واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 

واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 
موضوع واردات خودروهای دسته دوم با کیفیت در حالی در چند روز اخیر به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود.
تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودروهای دسته دوم چینی و احتمال ورود آن ها به خاورمیانه می گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودروها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است».
 
 وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند».
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که حدود یک سال است که واردات خودروهای نو به ایران به دلیل صرفه جویی ارزی متوقف شده و خودروهای وارداتی نیز در گمرکات دپو شده اند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در حالی که برای واردات همه این خودروها باید از کشور ارز خارج شود، چه تفاوتی میان خودروهای دسته دوم و نو وجود دارد ؟ آیا سازوکار قانونی، الزام برای ارایه خدمات پس از فروش، سن خودرو، کشور سازنده و مواردی از این دست در این موضوع دیده شده است؟
 
وی با اشاره به طرح موضوع واردات خودرو دسته دوم در بازه زمانی خاصی می افزاید:« در دوره ای از زمان دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود و به دلیل این نفوذ بر این شرکت ها، واردات خودروی دست دوم را ممنوع اعلام کرد چرا که قیمت این خودروها به میزان کارکرد از 25 تا 70 الی 80 درصد کاهش می یافت و در این شرایط امکان خرید خودروی خارجی با مدل پایین تر به قیمت یک خودروی صفر کیلومتر داخلی وجود داشت که در عمل به دلیل حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع اعلام شد».
 
دادفر با بیان این که واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخابی برای مصرف کنندگان می شود، تصریح می کند:« در آن بازه زمانی امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت که عملیاتی نشد و مطرح کردن چنین بحثی در شرایط فعلی که دولت در جنگ اقتصادی و ارزی قرار دارد تنها یک نکته انحرافی است و حتی فکر کردن به این موضوع نیز اتفاق ناخوشایندی  است زیرا اصل موضوع را از بین می برد».
 
این فعال حوزه تجارت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر بحث که اصل واردات زیرسوال است مطرح کردن واردات خودروهای دست دوم ضرورتی ندارد، اظهار می کند:«در شرایط فعلی این پرسش مطرح می شود؛ در بازه زمانی که واردات و وتولید وجود داشت، چرا واردات خودروهای دست دوم ازاد نشد؟ بنابراین صحبت در این باره تلف کردن وقت و انحراف از اصل موضوع است و نتیجه ای را حاصل نمی کند».
 
وی می افزاید:« ضمن آن که اگر خودروهای صفر کیلومتر امکان واردات از طریق تامین سرمایه خارجی را داشته باشند، خودروی دست دوم این امکان را هم ندارد و باید برای آن ارز از کشور خارج شود بنابراین این اظهارات حرف درستی در شرایط فعلی کشور نبوده و تنها یک کار پوپولیستی است که ذهن ها را از اصل موضوع که خروج خودروهای دپویی از گمرکات است، منحرف می کند،ضمن آن که مشکل ما واردات نیست زیرا دولت در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و ارزی برای واردات خودرو ندارد».
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود سازوکار قانونی و همچنین مشخص نبودن حجم واردات و همچنین دریافت خدمات پس از فروش از شرکت سازنده نیز می گوید: « این نظریه وجود دارد که هرایرانی باید قادر باشد در طول عمر خود هر 10 سال یک بار به انتخاب خود یک خودرو وارد کند، به شرط آن که شرکت خدمات دهنده در ایران حضور داشته باشد و نیازی به اجازه گرفتن از شرکت خدمات دهنده نیز نباشد به طوری که ورود کالا به کشور تنها منوط به وجود نماینده آن در کشور باشد نه در ارائه خدمات». 
 
دادفر با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو و داشتن نمایندگی در ایران نیز تصریح می کند:« در این شرایط باید سن مشخصی نیز برای واردات خودرو تعیین شود این در حالیست که هم اکنون خودرویی با حداکثر سن 5 سال پس از تولید و مسافت بالای 100 هزار کیلومتر خودروی مناسبی به شمار می رود که ارزش واردات خواهد داشت. بنابراین تا زمان مشخص نشدن این موارد واردات خودرو دسته دوم توجیهی نخواه داشت».
 
