تصمیم دولت برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا جدی است؟

 

تصمیم دولت برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا جدی است؟

 
واگذاری سهام دولتی ایران‌خودرو و سایپا با مصوبه‌ی هیئت واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی وارد مرحله‌ی جدیدی شده که دخالت دولت در سال‌های گذشته‌، نتیجه‌ای جز زیان انباشته‌شدن و تشدید مشکلات این شرکت‌ها نداشته است.
 
 
آنچه مشخص است دولت برای بازگشت تولید به روال عادی و سروسامان‌دادن به بازار، مسیرهای مختلفی طی کرده؛ حال‌آنکه این مسیرها تاکنون نتوانسته در کاهش تنش‌ها مؤثر واقع شود. هرچند خودروسازان و دولت بازگشت تحریم‌ها را عاملی مهم در شدت آشفتگی خودروسازی و بازار می‌خوانند، آنچه مشخص است، مشکلات این صنعت و زیان انباشته‌ای که حرکت خودروسازی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده، موضوعی نیست که یک‌شبه یا با وقوع تحریم‌ها اتفاق افتاده باشد؛ بلکه ایرادهایی همچون مالکیت دولتی و به‌دنبال آن ساختار مدیریتی غلط، نقش اساسی در‌این‌زمینه ایفا می‌کند. بر‌این‌اساس، دولت با آگاهی از ایرادات ذکرشده سال‌ها است که در اصلاح مشکلات ساختاری مصلحت‌اندیشی کرده؛ هرچند برای این مصلحت‌اندیشی نیز هزینه‌ی گزافی پرداخت کرده است. 
 
 
دکتر حسن روحانی اولین رئیس‌جمهوری است که خواستار خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز و فروش سهام این شرکت‌ها به خودروسازان خارجی بود؛ به‌طوری‌که در اجلاس ۲۰۱۴ داووس، وعده‌ی فروش سهام خودروسازان کشور را حتی درحد ۱۰۰ درصد به خارجی‌ها داد و اعلام کرد دولت آمادگی لازم را برای این موضوع دارد. جدا از اجلاس ۲۰۱۴ داووس، رئیس‌جمهور در چند نوبت نیز از لزوم خروج دولت از صنعت خودرو صحبت و حتی تأکید کرد دولت بنگاه‌دار خوبی در‌این‌زمینه نیست. افزون‌براین، رئیس‌جمهور در همایش صنعت خودرو ایران که در سال ۱۳۹۵ برگزار شد، بار دیگر بر موضع خود تأکید و عنوان کرد خروج دولت از خودروسازی، نه‌تنها می‌تواند در قالب سهام‌فروشی به داخلی‌ها انجام شود؛ بلکه امکان اجرای آن ازطریق واگذاری سهام به بخش خصوصی خارجی نیز وجود دارد.
 
 
 
حالا با نابه‌سامانی‌هایی که درحال‌حاضر بر صنعت خودرو سایه انداخته و دولت نیز به هزینه‌بربودن حکم‌فرمایی خود پی برده، مصلحت‌اندیشی را ظاهرا کنار گذاشته و تصمیماتی برای واگذاری سهام خودروسازی گرفته است. درهمین‌حال، هزینه‌های دولتی‌بودن صنعت خودرو را تنها می‌توان در نتایج صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده میان‌دوره‌ای ۹ ماهه‌ی منتهی به ۳۰آذر۱۳۹۷ مشاهده کرد؛ به‌طوری‌که صورت‌های مالی یادشده نشان‌دهنده‌ی زیان ۱۱ هزار میلیاردی ایران‌خودرو و سایپا است. افزون‌براین، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز به روایتی به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین، تحمیل نیروی انسانی مازاد و بی‌ثباتی در سیاست‌ها و استراتژی‌ها و نظام قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان ازجمله تبعات دولتی‌بودن خودروسازی دانست.
 
بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد دولتی‌ها خصوصی‌سازی یا به تعبیری واگذاری سهام در خودروسازی را چاره‌ی کار برای برون‌رفت از بحران کنونی می‌دانند. حال این سؤال مطرح است: آیا باتوجه‌به اوضاع وخیم خودروسازی کشور، دولت زمان مناسبی برای واگذاری سهام انتخاب کرده است؟ در‌این‌زمینه برخی از کارشناسان معتقدند دولت زمان مناسبی برای واگذاری سهام در نظر نگرفته و برخی دیگر معتقدند زمان اجرای این طرح بسیار دیرهنگام است؛ اما بازهم می‌تواند تاحدودی بر حل مشکلات صنعت خودرو مؤثر واقع شود.
 
طبق خبری که هفته‌ی گذشته منتشر شد، سازمان خصوصی‌سازی جزئیات عرضه‌ی سهام متعلق به دولت در ۱۸ شرکت حاضر در بازار سهام را در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرده است. در این نامه که در جلسه ۴خرداد۱۳۹۸ هیئت واگذاری مصوب‌شده، عرضه‌ی سهام بسیاری از شرکت‌ها ازجمله ۱۴.۰۴ درصد سهام شرکت ایران‌خودرو و ۲۳ درصد سهام شرکت سایپا پیش‌بینی شده است.
 
 
حالا نیز به‌نظر می‌رسد قطعه‌سازان مشتری خرید سهام دولت در خودروسازی هستند. به‌گفته‌ی برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو با وجود زیان انباشته، کمبود نقدینگی، بدهی و تعداد زیاد کارگران، کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به خرید سهام خودروسازی است و تنها قطعه‌سازان ذی‌نفع به خرید سهام دولتی تمایل دارند. بااین‌حال، این سؤال مطرح می‌شود که با واگذاری سهام دولت، حمایت‌ها از این صنعت تداوم پیدا خواهد کرد یا دولت همانند دیگر شرکت‌های خصوصی حمایت‌های خود را محدود می‌کند؟
 
در همین زمینه، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری سهام خودروسازان به قطعه‌سازان صحیح است یا خیر، می‌گوید:
 
از دیدگاه من، این موضوع اشکالی ندارد. اگر کنسرسیومی از قطعه‌سازان برای این کار تشکیل شود، بسیار مناسب خواهد بود. به‌هرحال چه کسی بهتر از قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان وجود دارد؟ قطعه‌سازان تمام زیروبم صنعت خودرو و خودروسازان را می‌دانند. البته، سازمان بورس در‌این‌زمینه ضوابط و مقررات خاص خود را دارد و این ماجرا را پیش‌بینی می‌کنند و احتمالا برای فروش سهام خودروسازان مزایده‌ای در کار خواهد بود. در تمام دنیا ثابت شده دولت‌ها بنگاه‌دارهای خوبی نیستند. اگر کل خودروسازی خصوصی بود، دست این صنعت برای دورزدن تحریم‌ها بازتر بود.
 
بحث اهلیت‌داشتن خریدار سهام خودروسازان موضوع دیگری است که باعث شده واگذاری آن به‌سختی انجام شود. به‌احتمال فراوان واگذاری خودروسازان به‌همین‌دلیل با تأخیر بسیاری انجام خواهد شد. مسئله‌ی دیگر، بزرگ‎بودن سهام خودروسازان به‌لحاظ ارزش قیمتی آن است؛ مسئله‌ای که واگذاری سهام ازطریق دولت را دوچندان سخت‌تر می‌کند.
 
 
دبیر انجمن خودروسازان دراین‌باره می‌گوید:
 
در بحث خرید سهام باقی‎مانده‌ی سازمان گسترش و نوسازی در خودروسازی‌ها، هم اهلیت خریدار اهمیت دارد و هم قیمتی که می‌خواهند بابت سهام پرداخت کنند. هیئت واگذاری حتما این موارد را پیش‌بینی خواهد کرد؛ اما درمجموع، از دیدگاه من قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان هیچ منعی ندارند. 
 
ارزش درخورتوجه سهام و بحث واگذاری، موضوع دیگری نیز مطرح می‌کند و آن‌هم دست‌به‌دست‌شدن سهام خودروسازان بین شرکت‌های خصوصی دولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی و موارد این‎چنینی است. شایعه‌ی دیگری که این روزها مطرح شده، نیم‎نگاه شرکت‌های فولادی به سهام خودروسازان است.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : احتمالا سال بعد این موقع
علیرضا x5 شهریور : سلام سپاس از شما بزرگوار بابت راهنمایی خوبتون
شاهین هفته : بر اساس سخا گفتن که برج 11 فاکتور شده بعضی از مشتریان احراز رو بعدا انجام دادند
سهند ۷اردیبهشت : دعوتنامه بعد تعطیلات نوروز اومد من ۷اردیبهشت تکمیل کردم ۲۴۵،۵۰۰۰،۰۰۰
میرزاده مشفقی : دوستان عزیز درود بر شما خیلی میببنم دارید حرص میخورید و در تماس با کارشناسان سایپا هستید خواستم یه واقعیتی رو بگم .. کارشناسان تلفنی سایپا هیچی نمیدونن فقط تلفن جواب میدن که بگن پاسخگو هستن وگرنه از هیچی اطلاع ندارن یا اگر دارن به مردم حرفی نمیزنن برای مثال من خودم 14 اسفند باهاشون تماس گرفتم گفتن فعلا خبری از فاکتور شاهین پلاس نیست احتمالا میره بعد تعطیلات عید ولی فرداش برام فاکتور شد و یک هفته بعد تحویل گرفتم به شما هم توصیه میکنم با اینا تماس نگیرید. ارامش خودتون رو حفظ کنید اینا مجبورن دیر یا زود ماشینتون رو تحویل بدن اونم با جریمه .. اگر نمبتونید کاری کنید میتونید به وزارت صنعت معدن شکایت کنید یا اینکه یک تجمع صلح امیز جلوی سایپا برگزار کنید تا صداتون شنیده بشه ... شاید تحویل ندادن خودرو سه دلیل داشته باشه ، یا گرانی مجدد ، یا بالا بردن تقاضای شاهین و یا کمبود قطعه
وکیل دادگستری : دوستان دقت بفرمایید اون چیزی که توی قرارداد بعنوان 36 درصد سالیانه که ماهیانه سه درصد میشه تا زمان فاکتور شدن نوشته شده و این بعنوان وجه التزام قراردادی هست . ولی دقت بفرمایید مطابق قانون مدنی تحویل مبیع از لوازم عقد بیع هست تا فروشنده مبیع را تسلیم نکند مشتری میتواند الزام اونا به تحویل و مطالبه خسارت نماید . پس دوستان باید در مورد خسارت قایل به تفکیک بشند و دو خواسته در دادخواست مطرح کنند 1_ مطالبه وجه التزام قراردادی ماهانه سه درصد که باید تا روز دادخواست محاسبه و هزینه ی دادرسی اون پرداخت بشه 2_ مطالبه خسارت ناشی از عدم تحویل از تاریخ فاکتور شدن لغایت تحویل مبیع با جلب نظر کارشناس علی الحساب مقوم به 21000000 ریال
رسول : درود من فروش فوری ۱۰ خردادماه هنوز فاکتور نشده
حسین : دوستان تا چه تاریخی فاکتور شده.من فروش فوری هستم .تارا دستی رنگ‌ سفید .تحویل 2 تیر تو‌ قراردادم نوشته به نظرتون کی فاکتور میشه.
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : منم هستم از اردبیل آذر T9 مشکی ۷ ماه گذشته حتی شاسی هم نشدیم
علیرضا : مردم نون شب ندارن دگ تموم شد بتونن همه ماشین بخرن، چی میگی انقد وضع مردم خوب شده همه هجوم میارن ماشیای کرمان موتور که از یک میلیارد شروع میشه بخرم🤣🤣🤣🤣🤣
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد سلیمه : داداش خبری نیس الان نگاه کردم
هادی اریزو 5 : من برج یازده خریدم فاکتور شدم مدارک در حال ارسال هست
هادی اریزو : به احتمال زیاد آخر های همین برج گیرت میاد دیگه
هادی اریزو : احمق که هستی حداقل آمار اشتباه نده این حرفی که تو بی شعور میزنی مال ایران خودرو هست
کوییک : کسی میدونه شماره درخواست صدور چک چیه در صفحه وضعیت خودرو افتاده
حمید تحویل مرداد : هه بگو به خدا تو با این همه هوشو ذکاوت داری تو این مملکت حیف می شی
سایناتکمیل وجه 29بهمن : ای لعنت برسایپا ماهم 29بهمنیم دیگه پس چرافاکتورنشدیم الهی خیرنبینن خسته شدیم دیگه انگارمفت میخوان ماشین بدن بی وجدانا13ماهه پول دادیم خدایاخودت نجاتمون بده ازدست سایپا
مریم : سلام . دوستان جریمه تاخیر که ایرانخودرو پرداخت کرد نصف جریمه تاخیر روی سایته.... چرا؟؟؟
اطلس آذر : انشاالله امروزفاکتورمیشی
حمید : تحویل پیمانکار حمل شده ؟