بی‌ام‌و ۲۰۰۲، خودرویی فراتر از زمانه خود

 

بی‌ام‌و ۲۰۰۲، خودرویی فراتر از زمانه خود

 

رپورتاژ - بی‌ام دابلیو یا آنطور که بین ایرانی‌ها شهرت دارد بی‌ام‌و مخفف (Bavarian Motor Works) است و حالا یک شرکت چند ملیتی است اما ابتدا در سال ۱۹۱۶ در آلمان و در شهر مونیخ در استان باواریا شروع به کار کرد. این شرکت از همان ابتدا موتورسیکلت و اتومبیل و تا سال ۱۹۴۵ موتور هواپیما هم می‌ساخت. بی‌ام‌و حالا دهمین شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان است و البته پرفروش‌ترین سازنده خودروهای لوکس جهان. ما ایرانی‌ها بی‌ام‌و را بیشتر با مدل‌های بی‌ام‌و ۵۱۸، بی‌ام‌و ۳۲۰ و البته یکی از زیباترین خودروهای ساخت این شرکت بی‌ام‌و ۲۰۰۲ می‌شناسیم. در این نوشتار به معرفی مدل بی‌ام‌و ۲۰۰۲ خواهیم پرداخت.

اسپرت، موذی و باشکوه

ظاهر بی‌ام‌و همیشه خاص و بی‌نقص بوده؛ جلوی پنجره استثنایی این خودرو که یک امضای زیبا روی تمام ساخته‌هایش است جلوه خاص و تاثیرگذاری به آن می‌دهد. از بی‌ام‌و ۲۰۰۲ تا بی‌ام‌و z4 آنچه تغییر خاصی نکرده همین جلوپنجره و البته کیفیت و جذابیت ظاهری این خودروهاست. ظاهر ۲۰۰۲ هم با اینکه قدیمی و مربوط به قرن بیستم است اما همچنان یکی از به‌یادماندتی‌ترین‌های بی‌ام‌و محسوب می‌شود. این خودرو هنوز هم یکی از خودروهای مورد علاقه رانندگان حرفه‌ای برای شرکت در مسابقه‌های اتومبیل‌رانی است. قد کوتاه و ظاهر موذی و غیرقابل پیش‌بینی آن در کنار قدرت موتور و راحتی رانندگی با آن، این مدل بی‌ام‌و را همچنان محبوب نگه داشته است. داخل ۲۰۰۲ هم به اندازه بیرونش حالت اسپرت و کمی خشن دارد و تزئینات خیلی زیادی ندارد که با روح یک ماشین اسپرت عجین است. البته همچنان سواری یک خودروی ساخت بی‌ام‌و را می‌توانید در آن احساس کنید.

جوان‌‌پسند دهه‌های پنجاه و شصت

در ایران دهه پنجاه و شصت بی‌ام‌و قطعا بین خودروهای آن دوره در خیابان‌های شهرها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کرد. بی‌ام‌و ۲۰۰۲ که شکل و شمایلش بیشتر به ماشین‌های مسابقه‌ای می‌ماند برای جوانان آن دوره یک ماشین اسپرت تمام‌عیار محسوب می‌شد. این مدل بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ تولید می‌شد ولی هنوز هم تعداد زیادی از آنها حداقل در ایران وجود دارد و  کسانی که میل به خرید بی ام و دارند از این خودروی کلاسیک‌ه همچنان استقبال می‌کنند. بی‌ام‌و ۲۰۰۲ ابتدا با مدل ۱۶۰۲ شروع به کار کرد. یک موتور ۱.۶ لیتری روی یک ماشین کوچک دودر. اما بعدها یک موتور دو لیتری روی خودرو گذاشتند و نام آن را به ۲۰۰۲ تغییر دادند. البته از این خودرو ۱۸۰۲ و ۱۵۰۲ هم موجود است. سال ۱۹۷۳ بی‌ام‌و یک مدل توربو از این خودرو هم ساخت که اولین ماشین توربوشارژ ساخت این شرکت بود اما به دلیل مصرف سوخت بالا فقط ۱۶۷۲ تا از آنها ساخته شد.

