از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 

از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 
 یکی از مشکلاتی که تحریم صنعت خودرو ایجاد می کند، تلاطم بازار خودرو است.از سال گذشته با توجه به انکه خودروسازان در تامین قطعات و مواد اولیه و تولید خودرو با چالش جدی مواجه شدند بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه شده و طبیعتا قیمت ها نجومی شد به طوری که از فرودین سال  گذشته تاکنون برخی خودروها در بازار خودرو افزایش قیمت 100 درصدی پیدا کردند.
 
در چنین شرایطی بحث آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد و خودروسازان در تلاش بودند تا با اعمال افزایش قیمت ها بتوانند با تامین نقدینگی چرخه تولید خودرو را به حالت طبیعی خود بازگردانند و در این بین مسولان مرتبط و غیرمرتبط با صنعت خودرو اظهار نظرهای گوناگون داشته اند.
 
در زمان وزارت شریعتمداری در وزارت صمت، طی ابلاغیه ای ،تنها مرجع قیمت گذاری کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اعلام شد و از همان لحظه بحث کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد،شورای رقابتی که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازارها وظیفه قیمت گذاری را برعهده داشت.
 
اما آذر ماه سال گذشته در حالی که شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو خارج شده بود طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد. در این نامه آمده بود که  براساس مفاد بند 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط بازار کالا و خدمات انحصاری بر عهده شواری رقابت است و براساس تصمیم این شورا،خودروهای انحصاری  تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی ، قیمت گذاری شده است.
 
در ادامه این نامه محاسبه فرمول مد نظر شورای رقابت قیمت برخی خودرهای تولید داخل شامل دستورالعمل تعیین قیمت گذاری شورای رقابت ذکر شده و در آن مثلا خودرو پراید 18، تیبا 23 و ساینا 26 میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند. آن روز ها تصور نمی شد بار دیگر شورای رقابت به صحنه قیمت گذاری خودروهای داخلی بازگردد  و این نامه جدی گرفته نشد. اما این امر در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو و با تصویب نمایندگان مجلس صورت گرفت و به نظر می رسد شورای رقابت همه تلاش خود را برای بازپس گیری قیمت گذاری خودرو و این موضوع به کار گرفته بود.
 
در همین راستا رضا شیوا در مصاحبه گفت و گوی ویژه خبری در­شبکه دو سیما اظهار کرد: «وقتی بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می‌کند، سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار بی معنی است، زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می‌شود؛ بنابراین قیمت بازار را عملا خودروساز تعیین می‌کند.رئیس شورای رقابت افزود:  قیمت گذاری  خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود، زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد.»
 
به هرترتیب شورای رقابت یک بار دیگر مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی پر تیراژ شد و این روش قیمت گذاری نکوهش شده و از نظر بسیاری از کارشناسان منسوخ شده دوباره به چرخه قیمت گذاری خودرو بازگشت. اما مشخص نیست چه توجیحی برای این موضوع وجود دارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : 13 خرداد نداره از ۱۷ خرداد تا ۴ تیر اگه اشتباه نکنم
بابک : سلام شما تاریخ صدور دعوتنامتون هفته چهارم خرداد بود؟یک ماه مونده پیامک تکمیل وجه اومد براتون؟چند روز مهلت تکمیل وجه میدن؟لطفا جواب بدید
بابک : سلام شما موعد تحویلتون کی بود که ۲۲ اردیبهشت تکمیل وجه کردین؟
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : سلام ،امروز تو جاده تهران به قم یه تریلی از سایپا دیدم ۵ تا نیسان بارزده بود یه شاهین پلاک ۹۸،،،دوست عزیز ماشینت داره میاد😅 انشالله ماشین همه ثبت نام کننده ها به زودی،،یه تریلی هم اطلس وکوییک و دوتا شاهین بود که پلاکشونو ندیدم دوتا تریلی هم وانت پراید،نا امید نباشید خدا بزرگه ،میدونم سخته چون با زحمت سرمایه جمع کردیم ولی تا حالا خدا کنارمون بوده ازین به بعد هم هست
شاهین g : بچاپ بچاپه با پول ما برای خودشون خونه و ماشین میخرن حقوق نجومی میگیرن بهترین سفر خارجه میرن معلومه که ماشین نمیدن من اگه برگردم عقب هیچوقت سمت این شرکت دزد نمیرم نهادهای نظارتی رو هم با پول میخرن اعتراض هم کار به جایی نمیبره وگرنه این همه ماها رفتیم اعتراض چی شد ۱ دونه رو هم فاکتور نکردن خدا نابود کنه ظلمو خدا نابود کنه ظالمو خدا حق این مردم زحمت کش از این دزدا بگیره امیدوارم روزی برسه اینا تو همین دنیا به سزای اعمالشون برسن
شاهین g : شاهین g بعید میدونم تحویل بدن چون جایی من ندیدم شاهین g برای فروش بذارن شاید چند تا باشه دوستان پولمونو خوردن یه اب هم روش جریمه تاخیر هم ۸ماه بعدش میدن شایدم ۱سال بعد که ارزش پول تقریبا صفر میشه چون اون مدیر فروش گفت تازه الان دارن جریمه تاخیر های برج ۸ سال پیشو میدن
محمد : دوستانی که اشاره می کنندهنوز خودرو ما شاسی نشده ویا اینکه چند روز است که شاسی شده منظور چه روندی از مراحل واگذاری می باشد؟ خواهشن در اینخصوص روشنگری بفرمائید تا متوجه موضوع بشویم.
شاهین g : ۱۰۰۰بارم بریم جلو شرکت سایپا اعتراض کنیم فایده ایی نداره اینا انقدر حروم خوردن عادت کردن خیلی راحت دروغ میگن بعدش به ریشمونم میخندن باید بریم جلو دادستانی تجمع کنیم که اونا بهشون فشار بیارن اگرم دادستان کاری نکرد یه جای دیگه
مجتبی : 28 واربز کردم که 2روز پیش پیامک کارت طلایی امد امروز پیامک درمورد گارانتی ماشین امد فکر کنم تا پنج شنبه تحویل بدن
V1plus : داداش میگی چ تاریخی فاکتور شدی ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل 207 : ممنون نخیر نمد کاپوت نداره
Ebi : دو ماه زودتر از تاریخ تحویل یا 3 زودتر
5دنده فوری تحویل14 مرداد : سلام برا شما موعد تحویل چی نوشته؟من تا دیروز زده بود فاقد صف فاکتور الان شده دهه3تیر درحال فاکتور میباشد.شماره قرادادت هم بگو.من 154571هست 6رقم اولش
امیر : باید تبدیل رینگ بزنی تا زودتر فاکتور بشی تا زوتر اوکی بشه
کوییک s : سلام دوستان .دعوتنامه کوییک s چند وقت، قبل از تاریخ تحویل می آید ؟و چقدر زمان برای واریز وجه هست؟
گمنام : شماره درخواست و پذیرش و کد ملی بزار اگه راست میگی
دنا 6 دنده 31 تیر : اونایی که تبدیل رینگ زدند فاکتور شدند؟؟
دنا 6 دنده 31 تیر : سلام اونایی که تبدیل رینگ زدند فاکتور شدند خواهشا جواب بدهند
Zari : سلام هرچی سرچ میکنم چیزی برام بالا نمیاره درمورد کلیپ
امیر : باید تبدیل رینگ بزنی تا زودتر فاکتور بشی