به گزارش سازمان NADA، طبق آمار بهدستآمده از ۴ ماه اول سال ۲۰۱۹، نمایندگیهای خودرو برای اولینبار در ۱۰ سال گذشته با کاهش سود مواجه شدهاند.
نمایندگی خودروهای سواری آمریکا برای اولینبار پس از آغاز جمعآوری دادهها توسط سازمان NADA در سال ۲۰۰۹، اعلام ضرر کرده است. با وجود اینکه بسیاری از رشد سود قبل از پرداخت مالیات صحبت میکنند؛ اما نگرانیها در رابطه عدم وجود قابلیت اطمینان به مشوقهای شرکتهای خودروسازی بیشتر شده است. تحلیلهای سازمان NADA در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۹ نشان میدهد که مشوقهای پرداخت شده نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش یافته است.
این سازمان انتظار دارد تا میزان مشوقهای پرداختی در طول سال بیشتر از میانگین باشد. به گزارش J.D Power میانگین پرداخت مشوقها در هر واحد با کاهش ۱۱۹ دلاری در ماه گذشته، به ۳,۸۲۱ دلار رسیده است که فشار شدیدی را به بازار وانتها تحمیل میکند. با وجود کاهش میزان فروش، اگر میزان پرداختی مشوقها بیشتر شود، در آن صورت روند خالی کردن انبارها از محصولات باقیمانده، آرام به جلو میرود.
به گزارش سازمان NADA، میزان عملکرد نمایندگیها در سال ۲۰۱۷ بهصورت میانگین ۹۱,۷۷۴ دلار رشد داشته، درحالیکه این مقیاس برای سال ۲۰۱۸ بهصورت میانگین ۱۳,۳۳۸ دلار کاهش پیدا کرده است. میزان سود تجمعی نمایندگیها هم با کاهش ۲.۶ درصدی به میزان ۱.۳۶ میلیون دلار رسیده است. سایت Automotive News در گزارش اخیر خود به این مسئله اشاره دارد که فاصله میان درآمد خالص و سود عملکردی بسیار زیاد شده، که نشان از افزایش اعتماد به مشوق ها دارد. در سال ۲۰۱۵، میانگین سود خالص ۳.۱ برابر سود عملیاتی بود.
این ضریب در سال ۲۰۱۶ به ۵.۳ برابر افزایش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۷ ضریب بین میانگین سود خالص و سود عملیاتی با رشدی چشمگیر، به ۱۵ برابر رسید؛ اما اکنون نمایندگی ها خبر از ضرر و زیان میدهند. بهگفته پاتریک منزی، اقتصاددان ارشد سازمان NADA:
نمایندگیها تمایل دارند حتی با ضرردهی، بیشتر از پول خود مایه بگذارند تا بتوانند به اهداف تعیینشده برای مشوقها که بهصورت ماهانه یا ۴ ماهه تبیین میشود، دست یابند. ضرر و زیان عملکردی نشان از آن دارد تمامی سودها تقریبا با پول تأمینکنندگان بهدست آمده است.
نمایندگیها قصد دارند تا بودجه تبلیغاتی خود را کاهش دهند و در هر زمینهای که میتوانند، هزینهها را کاهش بدهند. آنها قصد دارند بیشتر تمرکز خود را روی سرویسدهی و فروش قطعات بگذارند تا بتوانند سال ۲۰۱۹ را با ضرر کمتر پشت سر بگذارند. میانگین هزینههای تبلیغاتی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳ درصد کاهش یافته بود. این در حالی است که این مقدار برای سال ۲۰۱۷ هم نسب به سال قبل بهمیزان ۱.۴ درصد کاهش پیدا کرده بود.