سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 

سناریو دولت برای آینده واردات خودرو/ تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای واردات

 
اعلام رقم بودجه در روزهای گذشته و در نظر نگرفتن رقم قابل ذکر برای درآمدهای حاصل از واردات خودرو بیش از گذشته شرکتهای واردکننده خودرو و سرمایه گذاران این بخش را دلسرد و نا امید کرد. اتفاقی که نشان می دهد دولت حتی در سال آینده هم برنامه خاصی برای بازگشایی واردات خودرو و تغییر در تصمیم غیرکارشناسی ممنوعیت واردات خودرو ندارد. 
 
اما آیا این تصمیم دولت برای ممنوع نگهداشتن واردات خودرو بدون هدف و یک سناریوی از پیش تعیین شده بوده است؟ جواب سوال کاملا منفی است. 
 
آنچه از برآیند تصمیمات دولت در این حوزه مشخص است، دولتی ها قصد دارند با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و سنگ اندازی های مشابه در فعالیت این شرکتها، سرمایه گذاران این بخش را دلسرد کرده و به نوعی بیخیال تجارت البته چرب این حوزه بشوند. 
 
به گونه ای که با خروج شرکتهای فعلی از فهالیت در حوزه واردات خودرو عملا مشتریانی می مانند که باید خدمات پس از فروش بگیرند و تولید داخلی که باید با بازگشایی واردات هم تجهیز شود و هم حس رقابت در آن دوباره ایجاد شود و احیانا درآمدهای سرشار حاصل از عوارض واردات، مالیات، اسقاط خودروهای فرسوده و ... که باید به جیب خزانه برگردد.
 
 
با این اوصاف فقط یک سناریو باقی می ماند که دولت بسیار هدفمند به دنبال اجرایی کردن آن خواهد بود، آن هم «تاسیس یک شرکت شبه دولتی برای ساماندهی بازار و واردات خودرو».
 
چیزی شبیه شرکت دخانیات و یا شرکت بازرگانی دولتی، به این شکل هم درآمد دولت از محل واردات خودرو تمام و کمال به جیب خزانه خواهد رفت و هم تنوع در بازار ایجاد می شود، هم مشتریان خودروهای خارجی باز هم حاجت روا می شوند و هم مراکز اسقاط دوباره فعالیت خود را البته با کمی تغییرات ادامه خواهند داد و هم تمام دیگر مزیت های واردات خودرو از جمله ایجاد رقابت برای خودروسازان بد عادت شده داخلی فراهم خواهد شد.
 
 
اما توجیهات تاسیس این شرکت و اجرای این سناریو دولت چه خواهد بود؟ 
 
جواب این سوال هم سخت نیست، دولت با توجیه اینکه شرکتهای فعلی واردکننده خودرو به دلیل خصوصی بودن هم به دنبال منفعت خود بودند و هم مشتریان را سرگردان کرده بودند و ماهها در تحویل خودروها عاجز مانده بودند و هم با توجیه یکپارچه سازی فعالیت واردات خودرو و کنترل شرایط در مواقع خاص تحریم مثل امروز، این سناریو را اجرایی خواهند کرد.
 
زمان اجرای سناریو
 
با این تفاسیر این پرسش مطرح می شود که دولت چه زمانی اقدام به تاسیس این شرکت شبه دولتی خواهد کرد؟
 
جواب این سوال اما کمی پیچیده است، چرا که قطعا برای آماده شدن شرایط و قبول توجیهات ذکر شده برای مشتریان و کارشناسان این حوزه ابتدا لازم است تا نفس های آخر شرکتهای واردکننده خودرو هم تمام شود، چراکه این شرکتها با این وضعیت در بهترین حالت تا تابستان سال آینده دوام می آورند و قویترین آنها هم با ادامه ممنوعیت واردات خودرو و هزینه های فراوان نیروی انسانی و تجهیزات و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش نهایتا تا تابستان ۹۸ در صحنه باقی خواهند ماند و بیش از این فعالیتشان از نظر عقلانی و اقتصادی توجیه نخواهد داشت، آنوقت است که دولت سناریو از پیش تعیین شده خود را عملی خواهد کرد و برای پشتیانی از مشتریان گذشته خودروهای وارداتی، ساماندهی وضعیت واردات خودرو، کنترل آلودگی هوا از طریق اسقاط خودروهای فرسوده و ایجاد تنوع در بازار و رقابت برای خودروسازان داخلی، این شرکت را تاسیس و واردات خودرو را البته محدودتر و هدفمندتر از گذشته آزاد خواهد کرد.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

سعید
0

دوستان کلا صنعت خودرو سومین صنعت سود ده تو ایرانه!
اونوقت انتظار دارید دولت از ایرانخودرو و سایپا حمایت نکنه یا از همه مهمتر به واردات خودروی خارجی ورود پیدا نکنه؟؟؟
23:35  1397/10/21
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:07  1397/10/17
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

ظاهرا دولت از خودروسازها قطع امید کرده
میخواد مافیای خوردوسازها رو با مافیای واردکنندگان عوض کنه
17:04  1397/10/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
سینا : سلام دوستان. امروز کسی پلاک شده؟
Cvt 403 : سلام دوستان منم امروز زنگ زدم میگن تو ۲ مرحله برای اسفند ۴۰۳ دعوتنامه هاشونو ارسال کردن. برای بقیه هم گفتن تو مرحله ۳ ارسال میشه . کسی براش دعوتنامه cvt برای اسفند ۴۰۳ اومده؟
حسین : چطور ۲۲ اسفند هنوز فاکتور نشده ولی شما فاکتور شدی؟
داودa5 : سلام خیر دیگه واقعا شورشو درآوردن
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا مرداد : سلام، دعوتنامه مرداد پانا رینگ فولاد صادر شد، مبلغ 396410000
فروش فوق العاده : سلام مبلغ مابتفاوت رو از سود تاخیر کم میکنن ؟ احتیاجی به پرداختش نیست؟؟
صبر ایوب : سلام ویژه بر مادران مدیران سایپا
سورن 2 تیر : شماره قرارداد تون چنده؟
علی 27 مهر : من 27 مهرم فاکتور نشدم 25 خرداد حتما باید بریم حقمونو بگیریم
مهدی : 1402 از ایران خودرو ماشین گرفتم نزدیک 13 میلیون سود مشارکت بعد 4 ماه بهم تعلق گرفت الان اندازه دو برابر همون پول دادم برای پیش فروش ولی بعد 5 ماه زده سود مشارکت صفر یعنی ایران خودرو خود دزد مخصوصا با این مدیریت جدید
هادی اریزو : 02147651 این شماره هست ا
هادی اریزو : یکم خلاقیت داشته باشی میتونی تو اینترنت پیدا کنی 021 4765 1
هادی اریزو : سلام کاکو برای منم خیلی وقت پیش اومد جدیش نگیر چیز خاصی نیست اگر رفتی امضا کردی از نظر قانونی هیچ اعتباری نداره اگر مقصر بشن داخل دیون
207 فولادی : برا من الان اومد 396500