 

مدلی که فراموش نمی‌شود

نگهداری و راندن این خودرو بعد از همه این سال‌ها شاید پرهزینه باشد اما ماشین‌بازها قدر یک بی‌ام‌و ۲۰۰۲ سرحال را می‌دانند. برای پیدا کردن مدل‌های قدیمی بی‌ام‌و مثل همین مدل ۲۰۰۲ یا مدل‌های ۵۱۸ و۳۲۰ می‌توانید به سایت دیوار سر بزنید. هنوز هم تعداد زیادی از این خودروهای قدیمی و کلاسیک برای خرید و فروش ارائه می‌شود که اگر کمی خوش‌شانس و البته کارکشته باشید می‌توانید یکی از مدل‌های سالم و آفتاب مهتاب ندیده را در سایت دیوار پیدا کنید و از سواری با یکی از کوچولوهای سرکش کمپانی بی ام و لذت ببرید.

 

منبع : ویرلن

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بی‌ام‌و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابای علیرضا
1

مطلب جدید ندارین؟
بازار خودرو خرابه شما دیگه چرا؟
"برین توی سایت دیوار بی ام و 2002 بخرین" زمان خودش ماشین بود الان در حد پراید هم نیست
09:26  1398/02/22
گزارش
پاسخ دادن
دانیال
0

بی ام وه ابتدا در آلمان !!!!
سپس در ایران!!!
به این شکل ادا میگردد.
21:58  1398/02/20
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ...احسان...
0

درست ترش بی ام وی هست اگه ملاکتون تلفظ المانیش هست
13:07  1398/02/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
5252 : آقا حسین شماره پذیرشت رو حدودی بنویس ببینیم ما در چه وضعیتی هستیم من ۱۱ آذر پول ریختم شماره پذیرشم ۱۲۰۵۶۴۷هست
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام از دعوتنامه خبری نیست تیر ماهی داریم چشم انتظار دعوتنامه؟؟؟
امیر : سلام داداش شماره پذیرشت رو بفرست
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین جی تاخیر : سلام من دیگه خسته شدم از شاهین جی رفتم شرکت سایپا گفت ۴۵۰۰ نفر جلوتون هستش حالا حالاها صبر کن منم دیگه تبدیل زدم چند روزه فاکتور شد
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
ستار : کسی دیگه خودروش فاکتور نشد زنگ نزدید ایران خودرو
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
مهدی : حالا چرا ۱۱ظهر ۹ یا ۱۰ بهتر نیست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : 15بهمن پرداخت کردم ولی 24 بهمن پذیرش شدم، واریزی دوم 5 تیر. با این اوضاع فاکتور ها حالا حالا خبری نیست
سید حسین : فوق العاده واریز وجه 8اسفند
طرح مادران 31 تیر : دوستان 31 تیر ماه کسی خبری چیزی نداره در مورد تبدیل / فاکتور ایران خودرو هرچی زنگ میزنی هر کی گوشی بر میداره حوابی که میدن با اون یکی کلی فرق میکنه جسارتا اگر خبری دارید بگید واقعا دیکه خسته کننده شده
حسین : سلام پس من که 23اردیبهشت تکمیل وجه کردم چرا فاکتور نشده آر اس سفید مشکی شما چطور میگید 25فاکتور شده سخا هم 27دادم اردیبهشت
ف : ما 4 تیر بودیم و خبری نیست
ارتا : سلام داداش کی ثبت نام کردی
فاطمه : نه شماره درخواست رو خوندم واسش گفت درسته ایراد از باگ اپلیکیشنه گفتم ببینم بقیه هم اینجوریان
ساینا بهمن : به شما حدودا نگفتن کی فاکتور میشید؟ممنون
اطلس جی اسفند1403 : تکمیل وجه تا 23 اسفند بود آذری ها انشالله مرداد همشون فاکتور بشن
ساینا دوگانه تکمیل 21 اسفند : من 29 فاکتور شدم دوم پلاک هیچ خبری نیست زنگم میزنم میگن هنوز ندادن به پیمانکار