3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 

3 دلیل عقب ماندگی قطعه سازان از فناوری روز/ صنعت قطعه قربانی عدم تنوع محصول خودروسازان شد

 
شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی این روزها به دغدغه جدی مدیران و همچنین خریداران خودروی داخلی تبدیل شده و به اعتقاد قطعه سازان، نبود نظام مشخص در توسعه محصول از سوی خودروسازان بر روند فعالیت قطعه سازان نیز تاثیرگذار بوده و آن ها را از فناوری های روز دنیا و در اختیار داشتن آن، دور کرده است.
 
ناکارآمدی صنعت خودرو در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید در سال های گذشته باعث شده تا امکان بومی‌سازی قطعات با چالش جدی مواجه شود این در حالیست که یکی از برنامه‌ها و دستاوردهای توسعه محصول، توسعه مراکز مهندسی تخصصی اعم‌از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قطعه‌سازان است که بی‌شک این اتفاق به ارتقای کیفیت تولیدات کمک خواهد کرد.
 
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار با تاکید بر این که پشت هر نوآوری، افزایش توانمندی و استفاده از دانش فنی جدید خواهد بود، می گوید: وقتی خودروی جدید معرفی می شود همه دست اندرکاران تولید این خودرو را به سمت بومی سازی و تولید قطعات جدید این خودرو وا می دارد و از آن جا که گذر زمان فناوری های پیشرفته تری را وارد صنعت خودرو می کند، این روند باعث می شود تا قطعه سازان به سمت فناوری های جدید حرکت کنند.
 
وی دلیل دور ماندن و عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر را به چند دلیل می داند و می افزاید: مساله ای که در سال های گذشته وجود داشته و باعث شده تا قطعه سازان از این مسیر عقب بمانند و نتوانند خود را به روز کنند، رویکرد خودروسازان به واردات خودروهای سی بی یو و یا سی کی دی با هدف استفاده از منافع تولید این اقدام و پوشش سایر هزینه ها از اصلی ترین دلایل این امر بوده است.
 
این فعال صنعت قطعه ادامه می دهد: واردات قطعات از سایر کشورها به جای انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی و همچنین عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان با رویکرد قوی سازی بنیه مالی قطعه سازان از دیگر دلایل عقب ماندگی قطعه سازان در سال های اخیر بوده این در حالیست که در صورت تحقق هریک از این موارد این امکان وجود داشت تا آن ها علاوه بر تامین تولیدات روزمره، به سمت فناوری های روز حرکت کرده و تولید قطعات به روزتری داشته باشند اما با این حال نتوانستند این حرکت را انجام دهند و این امر باعث شد تا قطعه سازان ضعیف تر از همیشه باشند. 
 
رعنایی در ادامه در پاسخ به این که آیا وجود تعداد اندک قطعه ساز در تولید محصول جدید خودروساز باز هم می تواند در به روزرسانی قطعه سازان و استفاده آن ها از دانش فنی روز اثرگذار باشد، تصریح می کند: اگر قطعات مورد نیاز خودروسازان به قطعه سازان و ساپلایرهایی سفارش شود که تولیدکننده محصولات پرتیراژ هستند، می توانند کمک کننده باشد چرا که این دسته از قطعه سازان بخشی از سرمایه خود را برای هزینه و سرمایه گذاری اولیه در اختیار دارند که این امر به قطعه ساز کمک می کند تا در ساخت قالب ها جلو باشد.
 
وی اظهار می کند: به طور قطع تولید خودروهای جدید در ابتدا با تیراژ پایینی صورت می گیرد و در این شرایط برای قطعه ساز به صرفه نیست تا نسبت به راه اندازی قالب های گران قیمت برای تیراژ اندک اقدام کند اما اگر خودروساز برنامه تولید افزایشی اعلام و تعهد به خرید از قطعه ساز داخلی کند امکان انعقاد قرارداد بلند مدت، سرمایه گذاری و دریافت تسهیلات برای قطعه ساز وجود دارد در این شرایط می تواند وارد حوزه تولید قطعات با تیراژ اندک شود در غیر این صورت موفق نخواهد بود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 11 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 اتومات : سلام من امروز فاکتور شدم برام پیامک نیومد از تو سایت متوجه شدم تحویل ۳۰ مهر تیتانیوم
نبییان : سلام این دوستان که متوجه میشن مثلاپلاک شدن یامیگن چراغ فلان سبزشده براشون ازکجانگاه میکنن
Hemo j7 : بله…کلا 1/992 تکمیل وجه شده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : خدا از زبونت بشنوه...ولی فعلا برا ما دعوت نامه تکمیل وجه یا تبدیل نیومده
مهراد هفته آخر مهر : سلام دوستان الان تماس گرفتم سایپا .تحویل هفته آخر مهر گفتم چرا دعوتنامه صادر نمیشه گقت کلا هم فاکتو .هم تحویل هم دعوتنامه همه داخل تاخیر هستن صبوری بفرمایید......خدایا ما را از شر این سایپا نجات بده گفتم تقریبی کی ارسال میشه ک فکر تکمیل باشیم گفت اصلا چیزی مشخص نیس ک من بهتون بخوام بگم لعنت ب عوامل سایپا
x5far : سلام شما مه امروز تکمیل وجه کردین شامل کسری۱۳۰میلیون شدی؟
J7 Hemo : سلام دوستان تکمیل وجه امروز انجام شده برای (تحویل آبان ماه) …از امروز حدودا چقدر زمان میبره برای تحویل؟
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : تاریخ تکمیل وجه کی بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان اکستند : سلام من امروز زنگ زدم نمایندگی برای نیسان اکستند به من میگه هنوز مجوز پلاک نداده راهور بعد بهشون میگم می خوام انصراف بدم 40 روز هم پول ما خوابیده دسدتون نوش جون پول ما رو بدید میگه انصراف بزنی 3 ماه طول می کشه پولت برگرده عجب اشتباهی کردیم ای کاش بیرون آزاد می خریدم این ها هنوز مجوز پلاک ندارن اونوقت دارن میفروشن تو سایت.
محمد : دوستان بعد از فاکتور چند روز معمولا طول میکشه تا پلاک بشه
جواد : سلام واسه من پیامک تحویل اومده .ولی پیامک بیمه نیامده
محمد : در پاسخه به علی که میگی کشورهای پیشرفته ماشیناشون گاز سوزه باید بهت بگم دقیقا کدوم کشور منظورته؟فیلمای آمریکایی میبینی کدوم میرن گاز میزنن؟ اگه gas station به چشمت خورده باید بگم این اون نیست 😂😂😂
مهدی : سلام مجدد خدمت همه باز یه 207 پانا 30 روزه برنده شدیم خدارو شکر 12 تکمیل وجه کردیم فک کنم تا اخر ماه فاکتور بشیم رینگ الومینیوم
علی : سلام تبدیلی بودی یاپیش فروش
اصغر : فکر کنم مسئول ارسال خودروهای پلاک شده با پسرخالش که تازه یک تریلی قسطی گرفته قرارداد بسته کل نیسان های پلاک شده رو برسون دستشون 🤣 حالا حالا ها نوبت ما نمیشه خب مهربون ارسال نیسان پلاک شده آماده اینقدر طول می کشه 😡
ساینادوگانه : من هفته آخر مردادم هنوز فاکتور نشده تا دیروز تا 27 اسفند 403 رو فاکتور کردن زیاد عجله نکن دوست عزیز
Ex تکسوز : دوستان کسی 27،26 مهر ثبت نام کرده فاکتور شده باشه؟
علی : سلام دوستان بچه ها ماشین فاکتور بشه. پیامک میاد؟؟