علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟

 

علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟

 
برای اکثر رانندگان خودروها با سیستم دنده دستی اتفاق افتاده که در هنگام تعويض دنده دستی و قرار دادن آن در حالت دنده عقب، صدای ناهنجاری شنیده می‌شود که این امر نتيجه فعل و انفعالاتی در سيستم چرخ دنده‌ها است.
در سيستم‌ انتقال قدرت دستی، بيشتر از دنده‌های مارپيچ استفاده می‌شود، اما دنده عقب به دليل موقعيت خاص خود نياز به نوع ديگری از چرخ دنده‌ها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف است.
 
دنده‌هايی كه نسبت دنده‌های جلو (مثبت) را ايجاد می‌كنند همه مارپيچ هستند (مانند: دنده يك،دو و سه). دندانه‌های مارپيچ به‌صورت مورب برش خورده‌اند. زمانی كه دو دنده در سيستم چرخ دنده مارپيچ با هم درگير مي‌شوند، تماس دندانه‌ها در پايان يك دندانه شروع می‌شود و اين تماس به‌صورت تدريجی باعث چرخاندن دو چرخ دنده می‌شود. 
 
تا زمانی كه دو دندانه به‌ صورت كامل در حال درگيری هستند اين درگيری تدريجی باعث می‌شود كه چرخ دنده‌های مارپيچ ملايم‌تر و آرام‌تر از چرخ دنده‌های ساده عمل كنند.
 
به‌دليل وجود زاويه در دندانه‌های دنده‌های مارپيچ، بيش از يك دندانه در يك زمان در اين نوع چرخ دنده‌‎ها با هم درگير هستند كه اين نوع برخورد و يا سايش باعث می‌شود كه اين چرخ دنده‌ها قدرت بيشتر، با تنش كمتری داشته باشند.
 
تنها مشكل در مورد چرخ دنده‌های مارپيچ اين است كه آن‌ها به سختی در كنار هم و در خارج از درگيری بروی می‌لغزند. در يك سيستم تعويض دنده دستی، دنده‌های جلو در حالت درگيری قرار دارند (در تمام زمان‌ها) و حلقه‌ها توسط دسته تعویض دنده كنترل شده و سرعت‌های متفاوتی را به محور خروجی منتقل می‌كنند.
 
دنده عقب در سيستم تعويض دنده دستی به‌عنوان دنده هرزگرد می‌چرخد.
 
چرخ دنده ساده بزرگ با دو چرخ دنده ساده ديگر، در زمانی كه نياز به تغيير جهت چرخش (دنده عقب) داشته باشيم بروی هم می‌لغزند (با هم برخورد می‌كنند). بيشتر چرخ دنده‌های بكار رفته در سيستم‌های انتقال قدرت دستی از نوع مارپيچ هستند. سه چرخ دنده كه مخصوص دنده عقب است از انواع دندانه‌های ساده به‌شمار می‌روند.
 
دنده‌های ساده با دندانه‌های مستقيم، در مقايسه با چرخ دنده‌های مارپيچ، لغزش بيشتری نسبت به هم دارند. هنگامی كه دندانه‌های چرخ دنده با يك چرخ دنده ساده درگير است، به‌جای اين كه به آرامی لغزش داشته باشند دندانه‌ها با هم برخورد می‌كنند.
 
اين واكنش موجب بروز اندكی سر و صدا و نيز افزايش تنش بروی دندانه‌ها می‌شود. هنگامی كه صدای بلندتری نسبت به درگيری ساير دنده‌ها می‌شنويد، آن صدای تغيير وضعيت و چرخش دنده خودرو است؛ صدايی كه می‌شنويد صدای برخورد و درگيری دنده‌های ساده عقب با يكديگر است. از اين‌ رو می‌توان گفت كه اين امری طبيعی و عادی است.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اینجا ایرانه : اینجا ایرانه و این شرکت اسمش سایپا پس نگیم غیرممکنه .....اگر همه چی رو نظم و ترتیب بود شک کنیم
kurosh : سال 1404 جیلی دارم 340 هزار(340000)راه رفته هنوزم مثل روز اولش راه میره و جیلی میتونه پارس و405 رو رنده بکنه و بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست(سال 1404 قیمتش 400 تا 600 میلیون هست) همتون در جریانش هستید مگان و مزدا این ماشینا هم 600 به بالا هستن پس جیلی بهترین ماشین تو رنج قیمت خودش هست
امیر : آقا راست میگه منم به یه بنده خدایی که شاهین پلاس تو دیوار گذاشته بود برای فروش زنگ زدم گفت تکمیل وجه من ۱۷ اسفند بوده الان ماشینمو یک هفته هست که تحویل گرفتم نمی‌دونم والا مثل اینکه یا سلیقه ایه یا رندوم یا پارتی بازی خلاصه ما هم بلا تکلیف موندیم
دوست : غیر ممکنه دوست عزیز. با روح و روان مردم بازی نکن. تا ۶ بهمن تحویل شده
کامیار : سلام جناب مهدی دعوتنامه تبریز من ثبت نامم 6 شهریور بوده بعد تکمل وجه اردیبهشت الانم منتظر فکتور شدن دوستم یه شاهین پلاس از دیوار خرید یک میلیارد و 207 تومان که 16اسفند تکمیل وجه کرده بود و اردیهشت تحویلش داده بودن
تارا خرداد v4 : سلام من تخویل خرداد بودم ۵روزه فاکتور شدم الان تیک صدور مدارکه
Mostafs : سلام وقت بخیر .ببخشید چند شهریور ثبت نام کردید کدام شهر
حسن قلی : سلام فروش فوری۱۴۰۳ اسفند ماه با موعد تحویل خرداد کسی خبر کی فاکتور میشه
تیتان 2 دی : خودرو لاماری ایما که پیش تر با قیمت 1 میلیارد و 939 میلیون تومان به فروش می‌رسید، اکنون با قیمت 2 میلیارد و 10 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. بدین ترتیب آرین پارس موتور خودرو قیمت مونتاژی خود را خود را 71 میلیون تومان افزایش داده است. قیمت اعلام شده قطعی بوده و شامل تمامی هزینه های جانبی از جمله عوارض، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های شماره گذاری و سایر هزینه های مرتبط با نقل و انتقال خودرو می باشد.
ممد : نمایندگی پرسیدم‌گف اسفندیا داره فاکتور میشه!!!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 5 : سلام جناب ببخشید شما تاریخ تحویل سیستمی تون کی بوده؟؟ آخه من 27 دی خرید نقدی اریزو داشتم 20 خرداد هم تحویل سیستمی ام اما هنوز مجوز نخورده نمیدونم چقدر تاخیر داره
ثبت نامی اطلس : من هم تکمیل وجه نهم اسفند وسخا یازدهم اسفند هنوز خبری نیست
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام خدمت همه ، کسی هست تحویل 19 خرداد طرح مادران فروش فوق العاده باشه و فاکتور شده باشه؟؟؟؟؟
هومن پانا : سلام دوستان ایران خودرو قیمت های خردادماه هم داده به لطف خدا افزایش نخورده و نمیخوره به کوریه چشم دلال ها ….
ساینا اس 20 بهمن : 20 بهمن فروش فوق العاده ثبت نام کردم هنوز فاکتور نشدم.
نازنین : از ما هم دیروز بعدازظهر به حالت اول برگشت ولی صبح که سایپا زنگ زدم گفت آخر خرداد فاکتور می شید.. ولی چند ساعت بعد دیدیم چراغ فاکتور روشن شده..
هادی اریزو : من امروز زنگ زدم صدای مشتری گفت باید منتظر باشی جوابی نداشت بده پس به اونها زنگ بزنی جوابی ندارن بدن بهت
اکستریم vx : سلام خدارو شکر مجوز ها 1000 هزارتا هزار تا شده
علی : سلام فکر کنم اریزو 5 هم بر تو تاخیر.
وحیدآزادی : تحولیتون واسه کی هست