بررسی تناسب داخلی سازی قطعات های تک با تیراژ خودروسازان/ از شو تا درمان درد خودرویی ها

 

بررسی تناسب داخلی سازی قطعات های تک با تیراژ خودروسازان/ از شو تا درمان درد خودرویی ها

 
در شرایطی که داخلی سازی قطعات های تک از جمله ایربگ و ECU در صنعت خودرو به نهضتی جدی تبدیل و گام هایی در این زمینه برداشته شده، این پرسش مطرح می شود که آیا بومی سازی این دسته از قطعات با تیراژ خودروسازان همخوانی خواهد داشت و توان داخلی سازی این دسته از قطعات به چه میزان خواهد بود؟
 
به طور قطع در حالی که میزان تولید در خودروسازان به دست کم روزی 2 هزار دستگاه خودرو می رسد، نیاز به تولید قطعاتی همچون ایربگ که در هر خودرو به طور متوسط دو تا 4 قطعه خواهد بود، نیاز به تولید تیراژ بالایی دارد و در این شرایط باید دید در بحبوحه داخلی سازی این دسته از قطعات، آیا توان و ظرفیت تولید این میزان وجود دارد یا خیر؟ 
 
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار معتقد است که در این مسیر باید نسبت به تعریف پیش فرضی اقدام کرد.
 
وی می گوید:« اگر این تصور وجود داشته باشد که تحریم ها ابدی هستند یا باید نسبت به تعطیلی صنعت خودرو اقدام کرد و یا این که تا حد امکان دست به داخلی سازی قطعات مورد نیاز در این صنعت زد».
 
نجفی منش می افزاید: « با توجه به تعداد بالای این دسته از قطعات که در یک خودرو به کار می رود، می توان گفت که تیراژ تولید اقتصادی برای این قطعات وجود خواهد داشت بنابراین باید خود را به این کار تجهیز کنیم و بدون شک در این شرایط طرف خارجی دست از تحریم ها برخواهد داشت».
 
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرو محرکه و قطعه سازی با اشاره به تحریم بنزین یادآور می شود:« در آن بازه زمانی که خبر تحریم بنزین مطرح شد، مسئولان نسبت به تجهیز ایستگاه های سوخت به بنزین تولید داخل اقدام کردند و دشمنان با مشاهده این شرایط دست از تهدید تحریم بنزین برداشتند که این امر می تواند در صنعت خودرو نیز تکرار شود».
 
وی تاکید می کند:« در حال حاضر بزرگان صنعت قطعه بر توانایی تولید این قطعات با تیراژ بالا و متناسب با نیاز خودروسازان تاکید دارند و تنها مشکل را تامین منابع مالی عنوان می کنند که در صورت پرداخت مطالبات قطعه سازان و نه تسهیلات دیگر، می توان این امر را محقق کرد». 
 
در همین حال سیامک مقتدری، عضو و مشاور انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که مهم ترین موضوع در تولید قطعات های تک، خرید دانش فنی است، می گوید: «علاوه بر دانش فنی، اجزایی برای تولید این قطعات مورد نیاز است که می تواند به مانعی برای تولید این قطعات تبدیل شود که در صورت رفع این موانع، تولید داخلی قطعات های تک می تواند موفقیت آمیز باشد و در این شرایط، میزان و تیراژ تولید به هیچ عنوان موضوع مهمی به نظر نمی رسد».
 
وی با تاکید بر این که اگر دانش فنی تولید این قطعات وجود داشته باشد و توان واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز نیز امکانپذیر باشد، داخلی سازی این دسته از قطعات به لحاظ تیراژ در اولویت دوم خواهد بود، می افزاید:« هم اکنون تولید برخی قطعات به دلیل کمبود و یا نبود مواد اولیه مشکلاتی را ایجاد کرده است اما به طور قطع در مسیر نهضت داخلی سازی این دسته از قطعات، ماشین آلات قابل خرید هستند مگر ماشین آلات خاصی که نیاز به مجوزهای خاص داشته باشد بنابراین مهم ترین موضوع دانش فنی است که این نیز در اختیار برخی از شرکت ها و کشورهای خاص است.»
 
مقتدری ادامه می دهد:« دارندگان این دانش نیز به شرطی این دانش را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می دهند که خود در آن بازار حضور داشته باشند که در شرایط فعلی ایران این امر امکانپذیر نیست و یا این که با قیمت گزاف و با دور زدن تحریم ها قادر به فروش این دانش به ایران باشند».
 
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در موضوع داخلی سازی قطعات های تک باید حتی با عدم حضور شرکت ها درصدی پیش رویم هرچند که در بخش هایی دچار چالش خواهیم شد، تصریح می کند:« در حال حاضر برخی از شرکت ها توانسته اند دانش فنی مورد نیاز خود را از برخی کشورها خریداری کنند بنابراین نهضت ساخت داخل را باید نسبی بدانیم ».
 
وی در تشریح وضعیت تولید و داخلی سازی ECU و ایربگ داخلی و همخوانی آن با تیراژ خودروسازان نیز می گوید:« در صورت فراهم شدن منابع مالی تولید این قطعات در داخل امکانپذیر بوده و بدون شک موضوع دست نیافتنی در صنعت خودرو وجود نخواهد داشت . چه این منابع مالی منابع روتین و در قالب مطالبات قطعه سازان از خودروسازان باشد و یا خرید گران فناوری برای تولید این دسته از قطعات، به هر روی می تواند کمک بزرگی در مسیر داخلی سازی این قطعات متناسب با تیراژ تولید خودرو باشد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش ساینا s : لطفا کسی که دقیق میدونه اطلاع بده؟؟؟؟
ساینا : سلام دوستان پیگیری وضیت خودرو وقتی که یه مرحله به عقب بر میگرده تا چند روز بعد فاکتور میشه و تا چند روز بعد تحویل خودرو انجام میشه تو رو خدا هر که این مراحل گذرونده خبر بده یا هر کسی از دوستان که در جریان هست خواهش میکنم جواب بدید
امین : سلام بچه ها ماشین کسی بوده که فاکتوربشه؟
پانا پیش فروش 31خرداد : پانا قالپاق دوبار تبدیل اومد نزدم دیروز 29/3فاکتور شد
ساینا s : کسانی که یک مرحله عقب برگشتند چند روز بعد فاکتور شدن؟ چندروز بعد ساینا تحویل گرفتند؟ تو رو خدا جواب بدید
ساینا s : ببخشید شما چقدر وقت بعدش فاکتور شدی و تحویل گرفتی؟؟
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