تولید نزولی دوگانه سوزها درسایه بی توجهی دولت/استقبال از گازسوزها افزایش می یابد؟

 

تولید نزولی دوگانه سوزها درسایه بی توجهی دولت/استقبال از گازسوزها افزایش می یابد؟

 
آمارهای منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت،نشان می دهد در 6 ماه نخست سال تولید انواع خودروی دوگانه‌سوز در خطوط تولید خودروسازان داخلی با افت 45 درصدی همراه بوده است و با وجود اینکه تولید خودروهای گازسوز راهکاری اقتصادی برای کاهش آلودگی هوا به حساب می آید اما دولت هیچ علاقه ای برای پیگیری موضوع دوگانه سوز ها از خود نشان نمی دهد.
آمار ۶ ماه نخست امسال نشان می‌دهد تیراژ دوگانه‌سوزها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 45 درصد کاهش یافته است. این موضوع در شرایطی اهیمت بیشتری پیدا کرده است که با بازگشت کارت سوخت و سهمیه بندی بزنین و حتی وجود احتمال گران شدن نرخ بنزین در کشور علاقه و میل به استفاده از خودرو های دوگانه سوز افزایش  خواهد یافت. اما تولید امروز دوگانه سوز ها در خودروسازان کشور در چند ماه اخیر سیر نزولی داشته و حتی در برخی از خطوط تولید متوقف شده است و به نظر می رسد دولت نیز در زمینه تولید دوگانه سوز ها هیچ برنامه ای در نظر دارد. 
 
اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که دوره خودروهای گازسوز به اتمام رسیده و شرکت‌های بزرگ به سوی تولید خودروهای برقی و هیبرید حرکت می‌کنند اما از آنجایی که هنوز زیر ساخت تولید خودرو های هیبرید در ایران نیز فراهم نشده است تولید خودرو های گازسوز و یا دوگانه سوز هنوز به علت داشتن منابع غنی گاز شاید به صرفه تر باشد.
 
اگرچه در زمان وزارت علی اکبر محرابیان توجه ویژه ای به امر تولید دوگانه سوز ها شد و در آن زمان اجرای بزرگ ترین پروژه ملی و استراتژیک تولید مخازن گاز طبیعی فشرده CNG  در دستور کار قرار گرفت و سیاست های تغییر و اصلاح مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل و  جایگزینی گاز  به عنوان یک سوخت پاک مدنظر دولت واقع شده بود اما پس از چندی از آنجایی که زیر ساخت های لازم همانند جایگاه های سوخت CNG  فراهم نبود زمینه این موضوع که نصف خودروهای تولید شده باید دوگانه سوز باشند فراهم نشد و تا به امروز نه تنها بهبودی در شرایط تولید دوگانه سوز ها فراهم نشده است که حتی با سیر نزولی در حال توقف است.  و همانطور که اشاره شد وزارت صمت نیز علاقه ای به پیگیری وضعیت دوگانه سوز ها از خود نشان نمی دهد.
 
در همین رابطه اردشیر دادرس رییس هیات مدیره انجمن CNG کشور می گوید:« طبق مصوبه شورای اقتصاد  140 هزار خودرو دوگانه سوز باید تولید شود که  طبق تبصره 12 قانون رفع موانع تولید باید ما به التفاوت بهینه سازی مصرف سوخت را در اختیار خودروسازان قرار دهند. سقف تولید دوگانه سوز ها 140 هزار دستگاه است و قرار شده است تا حداکثر تا سقف 17 هزار دستگاه برای حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین آماده شود. اگر دولت بیاید و همانند گذشته یارانه و تسهیلات اضافه برای خودروسازان قرار دهد،طبیعتا خودروسازان برای تولید دوگانه سوزها تشویق می شوند و تمایل بیشتری برای تولید آن نشان می دهند.»
 
او می افزاید:« نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که ما باید به دنبال تولید خودرو های پایه گاز سوز باشیم و تکنولوژی و پلتفرم برای خودروهای پایه گاز سوز را در کشور به خود کفایی برسانیم، زیرا ایران اولین کشور تولید کننده گاز است و در آینده تامین سوخت خودروها با گاز خواهد بود.»
 
رییس هیات مدیره انجمن CNG کشور می افزاید:« تمایل دولت برای تولید خودروها به طور کلی کاسته شده است. در سبد خودروهای سبک باید 25 درصد  از خودروها، دوگانه سوز تولید شود اما این 25 درصد توسط کارخانه های تولید کننده رعایت نمی شود و وزارت صنایع و معدن نیز نظارتی بر این سبد سوخت خودرو ها ندارد اگر از هر 4 خودرو یک خودرو گاز سوز تولید شود در  مقیاس خودروهای گازسوز با خودروهای بنزینی دیگر مشکلی نخواهیم داشت.»
 
پیش از این حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار نیز در مورد خودروهای دوگانه سوز عنوان کرده بود که ایران دارای ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای گازی است اما این خودروها دارای استهلاک موتور بالا، تعمیرات اساسی زود هنگام و همچنین هزینه نگهداری و مراقبت بسیار زیادی هستند و این امر برای مصرف کننده بسیار اهمیت دارد اما با توجه به وضعیتی که ممکن است بنزین و نرخ آن به وجود بیاورد  این احتمال وجود دارد  که استقبال عمومی از خودروهای گاز سوز بیشتر شود و به نظر می رسد وزرات صمت باید در این مورد توجه و نظارت خود را بر خودروسازان نیز افزایش دهد. اگرچه که خودروسازان این روزها دراثر تحریم ها برای تولید خودروها به طور کلی نیز دچار مشکلات عدیده ای هستند اما باید امیدوار باشیم شرایط تولید برای خودروسازان نیز بهبود یابد.
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , دوگانه سوزها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد