خودروسازان داخلی تاکنون در ارتقای سطح آلایندگی محصولات خود منطبق بر قوانین استاندارد با مشکل چندانی مواجه نبوده اند و حالا اکثر خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو 4 به فروش می رسند، هرچند که سازمان معاینه فنی معتقد است که بسیاری از خودروهای نو نیز توان لازم برای پاس کردن معاینه فنی برتر را ندارند که در نوع خود متضاد با سطح استاندارد یورو چهار خودروسازان است. اما فارغ از این مباحث چند وقتی است که سازمان ملی استاندارد، وزارت نفت (شرکت بهینه سازی مصرف سوخت) و سازمان حفاظت از محیط زیست به خود آمده و اقداماتی در جهت حل این مشکل انجام دادهاند. از جمله این اقدامات تغییر و ارتقا سطح استانداردهای زیست محیطی موتور خودروها و همچنین کاهش میزان استاندارد مصرف سوخت خودروهاست.
در راستای عمل به مصوبه دولت محترم و با عنایت به ضرورت تولید خودروهای پاک و منطبق بر استانداردهای آلایندگی، شرکت مگاموتور سایپا موفق به اخذ استاندارد یورو 5 و مصرف سوخت خودروهای خانواده ایکس 100 و ایکس200 (خانواده تیبا، ساینا و پراید) شد.
استانداردهای آلایندگی اروپا میزان بیشینهی مجاز برای انتشار گازهای آلایندهی خودروهای نو که در کشورهای اتحادیه اروپا فروخته میشوند را، تعریف میکند. این استاندارد، انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، هیدروکربنها (THC)، هیدروکربنهای بدون متان (NMHC)، مونوکسید کربن (CO) و ذرات معلق (PM) را در بر دارد. برای گونههای مختلف خودرو استانداردهای گوناگونی در نظر گرفته میشود.
معاون تحقیق و توسعه شرکت مگاموتور در این رابطه می گوید: پس از انجام تست آلایندگی خودرو به صورت غیر رسمی و حصول اطمینان از رسیدن به هدف، به منظور اخذ تاییدیه رسمی از مراجع ذیصلاح، آزمون های مورد نظر با حضور بازرسان سازمان استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست در موسسه استاندارد و کنترل کیفیت، اجرا و تاییدیه رسمی استاندارد آلایندگی یورو 5 و مصرف سوخت به صورت رسمی اخذ شد.
تفاوت آلایندگی ذرات معلق خودروها در استاندارد یورو 4 تا یورو 5 حدود 5 برابر است
بابک حجری تصریح کرد: پس از اجرای تحریم های ظالمانه بر علیه صنعت خودروسازی کشور و قطع همکاری شرکت های خارجی، یکی از دغدغه های مهم در صنعت خودروسازی ارتقاء سطح استانداردها، به ویژه استانداردهای آلایندگی مطابق با مصوبه هیأت دولت است و پروژه افزایش سطح استاندارد موتورهای خانواده پراید در مگا موتور به شکل داخلی و با تکیه بر توان متخصصان و مهندسان کشور به انجام رسیده است.
البته سایپا هنوز زمانی را برای تولید انبوه سری پیشرانه های یورو 5 خود اعلام نکرده است اما به نظر می رسد که با اجرایی شدن استانداردهای 85 گانه در اواخر سال آینده، پروژه تولید انبوه این خودروها نیز در کشور آغاز شود.