کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 

کمبود شدید نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو/ الزام پرداخت «کمک زیان» به خودروسازان از سوی دولت

 
بررسی آمار های تولید نشان می دهد که تولید خودرو در 4 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد کاهش داشته است، این در حالی است که خودروسازان با همه توان در حال افزایش تولید روزانه خود و تجاری سازی خودروهای ناقص موجود در کف کارخانه هستند اما کمبود نقدینگی فشار بسیاری به آن ها وارد کرده است.
 
ررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۶۶ هزار و ۹۶۱ دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۳۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد. 
 
این در حالی است که در چهار ماهه نخست پارسال ۴۳۲ هزار و ۵۲۸ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود. اگرچه خودروسازان تولید خود را افزایش داده و تلاش کرده تا تولید روزانه را به مرز 2000 دستگاه در روز و حتی بیشتر از آن برسانند اما تقریبا در تمامی آمار اعلام شده در چند نوبت این کاهش 30 الی 40 درصدی در تولید نسبت به نوبت مشابه مشاهده شده است. اگرچه خودروهای ناقص تجاری نشده بسیاری به گفته مسوولان در کف کارخانه ها باقی مانده که تلاش برای تجاری سازی آن ها نیز ادامه دارد.
 
اما مشکل کار کجاست که با همه تلاش های صورت گرفته همچنان تولید رونق نگرفته است؟ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال می گوید:« مشکل عمده خودروسازان کمبود نقدینگی است . از سویی نباید از این نکته نیز گذشت که خودروسازان در فروش های فوری که انجام می دهند دچار ضرر و زیان می شوند.»
 
 
او ادامه می دهد:« همانطور که می دانید دو شرکت بزرگ خودروسازی در بورس نیز حضور دارند و اطلاعات و آمار سهام و سود و ضرر سالیانه این خودروسازان منتشر شده و  این دو خودروساز هر کدام حدود 7 الی 8 هزار میلیارد تومان نیز ضرر کرده اند.»
 
 
نعمت بخش می افزاید:« سال گذشته به آقای جهانگیری نامه نوشتیم و عنوان کردیم که به دستور دولت مجبور شده ایم خودروها را به قیمت قبلی به فروش برسانیم دچار زیان شده ایم و در خواست کردیم طبق ماده 101 برنامه پنجم توسعه به کمک زیان بدهند که انجام نشد. ماده 90 اصل 44 نیز هم عنوان می کند که اگر دولت به هر دلیل قیمت را کمتر اعلام کند باید به بنگاه های تولیدی ضرر و زیان بدهند که این را هم نپرداخت نکردند.»
 
او اضافه می کند: «در چنین شرایطی سران ستاد قوا عنوان کردند که به خودروسازان وام بدهید. مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان ارز ریالی به ما وام دهند که 4 هزار میلیارد آن را در اواخر اسفند پرداخت کردند و مابقی آن نیز هنوز پرداخت نشده است. بنابراین خودروسازی ها از کمبود شدید نقدینگی رنج می برند. همان قد هم که دچار زیان شده ایم  و حتی شاید بیشتر به قطعه سازان بدهکار هستیم. قطعه سازان هم که توان مالی بالایی ندارند نمی توانند به اندازه کافی قطعه تولید کنند.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

صاحب نظر
2

پیشنهاد میشود دولت وجوه مورد نظر اختلاس گران عزیز را مستقیما به حساب آنان واریز کند ، رسوایی آن کمتر است !
19:39  1398/05/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد