خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 

خروج از پارکینگ به راحتی آب خوردن، آشنایی با دستیار دنده عقب ب ام و

 
ب ام و یکی از خودروسازان پیشتاز جهان به شمار می رود. این کمپانی آلمانی همواره سعی کرده لذت رانندگی را با آخرین تکنولوژی ها ترکیب کرده و محصولاتی پیشرفته راهی خیابان ها کند.
 
دستیار پارک (Parking Assistant) یکی از امکانات جالب و کاربردی ساخته های ب ام و  در چند سال گذشته بوده که با تکیه بر آن پارک خودرو در شرایط مختلف تسهیل می شود. نسخه های اولیه از این سیستم فقط کنترل فرمان را در اختیار می گرفتند و راننده باید با گاز دادن و ترمز گرفتن به موقع خودرو را دقیق تر پارک می کرد.
 
 
اما در سال های اخیر با شتاب گرفتن تکنولوژی، سیستم های کمکی پارک ب ام و بهبود پیدا کرده و پیشرفته تر از قبل شده است. سیستم پارک فعال با امکان کنترل فاصله (Active Park Distance Control) اکنون قادر است فاصله خودرو با موانع مختلف را از طریق سنسورهای اولتراسونیک نصب شده روی سپر تشخیص داده و در صورت نیاز با درگیر کردن ترمزها از وقوع برخوردهای ناخواسته جلوگیری کند.
 
با معرفی نسل جدید مدل هایی مثل X5 ،X7 و سری 3، ب ام و توانایی های دستیار پارک خود را یک پله دیگر ارتقا داده و آن را به قابلیتی به نام "دستیار دنده عقب" (Reversing Assistant) مجهز کرده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به معرفی این قابلیت پرداخته و مکانیسم آن را شرح دهیم. چنانچه این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.
 
 
دستیار دنده عقب همانگونه که از نامش نیز مشخص است، برای کمک به رانندگان هنگام حرکت با دنده عقب طراحی شده؛ برای مثال فرض کنید با خودروی خود وارد یک مسیر بسیار باریک شده اید. این مسیر به قدری باریک است که نه تنها امکان دور زدن وجود ندارد، بلکه حرکت با دنده عقب در آن ماهرترین رانندگان را با چالش مواجه کرده و کوچک ترین خطا می تواند باعث صدمه به اتومبیل شود. در چنین شرایطی است که دستیار دنده عقب ب ام و توانایی های خود را به رخ خواهد کشید.
 
 
به غیر از این شرایط، باواریایی ها خروج از پارکینگ های کوچک و تنگ و خیابان های یک طرفه را نیز جزو کاربردهای دستیار دنده عقب خود عنوان کرده اند.
 
دستیار دنده عقب فرشته نجات راننده
 
در هر یک از سناریوهای ذکر شده در بالا، دستیار دنده عقب ب ام و به کمک راننده شتافته و او را از مخمصه نجات می دهد. خودروساز آلمانی قابلیت جدید خود را ابزاری برای تسهیل "حرکت خودکار با دنده عقب در محیط های باریک یا شرایطی که راننده دید مناسبی نسبت به اطراف ندارد" تعریف می کند.
 
دستیار دنده عقب باواریایی ها به گونه ای طراحی شده که همواره حرکات فرمان را زیر نظر گرفته و تغییرات 50 متر آخر تا لحظه توقف را در حافظه خود ذخیره می کند. البته این ذخیره سازی در زمان هایی که سرعت خودرو پایین تر از 36 کیلومتر در ساعت باشد، انجام می شود.
 
