گاز طبیعی فشرده یا سیانجی Compressed natural gas سوختی است که عمدتاً به عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوئیل و گاز مایع به کار میرود. سیانجی نسبت به هر سه اینها آلودگی کمتری ایجاد میکند و در کشورمان با قیمت کمتری عرضه می شود.
مدیر طرحهای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از عملیاتی شدن ارائه وام 2.5 میلیون تومانی برای گازسوز کردن خودرو ها خبر داد و گفت: متقاضیان با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی می توانند از این وام برای گازسوز کردن خودرو های خود استفاده کنند.
سیانجی هم در خودروهای بنزین سوز که موتور آنها برای استفاده از سیانجی اصلاح شده و هم در خودروهایی که با موتور اختصاصا سیانجی سوز (OEM) ساخته شدهاند، استفاده میشود.
حمید قاسمی مدیر طرح های سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به عملیاتی شدن ارائه وام 2.5 میلیون تومانی برای گازسوز کردن خودرو ها گفت: کافی است متقاضیان برای دریافت تسهیلات مورد نظر به سایت www.irngv.ir مراجعه کنند.
قاسمی با بیان اینکه متقاضیان با اولویت صاحبان خودروهای حمل و نقل عمومی (بار و مسافر) می توانند تا سقف 2.5 میلیون تومان از تسهیلات بانکی برخوردار شوند، افزود: این افراد باید هنگام ثبت نام گزینه وام را در سایت مذکور فعال کنند و سپس مشخصات شخصی و خودروی خود را وارد کنند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای دی ماه پارسال 34 هزار خودروی بنزینی به دوگانه سوز تبدیل شده است تصریح کرد: تاکنون هزار وام به صورت پایلوت از طریق 5 بانک کشور به متقاضیان ارائه شده است که در صورت استقبال عمومی این تعداد قابل افزایش است.
مدیر طرح های سی ان جی ادامه داد: قیمت تجهیزات و نصب آنها از سوی گروههای نظارتی وزارت نفت و وزارت صمت مورد تایید و کنترل شده که برای کل کشور یکسان است.
قاسمی تعداد کارگاههای فعال در این زمینه را 1100 مورد عنوان کرد . به گفته وی، در تمام کارگاههای مورد نظر ناظر سازمان ملی استاندارد یا شرکتهای بازرسی با هدف تضمین کیفیت انجام عملیات تبدیل حضور دارند.
مدیر طرح های سی ان جی گفت: بعد از انجام هرگونه فعالیت تبدیل خودرو، گواهی سلامت زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و سازمان ملی استاندارد صادر می شود.
قاسمی تاکید کرد: هم اکنون 2500 جایگاه در سراسر کشور فعال هستند که تمام آنها به تازگی از لحاظ ایمنی از سوی سازمان ملی استاندارد مورد بازرسی شده و مورد تایید قرار دارند.
گفتنی است این جایگاه ها توان سوخترسانی به 2 برابر ظرفیت فعلی را دارا هستند.
وی افزود: احداث جایگاه های کوچک مقیاس به منظور سهولت سوختگیری در برخی از مناطق با همکاری شهرداری ها در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: هم اکنون هزینه تمام شده استفاده از سوخت سی ان جی کمتر از نصف مصرف بنزین است.
از مزایای استفاده از گاز طبیعی در مقایسه با بنزین میتوان به آلایندگی کمتر، عدد اکتان بالا (130)، افزایش راندمان 15 درصدی و در کشوری چون ایران فراوانی و قیمت مناسب نام برد. در مقابل، هزینه احداث ایستگاههای سوختگیری، وجود محدودیت فضا در نصب مخازن سوختگیری بر روی خودرو، کاهش پیمایش خودرو و نیاز به طراحی و تقویت بخشهای متعددی از خودرو نظیر شاسی، اکسل (به دلیل افزایش وزن)، سیستم خنک کاری و غیره در خودروهای تبدیلی، از معایب استفاده از این سوخت است.