حیات خودروسازان در گرو توافق با چشم بادامی ها

 

حیات خودروسازان در گرو توافق با چشم بادامی ها

 
خودروسازان با اعمال تحریم های آمریکا شرایط سختی را پشت سر می گذارند و برخی از آن ها با تکیه بر همکاری طرف خارجی پا به عرصه خودروسازی گذاشته اند که به عقیده برخی کارشناسان خودروسازان CKD کشور برای ادامه حیات باید با طرف چینی برای دریافت قطعه به هر روشی به توافق برسند.
با تحریم اعمال شده از سوی آمریکا و خروج دولت این کشور از برجام بسیاری از شرکت ها به ویژه شرکت های خودروسازی از ایران خارج شدند و دست طرف ایرانی تا حدودی در پوست گردو ماند اما خودروسازان ایران با خیال آنکه این تحریم ها همچون تحریم های گذشته است و دل به طرف چینی خوش کرده بودند با گذشت زمان دریافتند که چینی ها هم برای ادامه فعالیت در ایران به دلیل عدم جابجایی پول آنچنان راغب نیستند.
 
حال با این شرایط جای سوال دارد که شرکت های خودروسازی داخلی برای گذر از این شرایط چه راهکاری را باید در پیش بگیرند و آیا می توان جایگزین مناسبی برای چینی ها دست و پا کرد.
 
در این رابطه فربد زاوه-کارشناس صنعت خودروسازی کشور می گوید: «شرکت های چینی در بازار آمریکا و اقتصاد این کشور دارای منافعی هستند از این رو در زمان اعمال تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران چینی ها مجبور به رعایت رویه آمریکا هستند.»
 
وی ادامه می دهد: «در شرایط فعلی جایگزین مناسبی برای شرکت های طرف قرارداد با خودروسازان داخلی نمی توان پیدا کرد زیرا اکثر شرکت های خودروسازی جهان منافعی در اقتصاد آمریکا حتی در حد استفاده از دلار این کشور دارند.»
 
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان می کند: «شرکت های خودروسازی داخلی در شرایط فعلی می توانند منتظر حمایت های دولتی کشورهای 4+1 بمانند تا به حدی ارتقاء یابد تا از شرکت های خودروسازی داخلی و شرکای آن ها حمایت کند یا کاهش میزان تولید خودروهای CKD را بپذیرند.»
 
زاوه یادآور می شود: «در شرایط تحریمی شرکت های داخلی که عمده فعالیت آن ها بر پایه مونتاژکاری قطعات CKD پایه ریزی شده است توان ادامه فعالیت ندارند و فعالیت آن ها هیچگونه ارزش افزوده ای برای کشور ندارند زیرا عمق داخلی سازی محصولات این شرکت ها به شدت اندک بوده است.»
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های مونتاژکار CKD در پسابرجام باید به سمت داخلی سازی برخی قطعات حرکت می کردند تا در شرایط امروز دچار نمی شدند؟، بیان می کند: «حرکت به سمت داخلی سازی در پسابرجام تنها برای برخی قطعات ثمره خاصی را برای شرکت های داخلی به همراه نداشت زیرا حتی اگر یک قطعه داخلی سازی نمی شد و نیاز به واردات داشت محصول نهایی از خط تولید خارج نمی شد.»
 
زاوه با بیان اینکه حتی اگر تمام قطعات داخلی سازی شود اما نرم افزار خودرو در اختیار طرف ایرانی نباشد، محصول نهایی به ثمر نخواهد نشست، ادامه می دهد: « نگاه که قطعات شرکت های طرف قرارداد همچون رنو، پژو و شرکت های گمنام چینی با سرمایه ایرانی داخلی سازی شود تا در شرایط حساس فعالیت ادامه داشته باشد، غلط است.»
 
این کارشناس صنعت خودوسازی خاطرنشان می کند: «در قراردادهای شرکت های خودروسازی باید شرایط برای طرف خارجی به گونه ای رقم می خورد که این شرکت ها با سرمایه گذاری قابل توجه در ایران فعالیت خود را انجام می دادند تا با اعمال تحریم های آمریکا، برای حفظ منافع خود ایران را ترک نمی کردند.»
 
وی تاکید می کند: «رفتارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در پسابرجام به گونه ای بود که شرکت های خراجی علاقه ای به سرمایه گذاری بلند مدت در ایران نداشتند.»
 
زاوه در رابطه با آینده شرکت های خودروسازی داخلی با توجه به خروج طرف چینی از بازار ایران، خاطرنشان می کند: «خودروسازان مونتاژکارCKD باید طرف چینی خود را برای ادامه فعالیت راضی کنند تا حداقل به صورت غیرمستقیم کالا را دریافت کنندکه به نظر می رسد طرف های خارجی به خصوص چینی علاقمند به ادامه فعالیت به صورت غیرمستقیم هستند.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

غفور
0

واقعا با این وضعیت مملکت به کجا می رود این ملت صاحب ندارد بخدا تا کی مردم تحمل بی برنامه گی مسئولین کشور را داشته باشند وجدان داشته باشید
15:55  1397/11/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر خیامی : چند سالی هست میخوام این ماشین رو بخرم ولی نمیشه هر چقدر تلاش میکنم بخرم ولی نمیشه پولم نمیرسه اگر مسولین این خواسته من رو میخوانند یه کاریم واسه ما هم انجام بدن قسطی بدن با بهره کم
شاهین جی : آقا یه سوال سود تاخیر ما که هنوز تکمیل وجه نکردیمو چطور حساب میکنن
شاهین : ای کاش نزدیک بودیم میومدیم
شاهین cvt : کی گفته؟ مطمئن هستی؟
پژمان : من دی ماه1403 برای شاهین 291واریز کردم درگاه دوم مرداد بوده خبری نشده چجوریه کسی اطلاع داره
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه 16 اسفند سخا 18 اسفند استان تهران. هنوز فاکتور نشده. واقعن خدا شاهده دیروز پیامک تبدیل به GL اومد.
شاهین اتومات cvt : بله کاملا صحبتهای جناب افشاری عزیز درسته و حقیقت و واقعیت هست.
اکبر بیچاره : برای کسی که پیش فروش شاهین جی بوده و آذر تکمیل وجه کرده و نوبتش برای تیر مرداد شهریور بوده آیا پیامک تکمیل وجه یا تبدیل به جی ال اومده؟ میخوام به فکر باشم توروخدا جواب بدید
شاهین g : حله داداش ما هم میایم به امید حق
Shahin G : سلام تاریخ واریزت چنده آذر ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسینی کربلایی باافتخار : سلام من برقی دارم رفتم مشهد کم آورد خداشاهده
6دنده پیش فروش31مرداد : انشالله همه باهم تو یک روز فاکتور بشیم سخته واقعا چون بلاتکلیفیم باز اگه بدونیم حتی با تاخیر زیاد چه روزی میخان تحویل بدن بهتره بخدا
پذیرش 8 اسفند : کی فاکتور میشه 8 اسفند
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : انشالله من دیروز زنگ زدم گفتن تو سایت زده تا 10روزم دیگه فاکتور میشید رنگ خاکستری متالیک
سید : داداش از اینده که نیومدی همه میدونن گرون میشه اصلا تا حالا چیزی ارزون شده ؟؟از غیب میگی؟؟معلومه که گرون میشه دادش دلار شده 100تومن هر چی میخری فردا گرونتره این حرفا هم نزن اعصابمون بیشتر خرد میشه
سورن پلاس : دوستان از چه شماره ای باید وضعیت ماشینو استعلام بگیریم؟
شهاب : پذیرش 24 بهمن 403، 58**1216،کی فاکتور میشه؟کسی خبر داره؟
از مالباختگان : خدا کنه رییس سایپا داغ بچه و اعضای خانواده ت روی دلت بشینه که زندگی منو بخاطر یه اطلس آشغال ویران گردی .تا قیامت نفرین من پشت سرت هست باید دی ماه پارسال ماشینو تحویل من میدادن دی ماه امسالم اومد هنوز خبری نیست .
گرامی : 11 اسفند رنگ مشکی هنوز خبری نیست فاکتور نشدم
حسین : سوزن انژکتورات نشتی دارن باید پیش مکانیک دوو بدی استوک سالم بندازن