 
زمانی که راننده بخواهد از جایی که اتومبیل خود را متوقف کرده خارج شود، کافی است با فشردن یک دکمه دستیار دنده عقب را فراخوانده و با قرار دادن گیربکس در وضعیت دنده عقب، وظیفه خروج از آن مکان را به سیستم پیشرفته ب ام و بسپارد. در این حالت، دستیار دنده عقب 50 متر ذخیره شده را عینا و دقیقا به همان شکلی که وارد آنجا شده با دنده عقب حرکت خواهد کرد. تنها نقش راننده در این بین کنترل گاز و ترمز خواهد بود. به منظور حفظ ایمنی دستیار دنده عقب حداکثر سرعت خودرو را در 9 کیلومتر در ساعت محدود می کند.
 
 
به گفته ب ام و، کامپیوتر خودرو مسیر حرکت 50 متر پایانی را برای مدت های طولانی ذخیره می کند، اما مشخص نیست که بازه زمانی موجود دقیقا چقدر است.
 
مزایا و معایب
 
مسلما اضافه شدن دستیار دنده عقب به جمع سیستم های کمکی راننده که معمولا در محصولات ب ام و دیده می شوند، اتفاق بسیار خوبی است. وجود چنین سیستمی بر روی یک خودرو، ضمن تسهیل  ورود و خروج به پارکینگ های شلوغ شهری، از بروز برخوردها و تصادفات هر چند خفیف جلوگیری کرده و نقشی مثبت در سالم ماندن بدنه اتومبیل ایفا می کند.
 
اما همانطور که اشاره شد، دستیار دنده عقب اطلاعات خود را از حرکات فرمان که کنترل آن در اختیار راننده است، دریافت می کند. حال تصور کنید فردی در 50 متر پایانی، با برخورد یا ساییدن اطراف خودروی خود به یک ستون یا سایر خودروها نهایتا موفق به پارک شده باشد. در این حالت استفاده از دستیار دنده عقب نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نخواهد داشت.
 
به نظر می رسد با افزودن سنسورهای بیشتر و کنترل خودکار پدال های گاز و ترمز، توانمندی های دستیار دنده عقب ب ام و ارتقا یافته و استفاده از آن راحت تر و قابل اعتمادتر شود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ب ام و






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وکیل دادگستری : بله دوتا خواسته رو در یک دادخواست میشه مطرح کرد . و اینکه شرکت زیر بار بکی از خواسته ها میره یا نمیره ربطی نداره . اگه با نماینده حقوقی توافق کنید که هیچ جای بحثی نیست و با تعین مبلغ خسارت بابت هر دو مورد گزارش اصلاحی صادر میشه و الا دادگاه در هر دو مورد رسیدگی و صدور رای میکنه . در مورد اینکه جلسه ی اولیه شما دوست عزیز در شورای حل اختلاف هست و باید شرکت کنید یا نه باید عرض کنم . معمولا در مرحله ی اول برای مصالحه و سازش پرونده رو ارجاع میدند به شورای حل اختلاف در صورتی که بین طرفین مصالحه و سازش نشه پرونده به دادگاه صلاحیتدار ارجاع میشه . اگه پرونده برای سازش به شورا رفته و قصد مصالحه و توافق دارید به شرط حضور نماینده شرکت بهتره حضور پیدا کنید ولی درصورتی که قصد سازش ندارید و میخواهید دادگاه بموضوع رسیدگی کنه و تا ته خسارتتونا بگیرید میتونید با مراجعه به یه دفتر خدمات قضایی در شهرستان تون و ارسال لایحه اعلام کنید که حاضر به سازش نیستید و پرونده برای رسیدگی بره دادگاه و دیگه این راه رو نرید . البته حواستون باشه جلسه اول دادگاه رو حتما بعدا حضور پیدا کنید چون باید اصول مستندات
مقدم : من هم تماس گرفتم گفتن اونایی که 15 ام اسفند هم تکمیل وجه کردن و هم احراز هویتشون 15 ام بوده دارن فاکتور میشن.
تارادستی‌سفید : خب خداروشکرخوش خبرباشید
علیرضا x5 شهریور : سلام، من کاری نکردم،وظیفه خودم دونستم اطلاع بدم،کاری غیر از این از دستم بر نمیاد، در ضمن من به احتمال زیاد هفته آینده میرم تهران تا تکلیفم مشخص بشه، دوستانی هم که شاسی شدند مبارکشون باشه،انشاالله که بزودی تحویل بگیرند مثل ما گرفتار نشن
تیتان ۲ دی : سلام من ۲ دی پول رو کامل دادم. تیتان هستم. زنگ زدم گفتن فاکتور شده ولی موجودی نداریم اگر موجودی آماده بشه در اولویت هستی. و اگر رنگ مشکی یا سفید بودی تا الان می‌گرفتی. اکثر کسانی که با من ثبت نام کردن، قبل از عید گرفتن
احبر : سلام من ثبت‌نامی شهریور نقدی بودم و۴ اردیبهشت تحویل دادند شکایت کردم ۲۶ خرداد وقت دادگاه در تهران است یا اطلاع داری باید خودم حضور داشته باشم من شهرستان هستم روند دادگاه حل اختلاف چگونه هست کسی می داند راهنمای کنید ممنون
احبر : سلام من ثبت‌نامی شهریور نقدی بودم و۴ اردیبهشت تحویل دادند شکایت کردم ۲۶ خرداد وقت دادگاه در تهران است یا اطلاع داری باید خودم حضور داشته باشم من شهرستان هستم روند دادگاه حل اختلاف چگونه هست کسی می داند راهنمای کنید ممنون
احبر : سلام من ثبت‌نامی شهریور نقدی بودم و۴ اردیبهشت تحویل دادند شکایت کردم ۲۶ خرداد وقت دادگاه در تهران است یا اطلاع داری باید خودم حضور داشته باشم من شهرستان هستم روند دادگاه حل اختلاف چگونه هست کسی می داند راهنمای کنید ممنون
تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : سلام بزودی فاکتور میشه
شهابx5 آبان : ممنون از شما دوستان عزیز ایشالا بزودی آقای مهدی و بقیه دوستان تحویل بگیرن و آقا سیا و بقیه هم شاسی بشن حداقل یه ذره از نگرانی کمتر بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
13 خرداد : ماشینم تو سایت فارس هست. خودم شیراز هستم. فاصله کارخانه تا نمایندگی 10 دقیقه هست. ولی ماشین رو یک هفته هست که تحویل نمایندگی نمیدن. تحویل حضوری هم لغو کردم. تماس گرفتم میگن تریلی نیست
اطلس 21مهر : نمایندگی برا خودش میگه خودتون برید تو سایت سخا تمدید کنینن مال من هم اینجوری شد غروب تایید شد 2 ساعت بعد ماشینم پلاک شد
آریزو 8 مجید : برای من جمعه خروج خورده ولی هنوز حمل نشده
افشاگری : وحید 29بهمن همون توحید از ارومیه هستش دوستان،
آریزو 8 مجید : متاسفانه فعلا حمل نمیشه
29بهمن : سلام در صورتی میتونه سود تاخیر یا هزینه تریلی بگیر ک شما موقع وکالت دادن تو وکالت این دو مورد را ذکر کنید در غیر این نمیتونه بگیره
سایناتکمیل وجه 29بهمن : یه سوال مهم دارم خواهشا جواب بدین مخصوصا کسانی که اطلاعات درست دارن اگه بعدازتحویل خودرو وکالت بدیم به کسی اون شخص میتونه بره ازبانک هزینه تریلی و سودتاخیربگیره یانه ؟
ساینا فوق العاده : پیامک شماره پذیرش تون چه تاریخی براتون اومده؟
سورن 31خرداد مادران : امکانش هست اگ. کسی میدونه بگه چرا تاریخ اماده برای صدور فاکتور چرا هی عوض میشه میاد جلوتر؟
سلام : کسی نیست منو راهنمایی کنه؟؟؟؟ پس چه بدرد میخوره نیام اینجا بهتره