معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد برای خودروسازان امکان احتکار وجود ندارد.
گفتوگوی ویژهی خبری شبکه دو سیما شب گذشته میهمان تعدادی از صاحبنظران بخش خودرو بود تا دربارهی احتکار و افزایش قیمت خودرو مباحثه کنند. این برنامه با حضور معاون بازرسی سازمان حمایت از تولیدکنندگان، نمایندهی خودروسازان، یکی از کارشناسان صنعت خودرو و دبیر انجمن قطعهسازان برگزار شد.
شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، در گفتگوی ویژهی خبری اعلام کرد برای خودروسازان امکان احتکار وجود ندارد:
تغییر و تحول قیمتی در بازار خودرو در سال گذشته با نرخ میانگین هر دلار ۳هزار و ۸۶۰ تومان بوده که این رقم در سال جاری به ۹هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش بهطور طبیعی در قیمتگذاری خودرو اثر میگذارد.
حسن قرهئی، نمایندهی خودروسازان هم گفت:
پیشنهاد خودروسازان این است قیمت خودرو تا ۵درصد کمتر از حاشیهی بازار نرخگذاری شود. اگر این اتفاق نیفتد، قیمت خودرو در بازار با نوسان دائمی همراه خواهد بود.
میرآخورلو گفت:
بهمنظور حمایت از حقوق مصرفکننده باید سهم عملکردی هر واحد مشخص و از تولید هم باید حمایت شود تا بتواند در عرضه استمرار داشته باشد.
قرهئی گفت:
قیمت بازار موهوم نیست. ظرفیت خودروسازان حدود دوبرابر تقاضای بازار است. بدینترتیب، خودروسازان میتوانند بیش از تقاضا عرضه کنند و محصولاتشان را اقساطی بفروشند. قیمت خودرو باید تا تابستان۱۳۹۷ افزایش مییافت؛ ولی در این امر تعلل شد. بههمیندلیل، مردم انتظار افزایش قیمت خودرو را داشتند. اینکه چند درصد از خودروهای بازار خارجی و چند درصد ایرانی است، تأثیری در قیمت ندارد.
علی علیلو، کارشناس صنعت خودرو، در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:
وقتی از حاشیهی بازار حرف میزنیم، باید رقابت و عرضه هم وجود داشته باشد، حال این رقابت در کجا وجود دارد؟ به بهانهی حمایت از تولید داخل، واردات خودرو وجود ندارد؛ اما در داخل چند شرکت واقعا باهم رقابت میکنند؟ ایران خودرو و سایپا هیچ پوشش رقابتی ندارند. تا امشب به بهانهی تحریم، عرضهای صورت نمیگرفت؛ اما بهیکباره تحریم (آمریکا) حل شد و عرضه انجام گرفت! تحریم تمام شد؟ امسال حدود سه مرتبه قیمت افزایش یافت. افزایش قیمتهای اخیر و حاشیههای بازار را شرکتهای خودروساز کارگردانی میکنند.
قرهئی در ادامه گفت:
وقتی خودروساز اجازهی افزایش قیمت نداشته باشد، توان مالی آن کم میشود و قطعه کم میآورد و تولید کم میشود.
میرآخورلو گفت:
برای خودروسازان کشورمان امکان احتکار قطعه وجود ندارد؛ ولی این امکان برای نمایندگیها و بنگاههای وابسته فراهم است.
قرهئی در بخش دیگری از سخنانش چنین گفت:
برای نگهداری هر خودرو بیست متر فضا نیاز است. چطور میشود خودرو احتکار کرد؟ اصلا نمیشود؛ چون هزینهی نگهداری و اجارهی فضا بسیار گران خواهد بود. البته احتکار خودرو فقط به بازار آن آسیب میزند. تا امروز بیش از دَههزار دلار از سرمایهی خودروسازان به جیب دلالان سرازیر و این موضوع سبب کاهش تولید خودرو شده است.
میرآخورلو گفت:
سازمان حمایت بهعنوان دستگاه حمایتی وظیفهی خود را وقتی که باید، انجام داد. تنها راه کاهش قیمت در وضعیت کنونی، تزریق خودرو بیشتر به بازار است.
مازیار بگلو، دبیر انجمن قطعهسازان، در ارتباط تصویری از استودیوی دیگر گفت:
در میان گازانبر دولتی گیر افتادهایم و هرقدر این بحث ادامه یابد، بهپایان نمیرسیم. مواداولیهی قطعهسازان، چه خارجی و چه داخلی از بخشهای دولتی تأمین میشود. مواد خارجی با ارز بانک مرکزی تأمین میشود و مواداولیهی داخلی هم از فولادسازان و مس و آلومینیومسازان داخلی تأمین خواهد شد که هر دو طرف دولتی هستند و یک سوی گازانبر را تشکیل میدهند. سوی دیگر گازانبر را خریداران، یعنی خودروسازان داخلی تشکیل میدهند که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از دولت دستور میگیرند. جالب اینجاست دولت نرخ ارزی که مبلغ خرید خارجی ما است، سه برابر افزایش میدهد و از طرف دیگر، قیمت قطعه را نمیپذیرد. در وضعیت کنونی، قطعهسازان چیزی حدود بیستهزارمیلیارد تومان از خودروسازان طلبکار هستند.
قرهئی گفت:
نارضایتی و دلخوری مردم از خودروسازان انکارناپذیر است. در چند ماه اخیر، تولیدات خودروسازان به نصف رسیده است. اگر افزایش قیمت خودرو اعمال نشود، تولید بازهم کاهش مییابد؛ اما گویا خوشبختانه افزایش قیمتها درحالاعمال است.