پیش تبلیغاتی بودن مطرح شدن بحث واردات مجدد خودرو اشاره و عنوان کرده بود که ما می دانیم که  با طرح هایی همانند  واردات هیبرید ها موافقت نمی شود چراکه هربار موضوعی در حوزه واردات مطرح می شود و سرانجامی ندارد و ما یقین پیدا کرده ایم که این موضوعات فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
 
او اضافه کرد: یک بار بحث هیبرید ها مطرح می شود و بار دیگر موضوع واردات خودروها دست دوم به میان می آید اما آنچه دغدغه امروز ما در بحث واردات است ترخیص خودروهایی است که دو سال است در گمرکات کشور در حال خاک خوردن است. ما می خواهیم شرایط به گونه ای رقم بخورد که بتوانیم خودروها را ترخیص و مطالبات مردم را تحویل آن ها دهیم.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: دوست خدا
0

باید مشکلات رفع شه
13:28  1398/08/13
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