سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 

سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 
اعلام رقم بودجه در روزهای گذشته و در نظر نگرفتن رقم قابل ذکر برای درآمدهای حاصل از واردات خودرو بیش از گذشته شرکتهای واردکننده خودرو و سرمایه گذاران این بخش را دلسرد و نا امید کرد. اتفاقی که نشان می دهد دولت حتی در سال آینده هم برنامه خاصی برای بازگشایی واردات خودرو و تغییر در تصمیم غیرکارشناسی ممنوعیت واردات خودرو ندارد. 
 
اما آیا این تصمیم دولت برای ممنوع نگهداشتن واردات خودرو بدون هدف و یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده است؟ جواب سوال کاملا منفی است. 
 
آنچه از برآیند تصمیمات دولت در این حوزه مشخص است، دولتی ها قصد دارند با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و سنگ اندازی های مشابه در فعالیت این شرکتها، سرمایه گذاران این بخش را دلسرد کرده و به نوعی بیخیال تجارت البته چرب این حوزه بشوند. 
 
به گونه ای که با خروج شرکتهای فعلی از فهالیت در حوزه واردات خودرو عملا مشتریانی می مانند که باید خدمات پس از فروش بگیرند و تولید داخلی که باید با بازگشایی واردات هم تجهیز شود و هم حس رقابت در آن دوباره ایجاد شود و احیانا درآمدهای سرشار حاصل از عوارض واردات، مالیات، اسقاط خودروهای فرسوده و ... که باید به جیب خزانه برگردد.
 
 
با این اوصاف فقط یک سناریو باقی می ماند که دولت بسیار هدفمند به دنبال اجرایی کردن آن خواهد بود، آن هم «تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای ساماندهی بازار و واردات خودرو».
 
چیزی شبیه شرکت دخانیات و یا شرکت بازرگانی دولتی، به این شکل هم درآمد دولت از محل واردات خودرو تمام و کمال به جیب خزانه خواهد رفت و هم تنوع در بازار ایجاد می شود، هم مشتریان خودروهای خارجی باز هم حاجت روا می شوند و هم مراکز اسقاط دوباره فعالیت خود را البته با کمی تغییرات ادامه خواهند داد و هم تمام دیگر مزیت های واردات خودرو از جمله ایجاد رقابت برای خودروسازان بد عادت شده داخلی فراهم خواهد شد.
 
 
اما توجیهات تاسیس این شرکت و اجرای این سناریو دولت چه خواهد بود؟ 
 
جواب این سوال هم سخت نیست، دولت با توجیه اینکه شرکتهای فعلی واردکننده خودرو به دلیل خصوصی بودن هم به دنبال منفعت خود بودند و هم مشتریان را سرگردان کرده بودند و ماهها در تحویل خودروها عاجز مانده بودند و هم با توجیه یکپارچه سازی فعالیت واردات خودرو و کنترل شرایط در مواقع خاص تحریم مثل امروز، این سناریو را اجرایی خواهند کرد.
 
زمان اجرای سناریو
 
با این تفاسیر این پرسش مطرح می شود که دولت چه زمانی اقدام به تاسیس این شرکت شبه دولتی خواهد کرد؟
 
جواب این سوال اما کمی پیچیده است، چرا که قطعا برای آماده شدن شرایط و قبول توجیهات ذکر شده برای مشتریان و کارشناسان این حوزه ابتدا لازم است تا نفس های آخر شرکتهای واردکننده خودرو هم تمام شود، چراکه این شرکتها با این وضعیت در بهترین حالت تا تابستان سال آینده دوام می آورند و قویترین آنها هم با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و هزینه های فراوان نیروی انسانی و تجهیزات و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش نهایتا تا تابستان ۹۸ در صحنه باقی خواهند ماند و بیش از این فعالیتشان از نظر عقلانی و اقتصادی توجیه نخواهد داشت، آنوقت است که دولت سناریو از پیش تعیین شده خود را عملی خواهد کرد و برای پشتیانی از مشتریان گذشته خودروهای وارداتی، ساماندهی وضعیت واردات خودرو، کنترل آلودگی هوا از طریق اسقاط خودروهای فرسوده و ایجاد تنوع در بازار و رقابت برای خودروسازان داخلی، این شرکت را تاسیس و واردات خودرو را البته محدودتر و هدفمندتر از گذشته آزاد خواهد کرد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

سعید
0

دوستان کلا صنعت خودرو سومین صنعت سود ده تو ایرانه!
اونوقت انتظار دارید دولت از ایرانخودرو و سایپا حمایت نکنه یا از همه مهمتر به واردات خودروی خارجی ورود پیدا نکنه؟؟؟
23:35  1397/10/21
پاسخ دادن
مسعود
0

بالاخره دولت هم باید جیب خودشو پر کنه و چه راهی بهتر از این که وارد کننده و توزیع کننده خودروهای خارجی خودش باشه ، شاید این طوری بهتر باشه ، تا مردم از دست لگن های ایران خودرو و سایپا راحت بشن ، البته اگر دولت زیاد دندان گردی نکند و چند برابر قیمت جهانی به این ملت فلک زده غالب نکند ، مثل شرکت های خودرو سازی خصوصی که علی الخصوص وارد کننده خودروهای چینی بودند ، شما ببیند مدیران
خودرو که محصولات خودشو تا پارسال آن هم با شرایط اقساطی و با التماس می داد الان چه جوری میکنه تو پاچه این ملت ، که ایکس 33s رو که قیمتش ۷۸ میلیون بود الان رسوند به ۱۸۴ میلیون و همین طور محصولات کرمان موتور چینی و بهمن موتور ، ملت ما هم که ماشاالله سواری دادن رو بلدن ، و از طرف دیگه طماع و حریص و منفعت طلب شخصی ، اونا فرانسوی ها هستن که به خاطر ۶ سنت گرانی سوخت در مقابل دولت خودشون می ایستن ، نه اینجا که ملت برای خودرویی که نه
مدلش معلومه ونه قیمت ونه موعد تحویلش ، میرن صف می کشن و بیست میلیون و سی میلیون پول واریز می کنند ، به قول معروف خلایق
هرچه لایق .
12:10  1397/10/21
پاسخ دادن
علی
2

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:07  1397/10/17
پاسخ دادن
علی
0

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:04  1397/10/17
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد