خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 

خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 
ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند.
 
دستیار پارک (Parking Assistant) یکی از امکانات جالب و کاربردی ساخته های ب ام و  در چند سال گذشته بوده که با تکیه بر آن پارک خودرو در شرایط مختلف تسهیل می شود. نسخه های اولیه از این سیستم فقط کنترل فرمان را در اختیار می گرفتند و راننده باید با گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع خودرو را دقیق تر پارک می کرد.
 
 
اما در سال های اخیر با شتاب گرفتن تکنولوژی، سیستم های کمکی پارک ب ام و بهبود پیدا کرده و پیشرفته تر از قبل شده است. سیستم پارک فعال با امکان کنترل فاصله (Active Park Distance Control) اکنون قادر است فاصله خودرو با موانع مختلف را از طریق سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر تشخیص داده و در صورت نیاز با درگیر کردن ترمزها از وقوع برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند.
 
با معرفی نسل جدید مدل هایی مثل X5 ،X7 و سری 3، ب ام و توانایی های دستیار پارک خود را یک پله دیگر ارتقا داده و آن را به قابلیتی به نام "دستیار دنده عقب" (Reversing Assistant) مجهز کرده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به معرفی این قابلیت پرداخته و مکانیسم آن را شرح دهیم. چنانچه این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.
 
 
دستیار دنده عقب همانگونه که از نامش نیز مشخص است، برای کمک به رانندگان هنگام حرکت با دنده عقب طراحی شده؛ برای مثال فرض کنید با خودروی خود وارد یک مسیر بسیار باریک شده اید. این مسیر به قدری باریک است که نه تنها امکان دور زدن وجود ندارد، بلکه حرکت با دنده عقب در آن ماهرترین رانندگان را با چالش مواجه کرده و کوچک ترین خطا می تواند باعث صدمه به اتومبیل شود. در چنین شرایطی است که دستیار دنده عقب ب ام و توانایی های خود را به رخ خواهد کشید.
 
 
به غیر از این شرایط، باواریایی ها خروج از پارکینگ های کوچک و تنگ و خیابان های یک طرفه را نیز جزو کاربردهای دستیار دنده عقب خود عنوان کرده اند.
 
دستیار دنده عقب فرشته نجات راننده
 
در هر یک از سناریوهای ذکر شده در بالا، دستیار دنده عقب ب ام و به کمک راننده شتافته و او را از مخمصه نجات می دهد. خودروساز آلمانی قابلیت جدید خود را ابزاری برای تسهیل "حرکت خودکار با دنده عقب در محیط های باریک یا شرایطی که راننده دید مناسبی نسبت به اطراف ندارد" تعریف می کند.
 
دستیار دنده عقب باواریایی ها به گونه ای طراحی شده که همواره حرکات فرمان را زیر نظر گرفته و تغییرات 50 متر آخر تا لحظه توقف را در حافظه خود ذخیره می کند. البته این ذخیره سازی در زمان هایی که سرعت خودرو پایین تر از 36 کیلومتر در ساعت باشد، انجام می شود.
 
 
زمانی که راننده بخواهد از جایی که اتومبیل خود را متوقف کرده خارج شود، کافی است با فشردن یک دکمه دستیار دنده عقب را فراخوانده و با قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب، وظیفه خروج از آن مکان را به سیستم پیشرفته ب ام و بسپارد. در این حالت، دستیار دنده عقب 50 متر ذخیره شده را عینا و دقیقا به همان شکلی که وارد آنجا شده با دنده عقب حرکت خواهد کرد. تنها نقش راننده در این بین کنترل گاز و ترمز خواهد بود. به منظور حفظ ایمنی دستیار دنده عقب حداکثر سرعت خودرو را در 9 کیلومتر در ساعت محدود می کند.
 
 
به گفته ب ام و، کامپیوتر خودرو مسیر حرکت 50 متر پایانی را برای مدت های طولانی ذخیره می کند، اما مشخص نیست که بازه زمانی موجود دقیقا چقدر است.
 
مزایا و معایب
 
مسلما اضافه شدن دستیار دنده عقب به جمع سیستم های کمکی راننده که معمولا در محصولات ب ام و دیده می شوند، اتفاق بسیار خوبی است. وجود چنین سیستمی بر روی یک خودرو، ضمن تسهیل  ورود و خروج به پارکینگ های شلوغ شهری، از بروز برخوردها و تصادفات هر چند خفیف جلوگیری کرده و نقشی مثبت در سالم ماندن بدنه اتومبیل ایفا می کند.
 
اما همانطور که اشاره شد، دستیار دنده عقب اطلاعات خود را از حرکات فرمان که کنترل آن در اختیار راننده است، دریافت می کند. حال تصور کنید فردی در 50 متر پایانی، با برخورد یا ساییدن اطراف خودروی خود به یک ستون یا سایر خودروها نهایتا موفق به پارک شده باشد. در این حالت استفاده از دستیار دنده عقب نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نخواهد داشت.
 
به نظر می رسد با افزودن سنسورهای بیشتر و کنترل خودکار پدال های گاز و ترمز، توانمندی های دستیار دنده عقب ب ام و ارتقا یافته و استفاده از آن راحت تر و قابل اعتمادتر شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ب ام و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

رضا
0

چه سیستم بیخودی اگر تو پارکینگ شلوغ پارک کنید هیچ تضمینی نیست یکی دیگه ماشینش را جابجا نکنه اون موقع هست که دچار مشکل میشیم اگر ماشین بغلی ده سانت عقب بیاد یا جابجا بشه موقع خروج حتما تصادف میکنیم از مهندسی آلمانی ساخت همچین چیز بیخودی بعیده
21:02  1397/11/20
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد