رپورتاژ - جایگزین شدن تویوتا اریون به جای کمری باعث شد که تا مدتها این دو خودرو را با هم مقایسه کنند. از نظر مشخصات فنی واضح بود که کمری v6 فاصله زیادی تا اریون دارد. انگار رنگی نو به کمری زده باشند و لباسهای جدید به تنش کرده باشند. در گزارش زیر به تفاوتهای این دو خودرو نگاهی میاندازیم.
همانطور که گفته شد آریون از دل یک مدل کمری v6 به دنیا آمد. خودرویی که سریعتر، هوشمندتر و گرانتر از مادر خود به بازار رسید. اتاق اریون فضایی بزرگتر و راحتتری برای سرنشینانش دارد و اگرچه دکوراسیون سادهتری دارد اما قطعات آن باکیفیتتر هستند. همچنین تکراری بودن ظاهر بیرونی کمری میتواند دلیل دیگری برای خرید تویوتا اریون باشد. در هر فیسلیفت و تغییری که در این خودروی ژاپنی داده شده طرح و استخوانبندی کلی ثابت مانده است.
مشخصات فنی
از سوی دیگر اگر در کاپوت را باز کنیم با یک موتور 3.5 لیتری روبرو میشویم که شش سیلندر دارد اما موتور کمری با چهار سیلندر کار میکند. در اریون نیروی تولیدشده توسط یک گیربکس شش سرعته چرخها را به حرکت درمیآرد اما در کمری این انتقال نیرو با کمک جعبه دنده خودکار تیپ ترونیک انجام میشد. به همین ترتیب، تغییر دادن موتور در اریون باعث شده که شتاب آن از 9.6 ثانیه در 100 کیلومتر کمری به 7.4 ثانیه در اریون برسد. نا گفته نماند این موتور باعث شده که مصرف بنزین اریون بالا برود و از 8.2 لیتری که در شهر و بزرگراه مصرف میکرد به 9.9 لیتر برسد.
امنیت
از نظر ایمنی تویوتا اریون سعی کرده تا قدم بیشتری برای حفظ جان سرنشینان بردارد. اریون مجموعا شش کیسه هوا (شامل سرنشینان جلو، جانبی و پردهای) دارد اما در کمری v6 ما فقط شاهد دو کیسه هوای جلوی خودرو بودیم البته این تعداد برای کمری هیبرید به 10 کیسه هوا رسیده است.
اریون علاوه بر ترمز ABS و DB سیستم دیگری هم در خودرو وجود دارد که رانندگی را برای ما راحتتر میکند. سیستم TRC شبیه به همان ESP بوده اما در محیطهای لغزنده هم کاربرد دارد. مثلا در شرایط برفی به دلیل لیز بودن جادهها به کمک ترمز میآید تا رفتوآمد را راحتتر کند. ترمزهای VSC برای پیچیدن به چپ و راست چراخها را کنترل میکنند. اگر خودرویی مانند کمریهای قدیمی مجهز به این سیستم نباشد در زمین لغزنده با ترمز شدید به راست و چپ منحرف میشود.
بیشتر افرادی که به خرید تویوتا فکر میکنند، آنهایی هستند که میخواهند حداقل تا 10 سال خودرویشان را عوض نکنند. آریون یکی از بادوامترین سدانهای خانوادگی است که خیلی از رقبایش را از این لحاظ پشت سر میگذارد. این خودرو که از استرالیا به ایران رسیده در بازار دست دوم کشور ما با دو مدل اتاق خرید و فروش میشود. مثلا اگر سایت دیوار را با جست و جوی نام آریون بگردیم برخی از آریونها به نام اتاق xv40 آگهی شدهاند. این گروه دسته اولی هستند که اولینبار در سالهای 1009 تا 2011 به ایران آمدند. واردات گروه بعدی هم تا 2013 ادامه داشت اما از آن زمان به بعد دیگر نتوانست مجوز ورود خود را دریافت کند.
منبع : ویرلن