ترخیص خودروهای در گمرک مانده در هاله ای از ابهام/ تکلیف استهلاک و خسارت خودروهای در گمرک مانده چه می شود؟

 

ترخیص خودروهای در گمرک مانده در هاله ای از ابهام/ تکلیف استهلاک و خسارت خودروهای در گمرک مانده چه می شود؟

 
بنابر اعلام سازمان ملی استاندارد ایران، بازرسان این سازمان از شنبه 1 دی ماه  با پایان مهلت خودروسازان برای اعمال استانداردهای 85گانه، فعالیت خود را برای بررسی خطوط تولید آغاز کرده و قرار است بر اساس استانداردهای 85 گانه این خطوط تولید مورد بررسی قرار بگیرند.
 
اما در بحث استانداردهای خودرویی آنچه شاید این روزها کمتر به آن توجه شود بحث استاندارد خودروهای وارداتی است. اگرچه شهریور ماه امسال معاون سازمان ملی کشور عنوان کرده است تمام خودروهای وارداتی که از سال ۹۵ وارد کشور شده‌اند ۸۵ مورد استاندارد را دارا هستند اما در حال حاضر  بسیاری از خودروهای وارداتی شرکت های مختلف در انتظار ترخیص، مدت هاست که در گمرک خاک می خورند و  در معرض آفتاب و تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند. 
 
آنچه سوال بر انگیز شده این موضوع است که آیا این خودروهای در گمرک مانده پس از ترخیص همه استانداردهای لازم را دارا هستند و یا این خودروهایی که مدت هاست بدون هیچ استارت خوردنی متوقف شده اند نیازمند سرویس و  تعمیر برای تحویل به مشتریان هستند، که اگر نیازمند این سرویس ها و تعمیرات باشند شرکت ها در مرحله بعدی با مشکل تامین قطعات مواجه خواهند شد و ضرر هنگفتی را هم در این زمینه متحمل می شوند.
 
اگرچه تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده همچنان معطل تصمیمات دولتی است و چند روز پیش سعید احمد خانی مسئول روابط عمومی گمرک آب پاکی را روی دست واردکنندگان ریخت  و عنوان  کرد تصویب نامه ترخیص این خودرو‌ها در حال حاضر در شورای سران قوا که برای تعیین تکلیف مسائل لاینحلی از این دست است در حال بررسی است و تا زمانی که این تصویب نامه بدست گمرک نرسد گمرک نمی‌تواند برای ترخیص این خودرو‌ها کاری انجام دهد.
 
در همین رابطه مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  می گوید: «مسئولیت ضرر و زیان به اموال مردم بر عهده دولت است. با یک تصمیم نادرست اموال مردم از بین رفته است و در این شرایط واردکننده کاری از دستش بر نمی آید. تایر، لاستیک جلو داشبورد، صندلی ها، شیشه های خودرو و فرمان و بخش های برقی و موتوری بخش هایی هستند که در این توقف بلند مدت خودروها در گمرک نیاز به تعویض و تعمیرات دارند. با واردکنندگان صحبت شده است و ماشین ها را اورهال می کنند تا به ضرر مشتری نباشد اما همه این ها هزینه بر است و این هزینه ها را دولت باید متقبل شود و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.»
 
او تاکید می کند:« هرچه ترخیص خودروهای در گمرک مانده دیرتر  انجام شود به ضرر مردم، فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان و بعد از آن به ضرر دولت و دستگاه های اجرایی است. به طور خلاصه همه در این موضوع متضرر می شوند اما یک نفر در این مورد باید تاوان پس بدهد که من تصور می کنم ما واردکنندگان خودرو تاوان این موضوع را بیش از اندازه پس داده ایم.»
 
دبیر انجمن واردکنندگان می افزاید:«ماجرای بازداشت و توقف خودروها و ضرر و زیان به مردم و درگیری با آنها از یک سو و بی حرمتی به مشتری و بی حرمتی از طرف مشتری به واردکنندگان از سوی دیگر و بر هم زدن فضای کسب و کار و محل های فروش و خدمات پس از فروش از جمله تاوان هایی است که در این مدت واردکنندگان پس داده اند.»
 
دادفر ادامه می دهد:« ما مسئول این آشفتگی ها در فضای کسب و کار نبودیم بلکه دولت مسوول این مشکلات است.»
 
او در مورد استانداردهای 85 گانه برای خودروهای وارداتی عنوان می کند« این خودروها بر اساس برگه قبض انبار باید بر آن ها قانون اعمال شود. من واردکننده این خودروها را سال 96 برابر استانداردهای سال 96 به گمرک کشور آورده ام، وقتی کار از طرف دولت لنگ است کاری از دست واردکنندگان در این زمینه بر نمی آید. این موضوع بر اساس هیچ عقل و منطق و عدلی نیست که تاوان این موضوع را ما باید بدهیم.در این زمینه امیدواریم سازمان استاندارد و خانم پیروزبخت همکاری لازم را انجام می دهند، خانم پیروزبخت همواره همراه درد و مشکلات مردم است.»
 
او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است سازمان استاندارد از این خودروها ایراد بگیرد عنوان می کند:«خیر همه این ماشین ها طبق استانداردهای 54 گانه هستند.»
 
 
سرنوشت خودروهای در گمرک مانده همچنان پر ابهام است و مشخص نیست چه زمانی قرار است این خودروها ترخیص شوند. هر بار از سوی دولت عنوان می شود که بنابر این است که هرچه سریعتر این خودروها از بنادر ترخیص شوند اما همچنان اتفاقی رخ نمی دهد. در همین راستا روز گذشته محمدرضا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران دوباره عنوان کرد اقدامات قابل توجهی برای ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده انجام شده که با تشکیل کارگروهی قرار است به ترخیص کالاهای دپوشده سرعت بخشیده شود. باید منتظر ماند و دید آیا این امر صورت خواهد گرفت یا ترخیص این خودروها همچنان قرار است در هاله ای از ابهام باقی بماند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیروان : دوستان عزیز ایران خودرو بخشنامه داده پیش فروش ها شامل افزایش قیمت نمیشه این سایپای خراب شده هم افزایش نده
مجتبی : دمت گرم اکبر اقا بابت تمام اطلاعاتی ک دادی🌹
ری‌‌را : یبار رفاقتی دکمتو زدم دیگه این شلوغ بازیا چیه جنبه داشته باش
ری‌‌را : تویی ک خودتو جا خانعلی جا زدی بیام دکمتو بزنم؟
ایمان : با سلام من ثبت نام مهر مبلغ 290 پیش پرداخت بودم اسفد دعوتنامه صادر شد 22 اسفند واریز وجه کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
سینا : سلام دوستان. امروز کسی پلاک شده؟
Cvt 403 : سلام دوستان منم امروز زنگ زدم میگن تو ۲ مرحله برای اسفند ۴۰۳ دعوتنامه هاشونو ارسال کردن. برای بقیه هم گفتن تو مرحله ۳ ارسال میشه . کسی براش دعوتنامه cvt برای اسفند ۴۰۳ اومده؟
حسین : چطور ۲۲ اسفند هنوز فاکتور نشده ولی شما فاکتور شدی؟
داودa5 : سلام خیر دیگه واقعا شورشو درآوردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : شما رزرو بودید؟ واریزیت کی بوده؟
هادی اریزو : من 28 خرداد هستم یعنی زودتر شما اسم نوشتم دیون دادم شما چه جوری دیون ندادی حتی از 403 دیون گرفتن بعد شما دیون ندادی جوک مگر
مهرانا : سلام به همگی من ساینا دوگانه 26 اسفند تکمیل وجه کردم کسی اطلاع داره ساینا دوگانه تا چه تاریخی فاکتور شده؟؟ آقا توحید اگه شما میدونین ممنون میشم جوابمو بدین
6دنده : اصلا اردیبهشت کسی فاکتور شده
207 پانا مرداد : سلام، دعوتنامه مرداد پانا رینگ فولاد صادر شد، مبلغ 396410000
فروش فوق العاده : سلام مبلغ مابتفاوت رو از سود تاخیر کم میکنن ؟ احتیاجی به پرداختش نیست؟؟
صبر ایوب : سلام ویژه بر مادران مدیران سایپا
سورن 2 تیر : شماره قرارداد تون چنده؟
علی 27 مهر : من 27 مهرم فاکتور نشدم 25 خرداد حتما باید بریم حقمونو بگیریم
مهدی : 1402 از ایران خودرو ماشین گرفتم نزدیک 13 میلیون سود مشارکت بعد 4 ماه بهم تعلق گرفت الان اندازه دو برابر همون پول دادم برای پیش فروش ولی بعد 5 ماه زده سود مشارکت صفر یعنی ایران خودرو خود دزد مخصوصا با این مدیریت جدید