رپورتاژ - بیام دابلیو یا آنطور که بین ایرانیها شهرت دارد بیامو مخفف (Bavarian Motor Works) است و حالا یک شرکت چند ملیتی است اما ابتدا در سال ۱۹۱۶ در آلمان و در شهر مونیخ در استان باواریا شروع به کار کرد. این شرکت از همان ابتدا موتورسیکلت و اتومبیل و تا سال ۱۹۴۵ موتور هواپیما هم میساخت. بیامو حالا دهمین شرکت بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان است و البته پرفروشترین سازنده خودروهای لوکس جهان. ما ایرانیها بیامو را بیشتر با مدلهای بیامو ۵۱۸، بیامو ۳۲۰ و البته یکی از زیباترین خودروهای ساخت این شرکت بیامو ۲۰۰۲ میشناسیم. در این نوشتار به معرفی مدل بیامو ۲۰۰۲ خواهیم پرداخت.
اسپرت، موذی و باشکوه
ظاهر بیامو همیشه خاص و بینقص بوده؛ جلوی پنجره استثنایی این خودرو که یک امضای زیبا روی تمام ساختههایش است جلوه خاص و تاثیرگذاری به آن میدهد. از بیامو ۲۰۰۲ تا بیامو z4 آنچه تغییر خاصی نکرده همین جلوپنجره و البته کیفیت و جذابیت ظاهری این خودروهاست. ظاهر ۲۰۰۲ هم با اینکه قدیمی و مربوط به قرن بیستم است اما همچنان یکی از بهیادماندتیترینهای بیامو محسوب میشود. این خودرو هنوز هم یکی از خودروهای مورد علاقه رانندگان حرفهای برای شرکت در مسابقههای اتومبیلرانی است. قد کوتاه و ظاهر موذی و غیرقابل پیشبینی آن در کنار قدرت موتور و راحتی رانندگی با آن، این مدل بیامو را همچنان محبوب نگه داشته است. داخل ۲۰۰۲ هم به اندازه بیرونش حالت اسپرت و کمی خشن دارد و تزئینات خیلی زیادی ندارد که با روح یک ماشین اسپرت عجین است. البته همچنان سواری یک خودروی ساخت بیامو را میتوانید در آن احساس کنید.
جوانپسند دهههای پنجاه و شصت
در ایران دهه پنجاه و شصت بیامو قطعا بین خودروهای آن دوره در خیابانهای شهرها بیشتر از همیشه خودنمایی میکرد. بیامو ۲۰۰۲ که شکل و شمایلش بیشتر به ماشینهای مسابقهای میماند برای جوانان آن دوره یک ماشین اسپرت تمامعیار محسوب میشد. این مدل بین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ تولید میشد ولی هنوز هم تعداد زیادی از آنها حداقل در ایران وجود دارد و کسانی که میل به خرید بی ام و دارند از این خودروی کلاسیکه همچنان استقبال میکنند. بیامو ۲۰۰۲ ابتدا با مدل ۱۶۰۲ شروع به کار کرد. یک موتور ۱.۶ لیتری روی یک ماشین کوچک دودر. اما بعدها یک موتور دو لیتری روی خودرو گذاشتند و نام آن را به ۲۰۰۲ تغییر دادند. البته از این خودرو ۱۸۰۲ و ۱۵۰۲ هم موجود است. سال ۱۹۷۳ بیامو یک مدل توربو از این خودرو هم ساخت که اولین ماشین توربوشارژ ساخت این شرکت بود اما به دلیل مصرف سوخت بالا فقط ۱۶۷۲ تا از آنها ساخته شد.
مدلی که فراموش نمیشود
نگهداری و راندن این خودرو بعد از همه این سالها شاید پرهزینه باشد اما ماشینبازها قدر یک بیامو ۲۰۰۲ سرحال را میدانند. برای پیدا کردن مدلهای قدیمی بیامو مثل همین مدل ۲۰۰۲ یا مدلهای ۵۱۸ و۳۲۰ میتوانید به سایت دیوار سر بزنید. هنوز هم تعداد زیادی از این خودروهای قدیمی و کلاسیک برای خرید و فروش ارائه میشود که اگر کمی خوششانس و البته کارکشته باشید میتوانید یکی از مدلهای سالم و آفتاب مهتاب ندیده را در سایت دیوار پیدا کنید و از سواری با یکی از کوچولوهای سرکش کمپانی بی ام و لذت ببرید.
منبع : ویرلن
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.