مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت خودرو، گران شدن بنزین و آزاد سازی واردات خودرو

 

مقاومت دولت در برابر افزایش قیمت خودرو، گران شدن بنزین و آزاد سازی واردات خودرو

 
صدای فریاد قطعه سازان از تورم، بیکاری و عدم تامین قطعات اولیه حالا به آسمان هفتم رسیده و انجمن مربوطه مستقیما در این رابطه به رئیس جمهور نامه نوشته اند. خودروسازان نیز ماه هاست که خود را زیان ده می دانند و خواهان افزایش قیمت خودرو به میزان دو برابر (رسیدن به نزدیکی قیمت های حاشیه بازار) هستند. مردم که سال گذشته نیز توان خرید خودروهای وارداتی را از دست داده بودند، حالا کم کم در حال فراموش کردن نام خودروهای معمولی تولید داخل هستند، چرا که عملا بسیاری از خودروهایی که از کیفیت حداقلی برخودارند بیش از یکصد میلیون تومان قیمت می خورند و پرداخت چنین رقمی با توجه به تورم روز افزون و کاهش درآمد بسیاری از صنوف امکان پذیر نیست.
 
در این شرایط اما به نظر می رسد که دولت مردان کشور، تصمیم نگرفتن را به گرفتن یک تصمیم بد ترجیح می دهند و همین امر باعث شده تا شرایط بازار خودرو و مشاغل جانبی مربوطه به اسفناک ترین حالت قابل تصور درآید. در واقع شرایط فعلی به گونه ایست که اگر ایران خودرو و سایپا مجوز پیش فروش های اخیر را دریافت نمی کردند، ورشکستگی کامل دو خودروساز بزرگ کشور دور از انتظار نبود. قطعه سازان با توجه به حجم معوقات خود در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و شرکت های وارد کننده خودرو نیز در آستانه تعطیلی کامل قرار دارند. خودروسازان معتقدند که با این وضعیت افزایش قیمت خودرو، می تواند تنها راه حل برای جلوگیری از به گل نشستن کشتی صنعت خودرو باشد.
 
قیمت خودرو
 
در این شرایط مشاغل حاشیه ای بازار خودرو از حمل و نقل خودرو گرفته تا نمایشگاهداران عباس آباد نیز در مضیقه قرار گرفته اند، چرا که به سبب رکود و کاهش خرید و فروش و عرضه خودروهای جدید، عملا بازار خودرو نسبت به سال گذشته کوچک و کوچک تر شده است.
 
بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت تنها راه برون رفت از این شرایط را آزاد سازی قیمت ها می دانند. براساس پیشنهاد ایشان،قیمت خودرو باید براساس هزینه های تمام شده و شرایط ارزی خودروسازان افزایش یابد، افزایش قیمت سوخت در راستای صرفه جویی بیشتر هموطنان و جلوگیری از قاچاق سوخت صورت پذیرد و برای رعایت حقوق مصرف کنندگان نیز بار دیگر دروازه های گمرک به روی خودروهای وارداتی باز شود.
 
اما تاکنون دولت در مقابل چنین پیشنهاد هایی با تصور نبود ظرفیت افزایش قیمت ها مقاومت کرده و همین امر نیز به تشدید رکود و از دست رفتن هزاران شغل منجر شده است. به شکلی که قطعه سازان هم اکنون از بیکاری قطعی حدود 30 هزار نفر و تعلیق حدود 70 هزار نفر خبر می دهند و ظاهرا در صورت ادامه وضعیت موجود مشاغل چند صد هزار نفر دیگر در این صنعت نیز در خطر قرار می گیرد.
 
 
 
تمام این موارد درحالیست که دولت در زمستان سال گذشته از طرح بزرگ خود برای جایگزینی و نوسازی ناوگان خودروهای تجاری خبر داده بود که می توانست طرحی اشتغال آفرین در جهت منافع کشور باشد، اما حالا نه تنها خبری از طرح مذکور نیست، بلکه مشاغل فعلی مرتبط با صنعت خودروهای سواری نیز در حال از بین رفتنند.
 
