رپورتاز - ۲۰۶ از سال ۱۳۸۲ که به بازار آمد توانست توجه خیلی از افراد را به خود جلب کند اما این خودرو محبوب ایراد بزرگی داشت که خانواده ایرانی به آن خو نمیگرفت؛ ۲۰۶ یک خودروی هاچبک بود که به سختی پنج نفر در آن جا میشدند.
برای حل این مشکل سال ۱۳۸۴ ایرانخودرو مدل صندوقدار را روانه بازار کرد تا دیگر بهانهای سد راه خرید پژو ۲۰۶ sd نشود.
مانند هر خودروی دیگری تغییرات در چهره ۲۰۶ هاچبک تا مدتی به دل افراد ننشست اما کمی بعد این خودرو خودش را به رانندههای زیادی اثبات کرد. هر دو خودرو پیشرانه مشابهی دارند اما صندوقی که به مدل sd اضافه شده وزنش را بیشتر و از شتاب آن دو ثانیه کاست.
فاصله دو ساله بین تولید ۲۰۶ هاچبک و صندوقدار باعث شد تا سیستم تعلیق مدل SD پیشرفتهتر از مدل هاچبک باشد. در حال حاضر تنها مدل ۲۰۶ صندوقداری که از سوی ایرانخودرو فروخته میشود مدل v8 است اما از ابتدا مدلهای متفاوتی از این خودرو به بازار آمده است که در صورت خرید ۲۰۶ sd دست دوم متوجه تفاوتی در قیمتگذاری آنها میشویم. ۲۰۶ صندوقدار که با طراحی پژو و ایرانخودرو ساخته شد مشتریانی هم در لبنان، ترکیه، الجزایر و روسیه داشت.
قدیمیترین و ارزانترین ۲۰۶ صندوق دار بازار مدل v1 و مدل v2 است. حتی تهویه هوای اتوماتیکی که در تیپ پنج هاچبک گذاشته شد به این مدلها نرسیده است. انتقادات به مدل v1 و v10 به شکلی بوده که ایرانخودرو دیگر از این سری به بازارعرضه نمیکند. تولید بقیه مدلها به جز v8 هم متوقف شده است. برای همین امروز بهترین گزینه برای خرید پژو ۲۰۶ sd مدل v8 بوده که سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک و صندلیهای بهتری دارد و برخلاف قبلیها استاندارد یوو۴ دریافت کرده است. در آخرین دوره ثبت نام خودرو ایرانخودرو (آبان ۱۳۹۷۹) این مدل تنها مدل موجود از ۲۰۶ اسدی بود که در لیست وجود داشت. این خودرو دو کیسه هوا، آینههای جانبی برقی دارد و همچنین شیشههای عقب آن نیز مانند هاچبک تیپ پنج برقی هستند. قیمت یک پژو ۲۰۶ صندوقدار در این بخشنامه ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد. یعنی ۸۰۰ هزار تومان از پژو ۲۰۶ تیپ پنج گرانتر است. البته قیمت نهایی در روز تحویل برای مشتری حساب خواهد شد.
با توجه به اینکه برای خرید همین ۲۰۶ از بازار باید بیش از ۶۰ میلیون تومان هزینه کرد ممکن است در نهایت خودرو نهایی نیز بسیار گرانتر تمام شود. بررسی بازار خرید پژو ۲۰۶ sd صفر در سایت دیوار نشان میدهد قیمت این خودرو چیزی حدود ۶۰ تا ۶۴ میلیون تومان است. اگرچه برخی از افراد ۷۰ میلیون تومان را هم قیمتگذاری کردهاند اما به نظر نمیآید که نرخ این خودرو به ۷۰ میلیون تومان برسد.
یکی از نقطه ضعفهای این ۲۰۶ را باید دنده آن بدانیم. در حالی که رقبای چینی این خودرو با همین قیمت دنده خودکار روی خودرو به کار گرفتهاند، ایرانخودرو پس از تجربه شکستخورده تیپ۶ اتوماتیک دیگر سراغ گیربکس خودکار نرفته است. با این حال این سدان ایرانخودرو هنوز ویژگیهایی دارد که آن را با وجود بزرگتر شدن ابعاد همچنان یه خودرو شهری باقی میگذارد. برای مثال مصرف شش لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی نیست که همه خودروهای خانوادگی از آن بهره برده باشند. بنابراین ۲۰۶ اسدی را به خاطر این ویژگیها باید یکی از کممصرفترین خودروی خانوادگی داخلی بدانیم.
منبع : ویرلن