از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 

از بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری خودرو تا تداوم تئوری های غلط

 
 یکی از مشکلاتی که تحریم صنعت خودرو ایجاد می کند، تلاطم بازار خودرو است.از سال گذشته با توجه به انکه خودروسازان در تامین قطعات و مواد اولیه و تولید خودرو با چالش جدی مواجه شدند بازار خودرو با کمبود عرضه مواجه شده و طبیعتا قیمت ها نجومی شد به طوری که از فرودین سال  گذشته تاکنون برخی خودروها در بازار خودرو افزایش قیمت 100 درصدی پیدا کردند.
 
در چنین شرایطی بحث آزادسازی قیمت خودرو مطرح شد و خودروسازان در تلاش بودند تا با اعمال افزایش قیمت ها بتوانند با تامین نقدینگی چرخه تولید خودرو را به حالت طبیعی خود بازگردانند و در این بین مسولان مرتبط و غیرمرتبط با صنعت خودرو اظهار نظرهای گوناگون داشته اند.
 
در زمان وزارت شریعتمداری در وزارت صمت، طی ابلاغیه ای ،تنها مرجع قیمت گذاری کالا، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار اعلام شد و از همان لحظه بحث کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح شد،شورای رقابتی که برای جلوگیری از انحصاری شدن بازارها وظیفه قیمت گذاری را برعهده داشت.
 
اما آذر ماه سال گذشته در حالی که شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو خارج شده بود طی نامه ای به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دستورالعمل تعیین قیمت خودرو را تشریح کرد. در این نامه آمده بود که  براساس مفاد بند 5 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  وظیفه تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت ، مقدار و شرایط بازار کالا و خدمات انحصاری بر عهده شواری رقابت است و براساس تصمیم این شورا،خودروهای انحصاری  تولید داخل بر اساس فرمول سقف قیمتی ، قیمت گذاری شده است.
 
در ادامه این نامه محاسبه فرمول مد نظر شورای رقابت قیمت برخی خودرهای تولید داخل شامل دستورالعمل تعیین قیمت گذاری شورای رقابت ذکر شده و در آن مثلا خودرو پراید 18، تیبا 23 و ساینا 26 میلیون تومان قیمت گذاری شده بودند. آن روز ها تصور نمی شد بار دیگر شورای رقابت به صحنه قیمت گذاری خودروهای داخلی بازگردد  و این نامه جدی گرفته نشد. اما این امر در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو و با تصویب نمایندگان مجلس صورت گرفت و به نظر می رسد شورای رقابت همه تلاش خود را برای بازپس گیری قیمت گذاری خودرو و این موضوع به کار گرفته بود.
 
در همین راستا رضا شیوا در مصاحبه گفت و گوی ویژه خبری در­شبکه دو سیما اظهار کرد: «وقتی بازار انحصاری است و قیمت را فقط خودروساز تعیین می‌کند، سیاست قیمت‌گذاری در حاشیه بازار بی معنی است، زیرا اگر خودروساز عرضه را کم کند، قیمت بازار افزایش می‌یابد و اگر عرضه افزایش یابد، قیمت کم می‌شود؛ بنابراین قیمت بازار را عملا خودروساز تعیین می‌کند.رئیس شورای رقابت افزود:  قیمت گذاری  خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار از ابتدا اشتباه بود، زیرا در وضع کنونی بازار معنا ندارد و تا وقتی تولید افزایش نیابد، نمی‌توان براساس دستورالعمل قیمت خودرو را کاهش داد.»
 
به هرترتیب شورای رقابت یک بار دیگر مسوول قیمت گذاری خودروهای داخلی پر تیراژ شد و این روش قیمت گذاری نکوهش شده و از نظر بسیاری از کارشناسان منسوخ شده دوباره به چرخه قیمت گذاری خودرو بازگشت. اما مشخص نیست چه توجیحی برای این موضوع وجود دارد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : چطوری باید رفت تو سایت ببینیم فاکتور شدیم یا نه یا پیامک میاد
شاهین جی ال تیر ماه : نمیدونم خردادیا خیلی مونده برسه به تیر
نسترن : سلام و خسته نباشید دوستان عزیز که فاکتور شدن بعد از هشتم sbrهم براشون هست یا نه فکر میکنم بعد از هشتم sbr نداره و خود هشتم فاکتور نشده چون از قبلش sbr بهش اضافه شده بود البته حدس و گمان هست
شاهین پلاس 14اردیبهشت : سلام کی براتون پیامک اومده؟ پس چرا واسه من نیومده؟
مسلم : سلام دوستان کسی اطلاع داره تکمیل وجه شاهین پلاس آبان کی میاد؟ اصلا تا چه ماهی شاهین پلاس دعوتنامه فرستادن؟
T9 : باسلام دوستان عزیز مرداد ماه دو مرحله ایی t9ثبت نام کردم فعلا هیچ خبری نیس کسی هست تو این شرایط
محمدx5 : نه بابا ما شاسی هم نشدیم چه برسه به پلاک و بیمه
یاسر ۱۵ اردیبهشت تکمیل وجه شاهین پلاس : سلام. برای من پیامک تغییر رنگ اومده ولی در اخر مینویسه مجوز تغییر رنگ خودرو صادر نشده است. کسی میدونه مشکل چیه؟
J7 اردیبهشت : سلام از ثبت نامی های دومرحله اردیبهشت ، کسی بیمه و پلاک شده ؟
حمید : من یه ساینا ۳ماه پیش تحویل گرفتم با ۴ماه تاخیر که سود تاخیر ش۴۵میلیون ولی متاسفانه هنوز ندادن ومیگن معلوم نیست ولی حوالش دو ماه پیش صادر شده خدا داند تو حساب کی ریختن تا باهاش کار کنه بعد پول مردم رو نمیدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسلم : سلام وقتی آماده برای صدور فاکتور تیک میخورد بعد از چند روز تقریبن فاکتور شد تیک میخوره ممنون میشم راهنمای کنید
مسلم : سلام وقتی آماده برای صدور فاکتور تیک میخورد بعد از چند روز تقریبن فاکتور شد تیک میخوره ممنون
حاتمی : خسته نباشید . وقتی آماده برای صدور فاکتور تیک میخورد بعد از چن روز تقریبن فاکتور تیک میخورد
ف : سلام کسی خبر داره سود تاخیر هارو کی میدن؟
اطلس : سایپا همه راه ها رو بلده، اون موقع میاد از سود تاخیرها برمیداره . اینا برای خودشون راه زیاد گذاشتن که مردم رو بدبخت کنند.
اکستند دوگانه : من نقدی 26برج،7ثبت نام مردم. هنوز پلاک نشده
اطلس00 : فعلا اونایکه فاکتور شدن تحویل بگیرن روند فاکتور دوباره شروع میشه بستگی به فاکتور کردنشون داره مثلا این سری از 21 تیر تا 7 مرداد باهم فاکتور شدن سایپا سر یه حرف نمیمونه
پوریا پانادی : طرح های عادی دوماه قبل تحویل فرسوده یک ماه قبل تحویل
اطلس بهمن : اینا تااخربهمن باید تحویل بدن ماشینو چون تواسفنماه پلاک 405 صادرمیشه چون قبلا تکمیل وجه کردن افراد اینا مالیات هزینه های دیگه رو نمیتونن دوباره از مشتری بگیرن تااخربهمن همه معوقات تحویل داده میشه
پیش : چقدر واریز کردی؟