تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 

تحریم صنایع بالادستی با توان داخلی دور می خورد/ کاهش وابستگی با منابع و توان داخلی محقق می شود

 
صنعت خودرو به عنوان نخستین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت این روزها در حالی با کمبود مواد اولیه مواجه است که به گفته فعالان این حوزه توان تولید همه این محصولات در داخل کشور وجود دارد.
تحریم صنایع بالادستی در حالی اعمال می شود که در صورت آگاهی از توانمندی های موجود در این زمینه توان دور زدن این تحریم ها و تامین نیاز داخلی به راحتی وجود دارد به شرط آن که با در اختیار داشتن یک برنامه و با تکیه بر توان و منابع موجود نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام کرد.
 
امید رضایی، عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با تاکید بر این که تحریم صنایع بالادستی بر صنعت خودرو تاثیرگذاری زیادی دارد،می گوید:" در زمینه صنایع بالادستی نظیر فولاد و پتروشیمی توانایی بالایی در کشور وجود دارد و نکته جالب و قابل توجهی که وجود دارد این است که بسیاری از این موضوع غافل هستند که به لحاظ منابع زیرزمینی و معادن، حداقل وابستگی را در قطعات بالادستی داریم".
 
وی با بیان این که هم اکنون 70 تا 80 درصد پلیمرها در ایران تولید می شود، می افزاید:" در حال حاضر پلیمرهای خاص که به لحاظ تجهیزات توان تولید آن وجود دارد، اما تیراژ معقولی ندارد و مقرون به صرفه نیست، تولید نمی شود که این امر وابستگی ما را به کشور دیگر گره زده است".
 
این فعال صنعت قطعه یادآور می شود:"محصولاتی نظیر پتروشیمی و صنایع فولاد که توان تولید آن وجود دارد اما مصرف آن خاص خودرو بوده و تناژ مصرف یا تیراژ تولید آن عدد قابل قبولی در سال نیست، برای تولیدکننده شرکت مادر، توجیه اقتصادی ندارد". 
 
وی ادامه می دهد:" در چنین شرایطی سیاست گذاری دولت معنا می یابد تا شرکت های تولید کننده مواد اولیه که بیشتر دولتی هستند را مجاب کند که این آلیاژ و مواد خاص برای مصرف صنایع خودرویی تولید شود که این امر نگاه شایسته ای است".
 
رضایی می افزاید:" بسیاری از کشورهای دنیا که به صنعت خود به عنوان یک حرکت زیربنایی نگاه می کنند نیز این نگاه را داشتند که اگر می توانند، کالایی را از کشور دیگری تامین کنند اما وقتی به این موضوع توجه می کنند که در درازمدت این روند می تواند تبدیل به پاشنه آشیل آن ها شود و آن ها را محدود کند و به عنوان رقیب، در بازه ای از زمان کالا را در اختیار او نگذارد و بتواند او را از میدان به درکند، نسبت به سرمایه گذاری و افزایش عمق ساخت داخل اقدام می کنند".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که فقط بحث ارزبری و توجیه اقتصادی مطرح نیست، تصریح می کند:" ساخت داخل در بسیاری از موارد به لحاظ استراتژیک مهم است و می تواند رقیب را از بابت همان مواد خاص منع کند که نمونه آن گوشی اپل است که تا به امروز به فکر نبود خارج کردن نرم افزارها از اپ استور نبود اما به دلیل رفتار اپل تمام فعالیت های بانکی و مجازی محدود شد که در چنین شرایطی باید اقداماتی پیش بینی و یا نسبت به تهیه زیرساخت ها اقدام می شد".
 
وی می افزاید:" در کشوری مانند چین نرم افزار وی چت وظیفه تمام مراودات را بر عهده دارد به طوری که هزینه تاکسی و کرایه تا جابجایی بانکی و شهریه با آن انجام می شود و در چین ویزا کارت یا کارت اعتباری هیچ معنایی ندارد و همه اقدامات با این نرم افزار انجام می شود بدون این که وابستگی به کشوری داشته باشد".
 
رضایی با تاکید بر این که صنعت خودرو جزو نخستین صنایع تحریم هدفگذاری تا فلج شود، اظهار کرد:" باید ریشه ای به این موارد توجه شود این در حالیست که نه تنها توان تولید بخش قابل توجهی از مواد اولیه صنایع بالادستی نظیر پلیمر، فلزات یا منابع دیگر مانند آلومینیوم وجود دارد بلکه توان صادرات آن هست. هم اکنون شرکت دولتی صاحب تولید و دانش، با هدف جذب ارز خارجی به صادرات رو اورده و تولیدکننده داخلی را رها کرده در صورتی که اگر قیمت مواد اولیه دو قیمتی شود و بخشی به صنعت خودرو به قیمت رقابتی داده شود و بخش دیگر به قیمت صادراتی و رقابتی تر اختصاص یابد جبران مافات می شود". 
 
این کارشناس صنعت خودرو و قطعه با اشاره به تجربه سایر کشورها در جایگزین کردن مواد اولیه یاد آور می شود:" این اقدام نیاز به کار مهندسی و دانشگاهی دارد و می توان برخی از محصولات را تغییر داد و جابجا کرد و این موضوعی است که خودروسازان داخلی در حال دنبال کردن آن هستند تا موادی که قابلیت جایگزینی ندارند را با تکیه بر های تک داخلی سازی کنند".
 
وی می افزاید:" بخش قابل توجهی از مواد بالادستی در داخل تولید می شود و معادن و منابع آن در کشور موجود است و در صورت کار کارشناسی درست و هدفگذاری و همچنین نظارت از ابتدا تا انتها مشخص خواهد شد سیستم تا چه اندازه پیشرفت خواهد کرد".
 
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن با تاکید بر این که هم اکنون در بخش پتروشیمی توان بالایی وجود دارد، تصریح می کند:" این توانمندی به اندازه ای است که نه تنها نیاز صنعت خودرو بلکه صنایع دیگر را پوشش می دهد. برای نمونه بسیاری از شرکت های قطعه ساز داخلی در زمینه پولیول فوم صندلی، توان زیادی صرف کردند و با فرمول های داخلی به تولید آن دست یافتند اما بنابه ظرفیت پایین که توان تولید بیشتر از ظرفیت مورد مصرف خود را نداشته اند، قادر نبودند به سازنده دیگر سرویس دهند در حالی که در صورت حمایت مالی و ارتقای تجهیزات امکان استفاده آن فراهم خواهد شد".
 
رضایی ادامه می دهد:" در حال حاضر برخی قطعه سازان در حد نیاز خود داخلی سازی کرده اند و اگر توان مالی وجود داشت امکان در اختیار گذاشتن آن به بقیه وجود داشت بنابراین باید برنامه موجود باشد تا راهی برای تولید محصولات و مواد اولیه که واقعا توان و دانش فنی آن فاصله زیادی با استانداردها دارد پیدا کنیم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد