ادامه بررسی روند برگزاری همایش های بین المللی در سطح جهان و ایران گواه آن را دارد که همایش هایی که در ایران برگزار می شود آنچنان به وظیفه ذاتی خود که ایجاد ارتباط میان افراد دارای ایده با شرکت های خودروسازی است، موفق عمل نکرده اند.
بررسی روند برگزاری همایش های بین المللی صنعت خودرو در ایران و دیگر کشورها نشان از آن دارد که شرکت های بزرگ در این همایش ها به دنبال نمایش دستاوردهای خود برای تعامل بیشتر با دیگر شرکت ها هستند و از سوی دیگر به دنبال آن هستند که ایده های نو را برای کاهش قیمت تمام شده از آن خود کنند که این اتفاق هیچگاه در همایش صنعت خودرو کشور رخ نداد.
در این رابطه کریمی سنجری در گفت و گو با خودروکار در رابطه با برگزاری همایش های خودرویی می گوید: «برگزاری همایش در سطح جهانی دارای تاریخچه، اهداف و مسیر کاری مشخصی هستند، از این رو بزرگان خودروسازی جهان با حضور در نمایشگاه ها، همایش ها و... آخرین دستاوردهای خود را به معرض نمایش می گذارند.»
این کارشناس صنعت خودروسازی ادامه می دهد: «شرکت های خودروسازی با حضور در همایش های بین المللی در کنار به نمایش در آوردن اخرین دستاوردهای خود به دنبال تعامل بیشتر، انتقال داشتن و آگاهی از آخرین فناوری های دیگر شرکت ها هستند.»
وی خاطرنشان می کتد: «در همایش ها نقشه راه و مدلینگ صنعت خودرو به معرض همگان قرار داده می شود و مسیر هم افزایی با جدیت بسیار از سوی شرکت ها پیگیری می شود، که این موارد آنچنان در همایش های برگزار شده در کشور به خصوص همایش بین المللی صنعت خودرو محقق نمی شود.»
کریمی سنجری بیان می کند: «در همایش های بین المللی ارتباط بسیار مناسبی بین اعضای زنجیره تامین قطعات و تولید خودرو شکل می گیرد که در کنار آن حتی در این دست همایش ها افراد صاحب ایده و ذوق هنری و علمی با شرکت های بزرگ خودروسازی جهان ارتباط پیدا خواهند کرد.»
این کارشناس صنعت خودروسازی با تاکید بر اینکه برگزاری همایش فرصت های بسیاری را در اختیار افراد و شرکت ها قرار می دهد، یادآوری می کند: «از دل همایش های بین اللمی شرکت های بزرگ می توانند با افراد دارای دانش و ایده آشنا شوند اما روند برگزاری همایش در ایران به گونه ای است که مدیران و صاحبان شرکت ها هیچ ارتباطی با افراد دارای ایده و نوآوری ندارند.»
وی با بیان اینکه زمانی که برگزاری همایش منجر به خروجی مناسب با معیارهای استاندارد و بین المللی نمی شود، تاکید بر برگزاری تنها برای کشور هزینه بر خواهد بود، تاکید می کند: «در ساختار صنایع دولتی همچون خودرو ضعف عدم علاقه مندی برای جذب ایده ها وجود دارد.»
کریمی سنجری می افزاید: «در ایران مدیران بخش های دلتی علاقه ای به دریافت ایده، اطلاعات و نوآوری از سوی افراد ندارند از این رو وظیفه همایش که ایجاد پل ارتباطی میان افراد دارای ایده و مدیران است، محقق نمی شود و در نهایت می توان گفت همایش ها وظیفه ذاتی و خروجی اصلی خود را در ایران نخواهند داشت.»
این کارشناس صنعت خودروسازی خاطرنشان می کند: «در چند سال اخیر پیش بینی بر این بود که در سال 2020 تقاضا برای خودرو افت می کند که بررسی ها در سال 2018 نشان از آن دارد افت تقاضا برای خودرو آغاز شده از این رو شرکت های بین المللی برای کاهش قیمت تمام شده به دنبال ارتقاء و تغییر رویه طراحی پیش می روند و این در حالی است که شرکت های داخلی رویه برعکسی را در پیش گرفته اند.در این نقشه راه جهانی همایش ها تاثیر بسیاری در همراهی کردن خودروسازان برای تولید رقابتی دارند.»
بر اساس این گزارش می توان گفت با توجه به نقشه راه همایش های بین المللی که وظیفه اصلی آن ها اتصال افراد دارای ایده، ذوق و نوآوری با شرکت های بین المللی هستند، همایش های برگزار شده در ایران به خصوص همایش های خودرویی این مهم را عملی نکرده اند، از سوی دیگر همایش ها ارتباط بخش صنعتی خودرو را تقویت می کنند اما در این مسیر هم آنچنان موفق عمل نکرده و شرکت های خودرویی تنها بر ارتباط قدیمی خود تکیه کرده اند که با استناد به گفته کارشناسان زمانی که همایش ها برای کشور و صنعت دستاوردی ندارند می توان این همایش ها برگزار نکرد تا هزینه قابل توجهی صرف برگزاری شوهای نمایشی نشود.