قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

 

قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟

 
قیمت خودرو کاهش می یابد، بازار در دست دلالان است، قیمت گذاری 5 درصدی در حاشیه بازار باعث کاهش قیمت می شود و ده ها تیتر دیگر در همین رابطه طی ماه های اخیر در خروجی رسانه های رسمی و غیر رسمی قرار گرفته است اما علیرغم تشدید رکود طی ماه های اخیر، عملا شاهد ادامه افزایش قیمت ها در بازار هستیم که اخیرا نیز بار دیگر روندی شتاب ناک به خود گرفته است و رکورد های جدیدی را می شکند، اما آیا می توان برای این روند افزایش قیمت پایانی را متصور بود؟
 
برای پیش بینی شرایط بازار خودرو و هر کالای تولیدی دیگری، می توان چند عامل را در نظر گرفت که شامل هزینه مواد اولیه، هزینه های سربار، سود و ...می شود، اما متاسفانه تقریبا تمامی این عوامل در شرایط فعلی نامشخص است، اما روش دیگر می تواند مقایسه قیمت عرضه خودرو و قیمت دلار در مقاطع زمانی مختلف باشد.
 
هرچند شاید در صحبت های شعاری، ارتباط مستقیمی بین قیمت خودروهای تولید داخل و قیمت دلار دیده نشود اما تجربه افزایش قیمت دلار طی چند سال اخیر و افزایش قیمت کالاهای ساخت ایران، نشان می دهد که در نهایت بیشتر شدن نرخ ارز، بازتاب مستقیمی را بر قیمت تمام شده خودروها به دنبال داشته است. به خصوص در مورد خودرویی مانند پراید که در یک دهه گذشته داخلی سازی بالایی را تجربه کرده است، این روند می تواند حائز اهمیت باشد.
 
قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟
با نگاهی به قیمت پراید به عنوان خودروی شاخص برای ارزیابی قیمت خودرو های تولید داخل می توان دریافت که در سال 84 و همزمان با رسیدن نرخ دلار به 900 تومان، مدل صندوق دار پراید نیز با قیمتی معادل 6.1 میلیون تومان عرضه می شده است. این نسبت می تواند بیانگر قیمت بیش از 6000 دلار پراید در سال 84 باشد.
 
در خرداد سال 92، با رد شدن قیمت دلار از مرز 3000 دلار، شاهد تشدید فشار خودروسازان برای افزایش نرخ ها بودیم که در نهایت به صدوق مجوز افزایش قیمت و رسیدن قیمت پراید به حدود 16.5 میلیون تومان منجر شد، بنابراین در این زمان نیز قیمت تمام شده پراید رقمی در حدود 5500 دلار برآورد می شود.
 
به سال 96 می رسیم، زمانی که نرخ ارز نوسانی در محدوده 3700 الی 4200 دلار را تجربه می کرد و قیمت عرضه پراید نیز تدریجا افزایش یافته و در محدوده 20 الی 22 میلیون تومان قرار گرفته بود. در چنین شرایطی بهای دلاری پراید در محدوده 5200 الی 5400 دلار محاسبه می شود. بنابراین از مقایسه سه ارزیابی فوق، می توان تخمین زد که قیمت تمام شده پراید برای سایپا در محدوده 5 الی 6 هزار دلار قرار می گیرد و ظاهرا این رویه از سال 1384 تا 1396 تغییر نداشته است.
 
قیمت پراید در مسیر 60 میلیونی شدن؛ آیا راه گریزی وجود دارد؟
 
اما حالا و در پایان سال 1397 و در شرایطی که قیمت دلار نیما در محدوده 9000 تومان و دلار آزاد در حدود 12000 تومان اعلام می شود، مشخص است که قیمت خودرو های ساخت داخل و به خصوص قیمت پراید نیز افزایشی متناسب با نرخ های قبلی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس می توان تخمین زد که در خوشبینانه ترین حالت، براساس محاسبات قیمت 5000 دلاری پراید و قیمت 9000 تومانی سامانه نیما، قیمت پراید در محدوده 45 میلیون تومان قرار خواهد گرفت و در حالت بدبینانه نیز افزایش قیمت پراید به حدود 60 میلیون تومان (براساس قیمت 12 هزار تومانی دلار آزاد) دور از ذهن به نظر نمی رسد.
 
 
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

سینا
1

الان سال 1400 هست و پراید 179 میلیونه اقا فرید چرا دروغ گفتی 200 میلیون کجا بود
07:54  1400/10/06
گزارش
پاسخ دادن
فرید
0

مملکت که نیست ... دیوونه خونه ست ... قانون و پشم یکین اینجا
تجربه هم بارها نشون داده چیزی که گرون شد تو ایران دیگه هرگز به قیمت قبل برنمی گرده
وگرنه باید خیلی وقت پیش پراید به قیمت 10 میلیون برمی گشت اما همینطور زیاد شد قیمتش تا الان که رسیده به حدود 60 تومن
احتمالا تا سال 1400 برسه به 200 میلیون !!
واقعا متاسفم برای کسی که هنوزم میره میخره
01:15  1397/12/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mohammad021 : سلام دوستان بعضی دوستان گفتن از بهمن ۴۰۳ نوشتن و مرداد ماه تکمیل وجه کردن دوستان فقط از تکمیل وجه به بعد ۳ ماه شروع میشه تا تحویل تازه اگر ماشین فاکتور بشه و پلاک بشه دیگه تا همون تاریخ سود تعلق میگیری به بعد چون ماشین به شما تعلق گرفته دیگه سودی در کار نیست
سروش ۱۴ اردیبهشت : بعضی دوستان ۱۵ اردیبهشت مدعی فاکتور شدن هستن صادقانه واقعا اگه کسی ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده عکس فاکتور شدنش بذاره چون بنده با تغییر رنگ‌هنوز فاکتور نشدم خیلی از ۱۴ اردیبهشتی ها فاکتور نشدن
رسول : من اولین بارم هست نظردادم وخداشاهده اولین باره بااین اسم علی مدبر نوشتم توپایین صفحه اسم شاهین جی ال اومدوعلی مدبر منم علی رازدم بی قصدوقرض بازهم میگم ببخشید آقای مدبر ببخشید
سروش ۱۴ اردیبهشت : سلام برادر شاهین پلاسس ۲۰ شما تکمیل وجه چندم اردیبهشت بودید؟ یه زحمت بکش یه عکس از فاکتور شدنت بذار منم تغییر رنگ مشکی دادم اما فاکتور نشدم
رسول : باسلام دوستان این ۲تاپیام رامن دادم من خودرو تحویل گرفتم راست هم گفتم شاهین پلاس بودم تکمیل وجه اسفند منتها بدون قصدوقرضی بااسم مدبراومدم همینطوری اسم زدم این بنده خدا تقصیرنداره بخدا بهش حرفی نزنید آقای مدبرببخشیدحلال کن دادا
۲۶ دی تارا وی۱ : دوستانی که تحویل گرفتن چه برند لاستیکی داره وی۱ الان
شاهین 12 آذر : سلام دوستان من اول ثبت نام تو این سایت بودم خدا رو شکر امروز فاکتور شدم 12056597 شماره پذیرش . هر چند ذوق نداره بعد یه سال تاخیر
شاهین Gl : شما دقیقا همون روز که پیامک اومد برا تکمیل وجه پرداخت کردید؟تحویل چه ماهی هستید؟
Arash : سلام آقا سروش شما فاکتور نشدین؟
علی مدبر : توی که الان جای من پیام دادی خیلی بدبختی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : بخشنامه رسمی سایپا نیسان اکستند دوگانه سوز دویست میلیون گرون شد
علی : اقایی اشکی. جنابالی الان مطمعناماشین ایرانخودزوسواریی مطمعتم خون ملت توشیشه کردن این نارنجی پوشاولی اینوبدون کفن سفیدکه امیدوارهرچه سریع ترهمه سایپایی هاکارکنانش کفن سفیدبه تن کنن
دنا اپشنال : سپاسگزارم امیدوارم همه زودتر به ماشین ها برسیم. روزگارتون شاد
مهدی ساینا تک آذر : چون میخوان پول بگیرن سر موعد یا زودتر دعوت نامه صادر میکنن و لی خبری از فاکتور شدن نیست
محمدی : سلام آقا منبع خبر از کجاست بگو ماهم خوشحال میشم
ساینا تکمیل وجه 6 شهریور : سلام برادر من تکمیل وجه 6 شهریور هستم گفتند فعلا 2 شهریور آخرین فاکتور هست.
Sajjad : دوستان نیسان با عوارض ومالیات 200 ملیون گرون شد به مبلغ یک ملیارد و دویست و سی ملیون قیمت کارخونه شد
علی : سلام من نه دلال هستم نه فروشنده حوله منم مثل شمامصرف کننده ام من پارسال برج 9ساینادوگانه ثپت نام کردم تحویل شهریوربعدتبدیل اومذبرج 4به تک همون ساعت زدم وبرج پنج تحویل گرفتم و60ملیون گزاشتم روش یه سایناgxازبازارخریدم خیلیاگفتن نکن دوگانه بایددوگانه بدن خب من حساب کردم اگه دعوت نامه دوگانه برام میومدبرام 490درمیومدیعنی پنجابایدبیشتربدم اونایی که دوگانه دارن ناله میکنن سایپامقصرنیست بهتون تبدل اومدولی قبول نکردبدواینکه من سایناتک سوارشدم دوگانه الان دارم ولی کاش همون تک سوارمیشدم دوگانه واقعاازیتم کرده ایسشوایراددارن وظاهرن همشون اینجورین اصلامیری نمایندگی میگی دوگانه میگن دوگانه انجام نمیدیم گفتم درجریان باشید
علی : من 2 شهریورم و زده در حال تخصیص خستم کردن
ساینا دوگانا : خطاب ب اشکی عزیز.... تمام دوستانی ک اینجا هستن تموم زحمات شما رو قبول دارن. اگر هم ی وقتی ی چیزی میگن بهشون حق بدید. فشار اقتصادی از یک طرف. از طرفی هم هر کسی میاد داخل گروه ی حرفی میزنه. تازه معلوم نیست از چ قشری هستن... شاید رقیبانی سایپا هستن و ب زبون مشتری ب شما بی احترامی میکنن... هم رو از چشم مشتری هایت ن نبینید. خواهشا بزرگی کنید ب بزرگی خودتون ببخشید و هوای مشتریاتون رو داشته باشید.مایی ک اومدیم ساینا دوگانه اسم نوشتیم شک نکنید برا کار می‌خواهیم. لطف کنید ما دوگانه رو تو اولویت قرار دهید. با تشکر از تمام زحمات دست اندر کاران سایپا...