به گفته وی، « بنابراین مطرح کردن واردات خودرو دسته دوم در شرایط فعلی ارزی و جنگ اقتصادی موجود ضرورتی ندارد ضمن آن که زیرساخت ها و قوانین آن نیز در کشور موجود نیست هرچند که در این شرایط، تنها ایجاد  بازار آزاد انتخابی منجر به  افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان خواهد شد». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : ما از تو خونه هوا تو داریم داداچ. ‌‌برو. برو داخل ۴ تا فوش هم بده ۲ تا شیشه هم‌بشکون😁😍🤣🤣🤣
مقدم : تا 16 ام یا 17 ام اسفند فاکتور شده . بستگی داره به تعداد ثبت نام کنندگاه در این دو سه روز هرچی کمتر باشن زودتر میرن روزهای بعدی وگرنه زمان میبره . قانون و حساب کتابی نداره. مثل همین حرکت تعجب آورشون که جمعه اومدن شروع کردن به فاکتور کردن
محمد : در جواب ناهید : ناهید جون من اون محمده نیستم خب. منم بفکر ماشین خودنم. مگه‌بقیه بفکر کسای دیگه هستن😁😁
محمد : ناهید جون من جای کسی جا نزدم خودمو. خب منم محمدم دیجه
X5 سفید : منم فروش سازمانی بودم امروز زنگ زدن واسه تحویل تهران تحویلی ثبت نامی آذر بودم
محمود : کلا ۷ نفر پاشدن رفتن بهانه رو دست سایپا بدن برای گرونی و صدور مجوز افزایش قیمت صمت فاکتور هم باز احتمالا کلا قطع میشه
محمد : کلا ۷ نفر پاشدن رفتن خب حالا چی شد رفتین؟گرون کنن راحت میشین؟
مهدی : سلام دوستان من ۱۲/۱۹تکمیل وجه کردم،هنوز فاکتور نشده مشخصی نیست کی فاکتور میشه پرداهتی اولم ۵/۳۱بوده،داره یکسال میشه متاسفانه
شاهین اسفند : منظورم این بود اخرین واریزیتون چه تاریخی بود چند اسفند ریختین پولو
امیر علی : سلام.وقت بخیر.دوستان انشاا... ک هرچی زودتر ماشینتون دستتون برسه ولی تارا دستی تیتانیوم سرامیک ک تحویل 30 بهمن1403 بود امروز خدارو شکر فاکتور شد.کی دگه دستم برسه خدا میدونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : سلام امروز کسی فاکتور شده؟اگه کسی شده خبر بده
مهدیm : شک نکن از14 تیر به بعد میشه
RS تحویل هفته چهار اردیبهشت : دوستان سلام پذیرش 18 دی هستم 31 فروردین تکمیل وجه کردم13 خرداد فاکتور شدم اما پلاک نشدم هنوز امروز 17 خرداد پیامک حضوری اومده برام به نظرتون کی ماشین به دستم میرسه ...طرح مادران هستم
اطلس azar : سلام دوستان منم اطلس آذرماه سفید قرمز واریزی اول اسفند ماه 1402تحویل آذرماه 1403 تکمیل وجه 11 اسفند ماه 403 سخا همون روز . سامانه 136 شکایت و پیگیری کردم خداروشکر4خرداد فاکتور و6 خرداد پلاک شد امروز نمایندگی تماس گرفت که بیا تحویل بگیر. فقط شکایت کنید سامانه 136 سازمان بازرسی و مستندات هم ارائه بدین تا به نتیجه برسه.من شرکت سایپا و مدیران بی لیاقتش رو حلال نمیکنم چون هم افرایش قیمت شامل من شد هم با چندماه تاخیر حساب کردم اگه ماشین رو بفروشم 100 میلیون ضرر کردم چون برا ثبت نام اولیه طلا فروخته بودم. خدا لعنت کنه مدیران بی لیاقت خوردو سازی رو!!!!!
فاکتور نشونده : Rs تحویلی هفته چهارم اردیبهشت ثبت نام 10 دی، پذیرش 11 دی، تکمیل وجه 31 فروردین، همچنان در انتظار فاکتور!
کارشناسا بزار خودرو : قیمت خودروها افزایش خواهند داشت
ممد : دوستان اگه کسی فاکتور میشه ممنون میشیم اطلاع رسانی کنید
کارشناسا بازار خودرو : افزایش قیمت خودرو در ماههای اتی
اطلس آذر اصفهان : 3بار!!
کارشناس خودرو و بازار سرمایه : قیمت خودروها افزایش شدیدی خواهند داشت نفروشید برایتان بهتر هست