محققان کمپانی فورد در حال آزمایش ایده ای هستند که در آن اتومبیل های بدون راننده از یک زبان ساده مبتنی بر نور برای جلب اعتماد عابران پیاده استفاده می کنند.
این ایده بر روی یک دستگاه ون Transit Connect پیاده سازی شده و هسته اصلی آن را نواری نورانی که بر روی سقف قرار دارد، تشکیل می دهد. این نوار توانایی روشن شدن به رنگ های سفید، بنفش و فیروزه ای را دارد، هر کدام از این رنگ ها به ترتیب نمایانگر قصد خودرو در حرکت به سمت جلو، متوقف شدن در حاشیه مسیر و رعایت حق تقدم هستند.
آزمایش های فورد نشان می دهند که استفاده از چنین شیوه ای، باعث افزایش اعتماد به خودروها می شود. در این بین رنگ فیروزه ای به دلیل راحت تر دیده شدن و عدم تداخل با دیگر رنگ ها موثرترین رنگ تشخیص داده شده است.
ایده خودروساز آمریکایی در نوع خود نخستین به شمار نمی رود، زیرا همانطور که چندی پیش به اطلاعتان رساندیم، جگوار لندرور نیز در حال انجام تست های مشابهی است. اضافه کردن چشم های مجازی به خودروها برای برقراری ارتباط با رهگذران پیاده و نشان دادن تصمیمات اتومبیل از طریق منعکس کردن نوارهای نورانی بر روی مسیر دو راهکار این گروه انگلیسی برای جلب اعتماد عموم مردم نسبت به وسایل نقلیه خودران هستند.
با وجود شباهت ها، تست های فورد و جگوار لندرور تفاوت هایی هم با هم دارند. از جمله اینکه آمریکایی ها در آزمایش های خود از یک ون عادی که توسط راننده در خیابان های واقعی کنترل می شود، استفاده کرده اند؛ در مقابل انگلیسی ها اتومبیل خودران واقعی را در خیابانی شبیه سازی شده به کار گرفته اند.
شگرد فورد در خودران نشان دادن اتومبیل تست شده؛ راننده با استفاده از پوشش های خاصی پوشانده شده تا صندلی خالی به نظر برسد
آقای تورستن واروِل (Thorsten Warwel) مدیر بخش نورپردازی شاخه اروپای فورد در این باره گفته:
اساسا مردم باید به اتومبیل های خودران اعتماد کنند. توسعه یک زبان مصور واحد برای برقراری ارتباط می تواند نقشی کلیدی در این راستا داشته باشد.
گفتنی است شرکت فورد این روزها اتومبیل های خودران واقعی خود را در خیابان های واشینگتن DC، پیتسبرگ ، دیترویت و میامی تست می کند. به غیر از ایالات متحده، این کمپانی در نظر دارد به زودی تست های مشابهی را در پکن و دیگر شهرهای چین آغاز کند.