چند وقتی است که سراغ هر صنعت و وارداتی می رویم به گمرک می رسیم. گویا گمرک در برابر ترخیص کالاها با بخشنامه های متعددی رو برو است و خودش هم نمی داند که در ترخیص کالاها چه کاری را باید انجام دهد. کدام کالا در گمرک بماند و کدام کالاها ترخیص شود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده با اطمینان اعلام میکنم که قیمت خودرو ها و دیگر اقلام ۵۰ درصد کاهش می یابد و مشکلات کمبود حل می شود.
سیدمهدی کاظمی در گفت و گويى، درباره مشکلات ارزی قطعه سازان اظهار داشت: تا اسفند 96 هیچ مشکلی به لحاظ کمبود و گرانی قطعه نداشتیم و کلیه قطعات خودرو به وفور در بازار وجود داشت به طوری که مصرف کننده ظرف یک ساعت می توانست کالای مورد نیاز را تهیه کند، اما بعد از فروردین و اردیبهشت 97 به دلیل افزایش نرخ ارز، بستن گمرک ها و همچنین مسائل اداری که مربوط به ثبت سفارش بودند، بسیاری از واردکنندگان قطعه ناچار شدند از واردات عقب نشینی کنند که منجر به کمبود و گرانی شد.
وی ادامه داد: ما در اتحادیه احتمال این را می دادیم که مشکلات به وجود آید بنابراین در اردیبهشت ماه کار گروه کمیسیون اقتصادی اتحادیه را به فوریت تشکیل داده و از واردکنندگان و تولیدکنندگان دعوت کردیم. در مورد تمام مشکلات روز مثل کمبود، کیفیت و مباحث اداری بحث شد و نتایج خوبی نیز گرفته و به وزارت صنعت اعلام و مورد استقبال هم قرار گرفت اما نتیجه ای نگرفتیم.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه علت گرانی قطعه کمبود تولید به دلیل عدم واردات مواد اولیه است، تصریح کرد: تعداد زیادی قطعه از اسفند ماه در گمرک باقی مانده و دلیل این توقف این است که آن زمان ارز سه یا چهار هزار تومان بود و تورم و رکودی هم وجود نداشت اکنون می گویند مابه التفاوت را باید بپردازید، ما می گوییم ایرادی ندارد می پردازیم اما مسائل اداری دست و پاگیر آنقدر زیاد است که کالاها همچنان در گمرک مانده و ترخیص نشده اند.
گمرک همکاری کند قیمت خودرو و دیگر اجناس ممکن است تا 50 درصد کاهش یابد
وی تاکید کرد: اگر مسئولین گمرک در بنادر مختلف همت کرده و به فوریت قطعات را ترخیص کنند بنده به ضرس قاطع اعلام می کنم که قیمت خودرو و سایر اجناس و کالا ها 50 درصد کاهش می یابد و مشکلات کمبود حل می شود.
قطعهسازان چند ماه است که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود پشت درهای بسته سامانه نیما برای دریافت ارز مانده اند و این موضوع باعث اخلال در روند تولید خودرو شده است.
کاظمی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه نیما برای حل این مشکلات بیان کرد: بنا است که کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور که از جمله آنها قطعات خودرو مثل دیسک و صفحه تسمه باتری، لاستیک و گیربکس است و یا قطعاتی که کمتر تولید شده و یا اصلا تولید نمی شود از طریق سامانه نیما ثبت سفارش شود تا ما بتوانیم سریع تر از کشورهای مدنظر واردات داشته باشیم ولی هنوز اجرایی نشده است.
وی یادآور شد: البته ضمن لزوم تسهیل در امر واردات باید گفت تعداد تولیدکنندگان قطعه در ایران بالا است به طوری که 80 تا 90 درصد قطعات در داخل تولید می شود، مشکل این است که مواد اولیه کم است یا اصلا وجود ندارد و باید وارد شود.
خزانه دار اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در حال حاضر قطعات خودروهای پژو و پراید 60 تا 70 درصد در ایران تولید می شود و 90 درصد قطعات پژوهای مدل پایین نیز داخلی است اما قطعه سازان به دلیل نبود مواد اولیه بلاتکلیف هستند اگر چاره اندیشیده شود و بتوانند ارز دولتی بگیرند، می توانند مواد اولیه مورد نیازشان را وارد کنند. واردات نیز نیازمند کمک وزارت صمت و همکاری گمرک است.
در حال حاضر بحث بقا برای کارخانه های قطعه سازی مطرح است که نیازمند اقدامی عاجل و فوری است.
وی با بیان اینکه با حمایت از تولید داخل از خروج ارز جلوگیری می شود، یادآور شد: علاوه بر عدم خروج ارز بسیاری از کارخانجات تعطیل نشده و کارگران نیز بیکار نمی شوند. این امر حمایت کامل دولت را می طلبد.
کاظمی درباره مبدا واردات قطعات نیز اظهار داشت: بیشترین تلاش ما این است که قطعات اورجینال از کشورهای فرانسه، کره، آلمان و ژاپن وارد کنیم البته فرانسه و آلمان قطعه تولید نمی کنند و شرکت های مستقر در کشورهای دیگری مثل چین، ترکیه و تایوان با آلیاژ و سفارش کشور اصلی تولید می کنند.کیفیت کالاهایی که برای این خودروها از کشوهای ثالث وارد می شود بالا است مابقی قطعات نیز از چین، هند، ترکیه، تایوان و کره وارد می شود.
سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با اشاره به اینکه ما از ابتدای انقلاب تاکنون همواره حمایت های چین را برای تامین قطعات مورد نیاز داشته ایم، گفت: تا به امروز چینی ها مشکلی برای ما به وجود نیاورده اند جنس بی کیفیت به ما فروخته اند اما کوتاهی نکرده اند.
کاظمی خاطرنشان کرد: به رغم تحریم ها به طرق مختلف واردات داریم و بنده به شخصه اعتقادی به تحریم ها نداریم و نگران هم نیستیم. مشکل ما گمرک کشور خودمان است.
وی درباره لزوم گران نشدن قطعه برای کم نشدن قدرت خرید مردم که نتیجه آن ورشکستگی قطعه ساز است، توضیح داد: گران شدن قطعه به دلیل گران شدن خودرو است سال ها اتفاق افتاده که خودرو گران شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت های خودروسازی کشورمان برای مقابله با تحریم صنعت خودروسازی ایران برنامه بلند مدتی را در پیش نگرفته اند و تنها به ذخیره سازی قطعات روی آورده اند. این ذخیره سازی در آغاز راه اقدامی منطقی به نظر میرسید، اما شاید فقط تا آخر سال جواب بدهد و مشخص نیست در سال های آینده چگونه می خواهیم با تحریم قطعات مقابله کنیم.