با شروع مجدد تحریم های آمریکا علیه صنعت خودرو ایران ،چالش جدی ای در خصوص واردات خودرو و قطعات و به تبع آن تولید خودرو ایجاد شد و مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد.
چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران هم کاملا در چارچوب تحریم های آمریکا عمل کرد و به همین دلیل مراودات بانکی چالش جدی تجارت ایران و چین شد و کونلون تنها بانک این کشور که طرف تجاری ایران بود همکاری خود را ادامه نداد.
اما پس ازگذشت یک ماه از تحریم های آمریکا رایزنی ها برای ادامه فعالیت بانک چینی با ایران به نتیجه رسید و کونلون با طرف های ایرانی همکاری خواهد کرد.
در حالیکه صنعت خودرو ایران با چالش تامین قطعه و تولید مواجه است و تحریم ها این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرده خبر از سرگیری همکاری تجاری بانک چینی شاید نوید بخش روزهای بهتری برای صنعت خودرو کشور باشد و فرصتی مناسب برای بهره گیری و استفاده در جهت رفع مشکلات تولید بوجود آمده است.
نادر وهب آقایی کارشناس خودرو در مورد گشایش در روابط بانکی ایران و چین و تاثیر آن بر صنعت خودرو می گوید: " چین و ایران در بحث خودرو مراودات مناسبی داشتند و بعد از تحریم ها کمی این تعامل کمتر شد. بعد از برجام شرکت های چینی در داخل ایران سرمایه گذاری کردند و همکاری خوبی شکل گرفت."
وی می افزاید:"شرکت های چینی که با شرکت های داخلی همکاری می کردند به گونه ای که ایران به چین سفارش قطعه می داد و در ازای تامین آن کالا به چین داده می شد و دو کشور به صورت تهاتری با هم همکاری داشتند."
این کارشناس صنعت خودرو معرفی یک بانک چینی برای همکاری های تجاری را مثبت ارزیابی کرده و اظهار می کند:" با امکان مراودات بانکی تجارت بین دوکشور بهتر و با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت و در بحث ورود خودرو و قطعات منفصله همکاری ها موثر تری ایجاد خواهد شد.
از سوی دیگر یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار می گوید:" ادامه فعالیت کونلون با ایران در راستای مجوزی است که چینی ها برای فروش نفت با ایران گرفتند و با معاف شدن 8 کشور در خرید نفت از ایران (که چین یکی از آن کشورها بود) این بانک چینی همکاری خود را از سر گرفته است."
وی می افزاید:" همکاری چین با ایران کاملا در راستای تحریم های آمریکاست و کونلون هم به همین چارچوب با ایران همکاری خواهد کرد و این موضوع همکاری کوتاه مدت به نظر می رسد."
این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که همکاری بانک چینی چه تاثیری بر صنعت خودرو دارد اظهار می کند:" این خبر امید بخش است و برای مدت کوتاهی شاید آرامش را به صنعت خودرو بیاورد اما اساسا صنایعی چون خودرو که وابستگی زیادی به خارج دارند در دوران تحریم ها آسیب جدی خواهند دید."
وی همچنین معتقد است چین کشور صاحب تکنولوژی نیست و برخی از قطعات آمریکایی که در خودروهای آن به کار رفته به دلیل تحریم ها نمی تواند به ایران وارد شود و اساسا همکاری آنها در چارچوب تحریم هاست و بعید است که آن ها ریسک همکاری با ایران را بپذیرند.