جالب آنکه در شرایط مشابهی در سال 1391، دولت دهم همزمان با صدور مجوز افزایش دوبرابری قیمت خودرو، تعرفه مربوط به واردات را نیز به نصف کاهش داد و بدین ترتیب صنعت خودرو و شرکت های وارد کننده توانستند علیرغم چالش های ارزی، از شرایط سخت مربوط به آن دوران عبور کنند، اما اینبار مقاومت دولت دوازدهم در برابر افزایش نرخ های رسمی به بروز مشکلات عدیده ای برای دست اندرکاران و مشتریان منجر شد و سود این شرایط نیز به جیب دلالان و واسطه گرانی می رود که نقش مفیدی در اقتصاد کشور ایفا نمی کنند.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

فرزاد
9

انشالله پراید بشه ۲۰۰ میلیون تا این مردم دلال پرور دهنشون سرویس بشه.ایشالله هر روز گرونی باشه.این مردم حقشونه
10:33  1397/08/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهروز : چندتا17اسفندهم فاکتورشد
علی تاراv1p : سلام من تارا v1p سفید فوری موعد تحویل ۴ شهرویور بودم و هنوز فاکتور نشدم
محمد : سلام از 4 شهریور سفید کسی فاکتور شده؟
شاهین ++ : آقا کاری که از دست ما برنمیاد و میدونم این کار احتمالا تاثیری نداشته باشه ولی پیشنهادم اینه که لااقل بریم توی سایت های خبرگزاری و اعلام سوژه های خبری شرایطمون رو بگیم شاید یه درصد پیگیری کنند. https://www.yjc.ir/fa/reporters
علی تاراv1p : سلام در رابطه با کارت طلایی فریب نخور دوست عزیز اینکه تو راه بمونی و بیان کمکت مخصوص کارت طلایی نیست که! هر ماشین صفر ایران خودرو به مدت ۲ سال اشتراک امداد سیار میشه به صورت رایگان من بازم میگم: به نظرم کارت طلایی اونقدری که پولش بیشتر از بیمه بدنه هست، خدماتش بیشتر نیست
رضاجی : سلام مال من نوبت هفته چهارم تیرماه بودنیومده برای تکمیل وجه
علی : امروز پلاک شدم برای من پلاک جدید گذاشتن
علی : مبارکه. نقره تیتانیوم بود. من ۳شهریورم هنوز نشده
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : اشاره درستی کردین kmc مشتری بعضی ها هم سعی در ایجاد حس ناامیدی دارن
Mahdi : سلام کسی شاهین Gتحویلی هفته چهارم مرداد ماه نیست که براش پیامک تکمیل وجه اومده باشه ؟ واریزی اول دی ماه 291 تومن بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31 مردادتحویل15284843 : از کجا باید بفهمیم پلاک نصب شده رو ماشین؟ شماره پلاک نوشته اون پایین فقط
حامد : تاریخ فاکتورت چندمه داداش گلم
سقف فلز 24 آبان مشکی : اگه قبلا هم به روز شده بود پس ربطی به فاکتور نداره،الکی امیدوار نشیم
مهدی : صدوراسناد تیک نمیخوره داداش طبیعیه مشکلی نیس
پیمان : خیالتون راحت باشه تا آخر شهریور همه پلاک میشن
31 مردادتحویل15284843 : سلام کسی میدونه چرا صدور اسناد تیک نخورده رفته روی حمل خودرو برای تحویل؟ مشکل کجاست مگه نباید اول اون تیک میخورد؟
پیش فروش 31مرداد : دوستان قسمت کسورات زده 55 میلیون یعنی 55 میلیون باید بدن به من
س : اصلا از رو شماره بدنه نمیشه دریچه گازو تشخیص داد
هیدرولیک فلز آبان : شما تاریخ تحویل سیستمی زده چندم؟چه رنگی هستین؟ امیدوارم فاکتور بشیم به زودی اما فکر نمیکنم ارتباطی داشته باشه به فاکتور شدن،چون قبلا هم به روز شده بود
زهرا : کاربر اطلسی//بنده تحویلی هفته چهارم بهمن بودم و 5 مرداد هم تکمیل وجه کردم